afzuiging

Heb je materiaal, gereedschap of een boek over of zoek je iets tweedehands (commerciële aanbiedingen niet toegestaan)? Heb je een vacature of zoek je een baan op het vakgebied? Plaats het hier .
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor Vraag en Aanbod voor en door actieve leden van dit forum. Het is dus niet de bedoeling dat nieuwe leden hier direct advertenties plaatsen en verder niet actief zijn op de rest van het forum.
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

afzuiging

Berichtdoor SBouquet » woensdag 15-01-2020, 21:22

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede afzuiging voor soldeerdampen, en daarnaast ook afzuiging voor stof, heeft iemand misschien tips voor mij ? nieuw of tweedehands. Ik ben helemaal niet thuis in dit soort systemen. alvast bedankt !!
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: afzuiging

Berichtdoor joep » woensdag 15-01-2020, 22:41

"SBouquet"]
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede afzuiging voor soldeerdampen,
en daarnaast ook afzuiging voor stof,

(Hard)soldeerdampen afvoeren naar buiten.
Liever niet filteren en weer in je werkplaats blazen.
Soldeerdampen zijn verbrandingsgassen van je brander die je werkplaats lucht kwaliteit verslechteren, verbruiken.
Zorg voor voldoende verse lucht.
Soldeerdamp die vrij komt bij het smelten van flux/vloeimiddel
en het aansluitend in hetzelfde proces smelten van metalen
zijn absoluut schadelijk voor je gezondheid.
Simpele oplossing kan al zijn een kapje aan een kanaal ventilator met passende flexibele slang of buis die je naar buiten laat blazen.
Dit is te koop in de bouwmarkt en in de vakhandel.
Dan zijn er de werkplaats afzuigarmen voor wand of tafel montage. Kost al iets meer.
Dan is er de goedkope oplossing de afzuigkap zoals in de keuken boven het fornuis. Luttele tientjes met enkele zuigsnelheden en vaak ook verlichting.

Als stofafzuiging bij schuren en slijpen waar echt stof vrij komt zou ik een stofzuiger achtig iets gebruiken.
Deze bestaan in alle soorten en maten.

Succes
Mogelijk komen er meer suggesties.
Let op!
Soldeerdampen en het smelten van metalen is zeer ongezond.

Joep
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Berichtdoor SBouquet » vrijdag 17-01-2020, 15:13

Beste Joep,
Bedankt voor je reactie, je hebt mij heel erg op weg geholpen. Het is mij nu duidelijk wat ik ga doen. Ik zat eerst te denken aan een filter, maar ik begrijp uit je reactie de noodzaak om de dampen naar buiten af te voeren. Ik voelde mij altijd al wat benauwd na het solderen vooral met een bepaald vloeimiddel (geen borax) Bedankt voor de waarschuwing :) Ik ga voor de optie van een kapje aan een kanaal ventilator met een goed passende afvoer!

Heel erg bedankt
Groetjes Suzanne
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Berichtdoor joep » vrijdag 17-01-2020, 17:53

Beste Suzanne,

Fijn dat je er iets uit hebt kunnen halen dat bij je past.

Ik blijf het steeds herhalen:
Vloeimiddelen/fluxen of voor zachtsolderen of voor hardsolderen, smeltende (hard)soldeerdraden pas op met deze dampen.
Deze dampen zijn zeer schadelijk voor je gezondheid, adem deze niet in. Bij (hard)solderen altijd afzuiging aan en alles afvoeren naar buiten.
Kant en klare hardsoldeer vloeimiddelen bevatten vaak boraten, familie van borax.
Ook puur borax poeder is niet onschuldig. Lees eens op GOOGLE borax.

Werk gezond,
Heb veel plezier,
Maak echt mooie dingen.

Joep

Advertentie

Terug naar “Vraag en Aanbod”