Titanium kleuren.

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Titanium kleuren.

Bericht door Daniel Houwer »

Titanium is prachtig te kleuren zoals de meesten zullen weten.
De kleur ontstaat door de lichtbrekende eigenschappen van de oxide laag die gevormd word. Elke dikte heeft zijn eigen kleur. Het houd ook in dat het een oppervlakte behandeling betreft die bij krassen en schuren lelijk wordt.

Het kan op 2 manieren, Electrolitisch en met de vlam.
Electrolitisch heeft een voordeel. Als je weet bij welk vlotage de gewenste kleur ontstaat, stel je het apparaat in en een paar seconde later heb je de gewenste kleur.
Het heef echter ook wat nadelen. a, Je hebt zo'n apparaat nodig en b, de kleuren zijn vaak wat pastel.

Met de vlam kleuren heeft ook wat nadelen.
a, het vereist wat ervaring, en b, de kleuring is vaak niet overal hetzelfde. (tenzij je een temperatuurregelbare oven bezit, maar daar ga ik niet vanuit) .
Het grootste voordeel is dat de meeste hobbyisten een brander in huis hebben en dat de kleuren veel "veller"worden.

Het met de vlam kleuren zal ik hieronder uitleggen.

Bereid het stuk titanium voor. Zaag, vijl, schuur en polijst het werkstuk. Na fijn schuren kan het prima gepolijst worden met unipol blauw of witvet. Al s je het werkstuk hoogglans polijst vind ik de kleur het mooiste uitkomen. Vervolgens maak je het werkstuk zo schoon mogelijk. De ultrasoon (kleintjes voor 50 euro te koop bij Bijou Moderne) is hiervoor uitermate geschikt. Maar een tandenborstel, heet water met wat groene dreft en een klein beetje ammonia werkt ook prima. Wrijf daarna het werkstuk droog en zorg dat er geen vette vingers meer opkomen.
Bij het daadwerkelijke kleuren is het belangrijk dat het werkstuk met zo minmogelijk contact word opgehangen. Zelfs een AApincet geeft verkleuring. Ik hang mijn werkstuk graag op aan een dun staaldraadje of zoiets. (een uitgevouwen paperclip b.v.)

Nu volgt het belangrijkste, neem een milde vlam en verwarm het werkstuk langzaam totdat het overal strogeel is, daarna verderverwarmend totdat het egaal van kleur veranderd tot violet, paars, donkerblauw en daarna lichtblauw. UIteraard moet je stoppen bij de gewenste kleur of kleurverloop. Als hij de eerste keer het lichtblauw passeerd en grijs word, krijg je kort daarop de hele kleuring weer, maar nu veel sneller en moeilijker controleerbaar.
Als laatste kleuren krijg je dan groen en roze als extra kleur, maar deze zijn buitengewoon moeilijk egaal met de vlam te bereiken.

Als je meerdere kleuren naast elkaar wilt krijgen kan je de ene kant heter maken dan de andere, maar het kan ook gecontoleerder.
Als je de groene of roze kleur (dikst gewenste oxidelaag) hebt verkregen kan je na afkoeling van je werkstuk (niet aflessen) een deel met kopertape (verkrijgbaar bij glas in lood winkels) afplakken, schuren en opnieuw polijsten.
De 2de kleur moet eerder ontstaan dan de 1ste (dunnere oxidelaag). en de 3de eerder dan de 2de etc. Op die manier kan je een schilderijtje op een stukje titanium maken. Leuk om mee te stoeien.

Succes, en als er vragen zijn of commentaar is hoor ik het wel.
The best things in life are still made by hand
peter van bruggen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: woensdag 06-12-2006, 21:48
Ervaring: Geen ervaring

Bericht door peter van bruggen »

electrolitisch kleuren moest toch in een zuur ? Met andere woorden ik weet niet meer wat voor vloeistof je het titanium dan inhangt.
Niets is te mooi, niets is te duur.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Peter,

In dit geval moet de vloeistof alleen geleiden.
Geloof zelfs dat een scheutje schoonmaak middel vaak genoeg is.
Maar zout kan volgens mij ook.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb een site gevonden maar nog niet verder uitgezocht .
http://mrtitanium.com/anodizing.html

Ik hoop dat je hier iets aan hebt , ik kom er verder nog op terug

Groetejs ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

The water is what does the work; the salt or acid is just an ion source.

Dit even uit Ruud zijn link.
Geeft aan dat het water net aan moet geleiden.
Zout of zuur maakt dus niet uit. Alleen oppassen dat je geen fluorides creeert. Enzo.
Interessant stukje ruud,

Ach, waarom ook niet.

This article assumes that you already have an anodizer, and just need some hints on how to use it

The basic process is simple:

Use rubber gloves to avoid electrocution. Follow all normal high-voltage handling guidelines.
You need an electrolyte solution in a non-conducting container.
TSP (trisodium phosphate) and Borax are among the chemicals I've used. TSP is found in the paint department (for washing walls). Borax is in the laundry aisle (non-chlorine bleach). It's not really critical what chemical or how strong, but avoid chlorides, nitrates and sulphates. For either TSP or Borax, about 5g/l is a good concentration (about 1/10 of saturated). Remember: The water is what does the work; the salt or acid is just an ion source.
NOTE: Environmentally sensitive people worry about TSP and the environment. The electrolyte is not consumed. Several years of anodizing would release as much phosphate into the environment as a single load of laundry or a single treatment of ChemLawn. TSP is only bad if it gets into the aquifers: Just don't pour it down the drain! Save it for reuse, or dilute and spray it on the garden.
I use a Rubbermaid? storage container because they resist chemicals well, last a long time, have lids, and are available everywhere.
For the Cathode (negative electrode): Use a scrap piece of metal immersed in the solution. I use a loosely coiled titanium wire, but anything non-rusting should work.
Rule of thumb: The immersed surface area of the cathode should be greater than that of the anode (work piece).
In use, hydrogen will bubble off of this piece. For large pieces, make sure you have adequate ventilation to avoid an explosion hazard.
Attach the piece to be colored, the work piece, to the anode (positive electrode). It must be free of oils. I often wipe things down with acetone or alcohol to make sure they are clean. Don't allow any non-titanium parts of the anode circuit to touch the solution. I often lower my pieces into the solution on a titanium hook, or with titanium tongs (both homemade).
After the piece is immersed, adjust the rectified, regulated, (protected, fused) voltage to get the color you want (between 25-120 vdc).
Color is voltage dependant. For bigger pieces, it just takes longer. Or more current. Use fuses, an ammeter, and/or a power resistor (or a light bulb in series) to avoid burning out your anodizer.
Color Guide: The exact voltage it takes to get a particular color depends on many variable factors such as free-ion content of the electrolyte, surface finish of the metal, stability of the voltage source, and so on. If you want 2 pieces to exactly match, anodize them at the same time.
As a rule of thumb, the spectrum is that shown in the MrTitanium logo. The first tinge of bronze appears at around 18 volts, the near-white blue is around 50 volts, and the bright green is around 110. There is no true red, and the dark blues and violets are sensitive to fingerprints. See my Physics page for more details about how and why the colors work.
Never let the anode and cathode pieces touch each other; short-circuit welding is a technique not covered here.

Nu is dit een geschreven stukje van een amerikaanse collega, en haal ik dit binnen een week weer weg. De link blijft natuurlijk.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Dankje Daniel
ff google stond op pagina 18 pfff.

Zal ik 'm vertalen ? en omzetten naar in nederland gebruikte stoffen ? Mijn galvano afdeling kan de benodigde wel leveren voor de kleinere delen . tot 50 volt 6 amp. Dan kan ik ff experimenten . En begin dit jaar he ik een titanium werker ontmoet op de juweliers beurs. Ik zal kijken of ik zijn kaartje nog kan vinden.

Je hoort van me

Groetjes Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Ruud,

Als je zin en tijd hebt het te vertalen, geweldig, maar dan wel in je eigen woorden, want ik ga dit stukje toch echt verwijderen over een week.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

okee vertaal 'm wel even en mail 'm naar je

Morgen of zo

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Ruud,

Ik dacht meer jou vertaling in plaats van dit stukje engels.
Ik ga zelf niet aan de slag met anodiseren. Ik vind kleuren met de vlam of in de oven veel mooier resultaat opleveren
Maar evengoed bedankt.
The best things in life are still made by hand
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Willemien »

Afbeelding
Toevallig net wat ge?xperimenteerd met het kleuren van titanium. Het geheel ligt nog los op elkaar. Ik ga het klinken.
(Wie de serie 'Sieraden maak je zelf' van Teleac heeft gezien, herkent het ontwerp).
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

:oops: ik heb het boek al een paar maanden op de plank staan ik zal er eens inkijken .

Net voor de verhuizing gekocht dus je begrijpt het .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Oje de vertaling komt er aan hoor . morgen denk ik . Ben even een gips plafond aan het zetten .
ik heb morgen wel tijd, moet dan toch werken. :twisted:
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zoals de info die ik beschikbaar heb er uit ziet is dit hoofdzakelijk voor de grotere artikelen.
Uit de beperkte info voor juweliers formaat heb ik wel het een en ander kunnen distelleren maar ik wil eerst even kijken wat op een veilige wijze voor ons goudsmeden haalbaar is.
Ook met het oogpunt van voor handen zijn/ goedkoop te maken/ kopen.
Ik ga wat experimenteren met wat ik hier heb staan en kom er later op terug
Vooralsnog ziet het eruit dat we met een simpele lab voeding en vitrex of zelfs cola een heel eind kunnen komen
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ik heb heel de tijd zitten zoeken, kannievinden.

Ik dacht laatst iets op het forum(kan ook een oud bericht zijn, weet niet) te hebben gelezen over dat je ook egaal titanium kunt kleuren in de oven.
Maar nu is mijn vraag, hoe zit dit, of heb ik keihard gedroomd??
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6095
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ehm ja dat kan ik heb ergens daar die vraag gesteld

geen tijd nu om te zoeken, morgen wel

maar heb je de theorie galvano van schei/natuurkunde al gehad?
Die hebbben een tabel met de stroomsterkten maar ook de hitte nodig per kleur
Laatst gewijzigd door Erika op vrijdag 29-05-2009, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie