SVS: Beschadigde steen in sieraad polijsten.

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Beschadigde steen in sieraad polijsten.

Bericht door Daniel Houwer »

De meeste goudsmeden kennen het wel.
Een klant komt binnen met een sieraad met een steen erin.
Ooit facet geslepen, maar de bovenkant is totaal beschadigd.
Nieuwe steen is niet de wens want, emotionele waarde of te duur.
Ik had vandaag ook zo'n ring.
Afbeelding

Wat te doen.
Voorwaarde is wel dat de zetting nog in orde is!
Ik schuur de steen af zodat ik de diepste putten eruit heb. Eerst met een groffe schuurlat 220 dan 280 en als laatste 400 ofzo.

Afbeelding[/img]

Als ik de steen op 400 heb geschuurd pak ik een viltschijfje en smeer daar een mengsel van olijfolie en boort (diamant poeder) op en polijst de steentotdat hij niet meer translucent maar transparant en hoogglans is. Je maakt er gewoon een buftop van.
(onderkant facet, bovenkant cabochon)

Afbeelding

Dit hele gebeuren is vrij snel gebeurd en heeft al vele klanten blij gemaakt. Ik vraag er rond de 30,- euro voor en dat is vaak minder dan een nieuwe steen. Zeker als het om echte stenen gaat.
Gaat erg goed en snel bij granaten, synthetische korund, saffier, robijn etc. En natuurlijk ook beschadigde cabochon stenen.

Afbeelding

Zeker bij stenen met emotionele waarde is dit een prima optie voor de klant. En alle stenen tot aan hardheid 9 kunnen op deze manier behandeld worden. Voor zachte stenen kan vaak al met fijner schuurpapier begonnen worden. Zachter dan opaal heb ik nog niet geprobeerd maar verwacht daarbij wel wat aanpassingen in werkwijze hoe klein dan ook.

Hopelijk is dit van enig nut voor iemand.
En als je niet weet waar je boort kan kopen kan ik misschien van hulp zijn.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een zeer gebruikelijke methode. Persoonlijk gebruik ik hier de diamondgem voor. Alles op diamant schijfen/ bandjes. Ca 1,45 minuut in bewerk tijd .
Okee ik ben geen fan van die paraplu slijpsels maar dat is persoonlijk.
In jou geval heb je toch erg veel last van de hitte tijdens het polijsten. Cracks en pitting zal je dus regelmatig zien . Liever 1800 bandjes onder water koeling.
't is maar een idee.
Of je loupe weggooien natuurlijk.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ruud,

Ongetwijfeld een "zeer gebruikelijke methode" en fijn te horen dat jij het (waarschijnlijk al jaren) gebruikt.
Geen idee wat die diamondgem en diamantschijfjes/bandjes kosten en daarmee ook de machines waar ze op passen.
Thevens geeft 1800 niet de mooist glans. Hoogglans zeker niet.
Dat je geen fan bent van paraplu slijpsels schrijf je al, maar de klant is koning!
Besteed het uit en je hebt helemaal nergens last van. Behalve de kosten.

Ik heb geen last van de hitte tijdens het polijsten.
A. De boort zit in olie.
B. Als de steen (die ik (in de ring) tussen mijn vingers hou) te heet wordt stop ik even met slijpen.
C. Als je een hitte gevoelige steen hebt kan je daar rekening mee houden.

Natuurlijk liever 1800 bandjes met water koeling en daarna nog liefst fijner tot 50.000!
Maar laten we even de kosten van mijn methode optellen en daarna mag jij jou optelling ernaast zetten.
(please do!)


Schuurlatjes, 3x 0.80 ex btw.
Boort, max 10 euro per caraat en daar doe je zeker tien stenen mee dus 1,-
Viltschijfje, zeg eens 1.50 inclusief.
Totaal, doe eens gek en zeg dat je genoeg hebt met drie schuurlatten en 1 karaat boort en 1 viltschijfje .

Houd je vast, nog geen 15 euro! En daar doe je als je erg knoeit zeker tien stenen mee.

Hou die loupe maar lekker bij je. Is maar een idee.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Thnx voor de uitleg, heb net een ring en armband gerepareerd voor een oude buurvrouw van mij en daar waren de stenen ook zo goed als afgevlakt...ik zoeken naar andere passende stenen....en heb de maten genoteerd...mocht ik ooit iets tegen komen.

Maar nu kan ik haar dit ook als alternatief aanbieden. Ik zie haar morgen..kan ik het gelijk vragen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Daniel. Ik kan het mis hebben hoor maar in ben een collega g??n conccurent.

mmmm M'n eerste steen geslepen 1979. 2 kursussen cabuconeren en zo rond 1980. 2 kursussen faccetteren 1985 & 1986. Kursus nederlands edelsteenkundige 1989 /1990 FGA 1992 / 1993.

Diamondgem en faccetteer machine gekocht in 1984. 2e hands en doe nog steeds met de bijgeleverde slijpwielen, alleen 2 polijstbandjes vervangen.

Dat je de Diamondgem niet kent okee maar onthoud je dan ook van kommentaar of Google eerst even. Dan weet je waar ik het over heb. inclusief de bandjes. 1800 = diamand korrel 36000.

Bij jou methode ben je vergeten de tijd mee te rekenen.

Bijmij kost een steen polijsten ca ? 2.- inclusief tijd. ? 30.- p uur.

Als je een cabuchon even over een plankje lindehout met diamantpasta trekt heb je een nog mooier resultaat. en sneller.
Lindehout is zo zacht dat het zich makkelijk vormt naar de vorm van de steen.

Je laat een synthetische spinel zien. grappig maar niet slim. S Spinel zit vaak vol spanning. en zal zich makkelijk laten slijpen maar om te polijsten en het verkrijgen van de goede glans moet je toch de bilby layer verkrijgen. Hierbij is de kans door de interne spanning van de steen en de noodzakelijk veroorzaakte hitte bij het polijsten de steen gekke dingen gaat doen. Polijsten van een bv granaat zou een beter idee zijn. Maar in ben benieuwd hoe jij een lapis L met wat calsiet en pyriet zou doen.

Niet om te katten hoor maar we leggen hier methodes uit voor beginners, laten we het dan wel goed doen. En zo zorgvuldig mogelijk. Met alle voor en nadelen.
Mijn methode is wat duurder in aanschaf maar op den duur v??l goedkoper al is het maar door de tijdsbesparing.
En je kunt hem zo universeel toepassen dat ik er wekelijks ca 4 uur mee spaar. Ik schuur er ook edelmetalen op weet je nog wel?

Even goeie vrienden hoor.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hmmm,

Wat ik vertel is hoe je met drie schuurlatten, een viltschijfje, wat olijfolie en een snufje boort binnen tien minuten een beschadigde steen kan opknappen.
Gereedschap voor iedereen voor een paar euro te bemachtigen.
Ook voor de hobyist die geen geld heeft voor een diamondgem machine.

Hoe je stenen op de juiste manier hoort te slijpen is hier niet geheel van belang. . Er zijn ook maar weinigen die weten hoe Bilby Layers in elkaar zitten. In dit geval ook niet echt van belang.
Nogmaals de steen wordt warm en hoeft bij gezond gebruik van verstand en machine zeker niet heet te worden. Zo'n steen word een nieuw leven ingeblazen door ze te polijsten. Hoeft niet 100% en het verschil is geweldig.
Ik gebruik het vooral voor transparante facetgeslepen stenen en opaal gaat ook prima.
Heb het niet gelijk over agregaten als Lapis. Die valt dan onder het stukje "verwacht daarbij wel wat aanpassingen in werkwijze".

Ik zie jou zeker niet als concurrent Colega! :P
Soms wel als iemand die snel comentaar heeft en de essentie van een nieuw topic mist. :cry:
Natuurlijk kan alles beter en mooier en sneller en straks computergestuurd.

P.S. mooie c.v.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Heerlijk, hoe jullie elkaar op deze speelse manier in de haren vliegen.

Als beginnend cq net tweede jaars student edelsmid vind ik alles de moeite waard om te lezen. Om zelf uit te proberen is voor mij uiteraard de uitleg van Dani?l fantastisch gezien de kosten. Maar het heeft zeker mijn belangstelling te lezen over geweldige machines die alles zo veel sneller kunnen. Of ik ooit goed genoeg zal zijn om zulke dure apparaten aan te schaffen weet ik niet. Voor mij zal het denk ik meer een geweldige hobby zijn als ik met pensioen mag. Dus, blijf vooral jullie beider visies uiteenzetten heren! Ik vind het serieus boeiend.
Hartelijke groet, Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Goed idee Daniel, om van een gefacetteerde beschadigde steen een cabuchon te slijpen. slim.
Gebruik al jaren de kant en klaar schijfjes van Alma Findings Geimpregneerde viltschijfjes. (HANGS) blz. 394, Erg handig maar niet goedkoop. Als je tijdens het zetten per ongeluk een steen iets beschadig is het weer bijna onzichtbaar na zo'n behandeling.

Een vlakke Lapis Lazuli heb ik ooit strak op glans geslepen op een ingekervde lodenschijf met slijppoeders. Weet niet of dat de juiste wijze is, anders hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Loodschijven zijn in de meeste gevallen perfect.
Bij Lapis is het gewoon heel lastig als er veel calsiet inzit. Zeker als de steen in de vitrex is geweest kan de calsiet opgelost zijn met veel gaatjes en poreuze stukken tot gevolg. Ook de dompelbaden staan erom bekend lapis en organische stenen aan te tasten.
Chili lapis heeft hier meer last van dan afganistan kwaliteit.
Bij een echt hopeloze steen is linde hout vaan de oplossing maar niet altijd.
Polijsten van stenen in het algemeen is een van de moeilijkste dingen van het slijpersvak.

Het volledig beschrijven van de diverse edelstenen met hun polijst methode valt buiten het belang maar als er specifieke vragen zijn zal ik ze met plezier behandelen.

Ruud .
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Thx Daniel voor dit topic, nu heb ik de keuze of ze doorsturen naar Ruud :) of deze optie welke voor mij te doen is, de ander niet.

aangezien meer op ontwerpen toeleg en ook wel op reparaties maar minder zal zo'n apparaat zeker voor nu te duur zijn om aan te schaffen en eigenlijk te weinig van nut, omdat ik dit niet genoeg krijg.

Beide methodes zijn top, maar met die van Daniel kan ik zelf uit de voeten de ander moet ik nog een jaar of (ik denk) 15 wachten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

steen

Bericht door hellen »

Hallo Daniel

Ik heb pasgeleden een ring gemaakt waar zo'n beschadigde aquamarijn weer in moest (sentimentele waarde) en heb nooit geweten dat je dit er mee kunt. Ik dacht altijd dat je de steen dan weer moest slijpen dus ik ga dit ook uitproberen, zal de klant blij zijn.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

even opgevraagd. Een smalle rubberdrum voor slijpbanden kost ? 78.- 2 slijpbanden ? 8.- 1 polijstband ? 6.80 wat polijstpoeder ? 5.-
Banden en polijstspul gaan ongeveer 50 stenen mee bij hardheid 7 / 8 .

Diamant banden gaan ca 500 stenen mee en kosten ca ? 46.- p stuk. werken wel 5 x zo snel. Ik gebruik 4 verschillende diamant banden en 2 diamant wielen ( soort slijpschijf van ingesinterd diamant) tussen de 149,- en 229.- p stuk

een moter is het duurste 139..- maar die hebben de meeste nog wel staan. ( oude wasmachine of zo) ca 250 watt ca 1400 tpm.

Dit ter info van mensen die niet alleen even en steen willen polijsten maar ook cabuchon slijpen.

Ook ideaal om even snel een steker of boor te slijpen en watergekoeld dus te heet worden is bijna onmogelijk.

Voor meer info op slijpmachines en zo www.mtn.nl

Ruud

Waarschuwing!!!!! Eenmaal begonnen met slijpen loop je de kans verslaafd te raken. Dat brokje ellende dat ineens zijn ware pracht laat zien (;-))
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Zou deze methode ook toepasbaar zijn op een turkooiscabouchon?
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Denk dat je dan beter een iets ander (grover) slijpmiddel kan gebruiken.
Turkoois is een hygroscopische steen en diamantpoeder met olie zal er denk ik wat inkruipen en je oppervlakte kleur beinvloeden.

Ik denk dat diamantine poeder bij Alma vandaan beter zal werken. Heeft niets met diamant te maken trouwens, volgens mij gewoon Aluminium Oxide.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Klopt Daniel. diamantine is een zeer zuivere fijne soort alluminiumoxide. Bedoeld om moeilik te polijsten stenen te doen.
Ruud

Ons Hexen-vet ( wit ) polijstmiddel bevat het ook en is zeer geschikt om oa turkoois mee te polijsten gewoon op de lappen schijf. Maar hou de temperatuur in de gaten.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie