dikte zilver voor zetbakje

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » vrijdag 01-03-2019, 9:19

Hoi,

ik wil een steentje zetten van 4 mm. Hoe dik moet het zilver zijn van je zetbakje?

Hartelijke groet,

Gerry
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 88
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Evert J@n » vrijdag 01-03-2019, 14:49

0,7 - 0,8
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5756
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Erika » vrijdag 01-03-2019, 19:47

ik zou voor dat formaat voor 0.4 /0.5 gaan
maar de vraag is dan ook welke soort steen en wat voor effect wil je bereiken
dikker kan ook, dunner ook maar raad ik af
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » zaterdag 02-03-2019, 9:01

Erika schreef:ik zou voor dat formaat voor 0.4 /0.5 gaan
maar de vraag is dan ook welke soort steen en wat voor effect wil je bereiken
dikker kan ook, dunner ook maar raad ik af

o, ik was al naar Drijfhout; heb 0,35 mm gekocht. maar wel gelukt. Waarom raad je dunner af? Ik heb de zetrand dus 0,35 m en de bodem 1mm gedaan
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » zaterdag 02-03-2019, 9:25

Het formaat van de steen was groter dan ik had geschat. Maar het is wel gelukt. Zie resultaat. Ben beginner dus zal nog veel moeten leren.
De hand van mijn man was model
Bijlagen
ring voor Robin.jpeg3.jpeg
2.jpeg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 02-03-2019, 12:03

dit is toch geen steen van 4mm?

met cabochon stenen gebruik ik liever dikker plaat, facet vijlen en dan met een pons vast hameren.

staan genoeg topics hier reeds geschreven welke dat goed uitleggen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Cees » zondag 03-03-2019, 0:13

Bij een gladomzetting ga ik uit van een minimum van 0.3 mm in zilver, of dit stevig genoeg is hangt af van de grote van de steen en of men om de zetting bijvoorbeeld nog een sierrand maakt en of men de scheen onder de zetting laat doorlopen hetgeen voor extra stevigheid zorgt. Ga je dikker wat een sterkere zetting van de steen geeft, dan is de zetting vaak niet meer aan te wijven maar moet je zoals @tjuh het aangeeft met hamer en pons zetten.


In het gegeven voorbeeld vind ik persoonlijk de zetting te zwak, omdat de scheen niet onder de zetting door loopt en er om de zetting geen sierrand gemaakt is. Alle kracht bij het dragen komt hierdoor mede op de zetting.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » zondag 03-03-2019, 10:01

@tjuh schreef:dit is toch geen steen van 4mm?

met cabochon stenen gebruik ik liever dikker plaat, facet vijlen en dan met een pons vast hameren.

staan genoeg topics hier reeds geschreven welke dat goed uitleggen.


Dankjewel Tjuh: ik ga kijken
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » zondag 03-03-2019, 10:04

Cees schreef:Bij een gladomzetting ga ik uit van een minimum van 0.3 mm in zilver, of dit stevig genoeg is hangt af van de grote van de steen en of men om de zetting bijvoorbeeld nog een sierrand maakt en of men de scheen onder de zetting laat doorlopen hetgeen voor extra stevigheid zorgt. Ga je dikker wat een sterkere zetting van de steen geeft, dan is de zetting vaak niet meer aan te wijven maar moet je zoals @tjuh het aangeeft met hamer en pons zetten.


In het gegeven voorbeeld vind ik persoonlijk de zetting te zwak, omdat de scheen niet onder de zetting door loopt en er om de zetting geen sierrand gemaakt is. Alle kracht bij het dragen komt hierdoor mede op de zetting.


Dank voor je reactie.
wat bedoel je met de scheen loopt niet onder de zetting door?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 336
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Briolet » zondag 03-03-2019, 17:35

gerrypardoel schreef:wat bedoel je met de scheen loopt niet onder de zetting door?


Hetzelfde wat ik zie. De scheen koopt niet onder de zetting door:

ring voor Robin.jpeg
ring voor Robin.jpeg (3.52 KiB) 340 keer bekeken


Ik zie in elk geval een omgebogen uiteinde van de scheen die tegen de zijkant van het zetbakje vast zit.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Cees » maandag 04-03-2019, 22:58

De scheen is aan de zetting gesoldeerd en loopt niet onder de zetting door: de zetting is niet op de scheen gesoldeerd
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5756
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Erika » dinsdag 05-03-2019, 10:09

Het zetten in dunner dan 0.4 mm vind ik persoonlijk wat flimsy (weet even het nederlandse woord) worden. Maar kleiner dan 4 mm kan best wel in wat dunner materiaal
Ik wil wel dat mijn sieraden lang gedragen kunnen worden en hoe dunner de rand des te eerder is deze weggesleten.
In goud is het wel weer een ander verhaal, maar dan nog als ik zelf de zetting maak is het minimaal 0.4 mm dik.

ook het effect wat je wilt bereiken, ik houd wel van een beetje body om een steen , maakt dat je materiaaldikte naar je smaak gaat.
De steen die je hebt is denk een mm of 8, dan had 0.5 mm ook mooi geweest
En je leert in dit vak nooit te schatten, maar gewoon te meten . Meten is weten :)


Met de scheen onder de zetting of tegen de zetting aan, bij een dikkere rand meer stevigheid dus zal het minder snel verbuigen
Voordeel wel is dat je een plaatje van 1 mm als bodem hebt gebruikt, dit zou wel dunner kunnen, maar in dit geval maakt het de zetting weer wat steviger en ook dat de scheen daar tegenaan gesoldeerd is zal het echt niet zo snel verbuigen

Voor een eerste keer , zoals ik het begrijp, zeker netjes gelukt hoor, En van fouten leren we het meest, dus de volgende wordt alleen maar beter :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » zaterdag 09-03-2019, 9:55

Cees schreef:De scheen is aan de zetting gesoldeerd en loopt niet onder de zetting door: de zetting is niet op de scheen gesoldeerd

Hoi Cees,

het is een onduidelijke foto wat dat betreft. Ik heb het zetbakje op de scheen gesoldeerd: ik begrijp nu dat het deel dat je aan de vinger schuift de scheen is.

Dank voor je reactie.


Hartelijke groet,

Gerry
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1166
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor Cees » zondag 10-03-2019, 0:14

Hoi Gerry, ik blijk toch een slechte lezer te zijn, want de zetting wordt ondersteunt door een bodemplaat van 1 mm, dit geeft de zetting voldoende body zeker als de cabochon niet al te hoog is.
Smaken en meningen verschillen nogal op het gebied van benodigde dikte zetrand. Dunner dan 0,3 mm moet je nooit gaan en bij 0.3mm is het wenselijk om de zetrand wat meer stevigheid te geven door een bodem (dan wordt het een zetkastje, of door er een sierrand om heen te maken, hierdoor wordt je zetting ook steviger.
Bij zettingen van 0.5mm vijlen velen de bovenrand ook schuin weg om makkelijker te zetten, het bovenste deel komt dan vaak ook uit op 0.4 mm maar doordat het lagere deel dikker is is zo een zetkast dan wel stevig. Bij BM verkopen ze ook zetkastenband, dikte 0.5mm maar de zetrand is maar 0.3mm. Hier heb ik diverse sieraden mee gemaakt die door mijn ega meerdere jaren zijn gedragen zonder problemen, maar de zetting is wel verstevigd doordat er een sierrand omheen gesoldeerd is en doordat de scheen onder de zetting doorloopt (bij een ring).
Tot een dikte van 0.3mm is met de hand aan te wrijven, dikker dan 0.3mm wordt te dik om nog met de hand aan te wrijven en moet met hamer en pons tegen de steen aangedreven worden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Re: dikte zilver voor zetbakje

Berichtdoor gerrypardoel » donderdag 14-03-2019, 8:27

Cees schreef:Hoi Gerry, ik blijk toch een slechte lezer te zijn, want de zetting wordt ondersteunt door een bodemplaat van 1 mm, dit geeft de zetting voldoende body zeker als de cabochon niet al te hoog is.
Smaken en meningen verschillen nogal op het gebied van benodigde dikte zetrand. Dunner dan 0,3 mm moet je nooit gaan en bij 0.3mm is het wenselijk om de zetrand wat meer stevigheid te geven door een bodem (dan wordt het een zetkastje, of door er een sierrand om heen te maken, hierdoor wordt je zetting ook steviger.
Bij zettingen van 0.5mm vijlen velen de bovenrand ook schuin weg om makkelijker te zetten, het bovenste deel komt dan vaak ook uit op 0.4 mm maar doordat het lagere deel dikker is is zo een zetkast dan wel stevig. Bij BM verkopen ze ook zetkastenband, dikte 0.5mm maar de zetrand is maar 0.3mm. Hier heb ik diverse sieraden mee gemaakt die door mijn ega meerdere jaren zijn gedragen zonder problemen, maar de zetting is wel verstevigd doordat er een sierrand omheen gesoldeerd is en doordat de scheen onder de zetting doorloopt (bij een ring).
Tot een dikte van 0.3mm is met de hand aan te wrijven, dikker dan 0.3mm wordt te dik om nog met de hand aan te wrijven en moet met hamer en pons tegen de steen aangedreven worden.


Dank voor je antwoord Cees. Ik ga eens kijken naar die zetkastenband, dat lijkt me wel handig.

Handig hoor zo'n forum: heel blij mee!

Groet,
Gerry

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten