Zilverklei repareren

Alles rondom reparaties van bestaande werkstukken.
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 13-02-2019, 13:46

Halootjes.

Is zilverklei hier vloeken in de kerk? In dat geval vraag ik alvast om vergiffenis, want ik probeer het lekker toch! :applaus:

Ik heb dit vingerafdruksieraad min of meer laten maken toen mijn moeder overleed, maar we waren te ongeduldig bij het drogen. (Ik vond het allemaal nog doodeng. Geen ervaring met zilverklei en geen kans om er opnieuw een te maken. En daarom heeft de mevrouw die me hielp het op een elektrisch pitje laten drogen. Maar dat deden we dus net te kort.) ze waarschuwde me dat ie uiteindelijk zou gaan doorscheuren en breken, maar dat het te fixen is.

Ik heb de pasta gekocht maar weet niet hoe nu verder en vind het wederom natuurlijk weer doodeng, omdat ik het niet over kan doen.

Is er iemand hier die me er doorheen durft te praten?

Alvast ontzettend bedankt!!!! :thx:
Bijlagen
F17F2E27-25E3-43DE-BCC7-DE73BA56E2ED.jpeg
15884303-262E-411E-B25E-E9D9340F49DC.jpeg
7A807574-E780-4D4F-B984-DCB0148A5147.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Cees » woensdag 13-02-2019, 17:09

Ik ben benieuwd naar het antwoord zelf heb ik nog geen ervaring met zilverklei.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 268
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Herman » woensdag 13-02-2019, 17:40

Ik ben net als Cees ,ik heb geen ervaring met zilverklei maar ik heb wel heel veel ervaring met mislukkingen .
Iets in mij zegt me dat wat voor techniek je hier gaat toepassen om de zichtbare fout te gaan repareren dat het risico tot het komen van een volledige mislukking heel groot is .
Daarom zou ik kiezen voor een zekere methode waarbij de kans van slagen groot is en waarmee verder verval van het bijzondere stukje voorkomen wordt .
Wel waar kies ik dan voor , 2 componenten UHU plus , langzaam hardend bij kamer temperatuur . Om kleur verschil te voorkomen moet je deze hars mengen met fijn Aluminium poeder ,er mag best wel 20- 30 % hiervan worden toegevoegd , Het beste zou zijn om met een proefje te kijken of na het harden de kleur overeen komt .
Heel voorzichtig in brengen na het uitharden afwerken en niemand die het ziet .
Succes Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Cees » donderdag 14-02-2019, 0:15

In plaats van aluminium poeder Herman zou ik dan zilvervijlsel gebruiken, dan blijf je tenminste in het zelfde metaal.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » donderdag 14-02-2019, 1:27

Dank jullie wel voor het meedenken, Herman en Cees!!!

Als ik vijlsel bij het hars inmeng, denken jullie niet dat dit dan toch alsnog zichtbaar blijft? Dit stukje is ‘gezwaveld’ en ik ben een glas drager. Dus dit stukje veranderd nogal eens van kleur, afhankelijk van hoeveel het met mijn huid of de lucht in aanraking komt. Het vijlsel in de hars komt met geen van beiden in aanraking en blijft dus constant, toch?

Groetjes,
Chiara.
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » donderdag 14-02-2019, 1:29

Niet glas drager, glansdrager!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1196
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor @tjuh » donderdag 14-02-2019, 8:39

Kom net kijken schreef: En daarom heeft de mevrouw die me hielp het op een elektrisch pitje laten drogen. Maar dat deden we dus net te kort.) ze waarschuwde me dat ie uiteindelijk zou gaan doorscheuren en breken, maar dat het te fixen is.


ook ik heb er geen ervaring mee, maar theoretisch wel een beetje kennis en ik denk eerder dat de zilverklei niet lang genoeg is uitgestookt (in oven of vlam) en daardoor breuk gevoelig. zilverklei heeft nl niet zo heel lang nodig om uit te drogen maar wel een goed afgestelde "bak"tijd. Te kort houdt je een brosse structuur omdat niet alle zilverdeeltjes zich aan elkaar hebben kunnen hechten.

maar goed mt pasta alleen ben je er niet, ik zou in dit geval bij iemand langsgaan die een goede oven heeft om gecontroleerd lang genoeg te kunnen bakken nadat je de gaatjes hebt opgevuld met de pasta (uiteraard wel eerst even de plek shoonschuren voordat je de pasta aanbrengt...en rustig laten drogen)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Erika » donderdag 14-02-2019, 9:31

Voordat je aan de slag gaat kijk in ieder geval even of je een goede scan kan maken of een closup foto, dan heb je de afdruk nog op beeld en kan er eventueel altijd nog een laser of handgravure gemaakt worden. Of maak er een wasafdruk van (iets waardoor je het nog een keer maar dan beter kan maken en deze bewaren op speciaal plekje)
Ik denk dat dat misschien helemaal geen gek idee is ivm de brosheid. ik zie meerder oppervlakte scheuren zitten dus dus ik denk hetzelfde als @tjuh..niet goed afgebakken, nog niet 'af' eigenlijk

Ik denk, geen ervaring met klei behalve wat mee spelen, dat het niet goed gebakken is en daarom bros. Het is fijnzilver met een 'plakmateriaal' wat moet worden uitgestookt en aan elkaar gesmolten. Nu is het met gietstukken zo dat de structuur grover is en het materiaal brosser, denk dat ditzelfde op gaat voor klei. Ik heb wel met de brander gebakken en dat stukje gebakken klei is gewoon als gegoten zilver, kan het buigen en doen, maar met wat meer beleid dan gegoten en verder bewerkt zilver (voorsmeden, walsen, trekken e.d.)


Normaliter zou ik zeggen probeer een stukje fijnzilver passend te maken en dat te solderen, maar omdat ik denk dat het niet voldoende is gebakken denk ik dat je materiaal nog verder gaat bakken en geen idee wat er dan met de vingerafdruk gebeurt.

Ik zou een zilverklei instructeur opzoeken, zo een die meerdere curssussen heeft gedaan en daar contact mee hebben, maar eerst zou ik de afdruk op verschillende manieren veilig stellen

Succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » donderdag 14-02-2019, 10:42

Hallo Erika en @tjuh,

Dank jullie wel voor het meedenken!!! Het stukje sprong er tijdens het bakken af en toen ik vroeg hoe dat kwam, zei ze dat daar nog wat vocht in de klei had gezeten en dat die vocht door de hitte uitzette en pang. Klonk toen logisch...

Dat van een wasafdruk maken klinkt als een heeel goed idee!!! Enig advies hoe en met welke was? Ikke geen verstand van. Heb wel twee componenten silicone liggen en gewone klei die ik erin zou kunnen drukke. Is dat een idee?

Nogmaals heeeeeel erg bedankt voor het meedenken!!! :thx:

Groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 354
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Briolet » donderdag 14-02-2019, 12:19

Erika schreef:…Het is fijnzilver met een 'plakmateriaal' wat moet worden uitgestookt en aan elkaar gesmolten. …


Formeel klopt de term "smelten" niet. Bij potten bakken noem je dit "sinteren". Sinteren is net iets anders dan smelten omdat het bij een temperatuur onder het smeltpunt gebeurd.

Op het contactpunt van heel kleine deeltjes met een sterke oppervlak kromming, krijg je lokaal een sterk verlaagd "smeltpunt". Hierdoor verkleven de korrels zonder dat je het hele materiaal tot boven het smeltpunt hoeft te verhitten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Erika » donderdag 14-02-2019, 16:46

Ik weet het, sinteren wordt veel gedaan, zo zou je ook de goudprinters kunnen zien toch, van nu...
Maar ik dacht laat ik jip en janneke taal aanhouden :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Erika » donderdag 14-02-2019, 16:50

Kom net kijken schreef:Hallo Erika en @tjuh,

Dank jullie wel voor het meedenken!!! Het stukje sprong er tijdens het bakken af en toen ik vroeg hoe dat kwam, zei ze dat daar nog wat vocht in de klei had gezeten en dat die vocht door de hitte uitzette en pang. Klonk toen logisch...

Dat van een wasafdruk maken klinkt als een heeel goed idee!!! Enig advies hoe en met welke was? Ikke geen verstand van. Heb wel twee componenten silicone liggen en gewone klei die ik erin zou kunnen drukke. Is dat een idee?

Nogmaals heeeeeel erg bedankt voor het meedenken!!! :thx:

Groetjes,
Chiara.


Twee siliconen spul kan ook heel goed kun je daar weer was in stoppen (ik doel dan op vijlwas bijvoorbeeld. ) heb je weer een originele afdruk.
Gewone klei kan ook, als het maar uit kan harden, zou ik dus eerder voor bakklei gaan.(fimo)
Protoplast is ook nog wel leuk, alleen wordt weer zacht op 70 graden dus kun je daar geen was insmelten.


Het stukje ontploffen van metaal, ja dat kan.
Holle spullen solderen wij over het algemeen met een klein gaatje ivm uitzettingscoefficient van lucht . kan pang zeggen ja.
Dus dan is het een luchbelletje geweest in het zilver, warme lucht is anders dan koude lucht en lucht moet ergens heen dus zegt het pang :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 268
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Herman » donderdag 14-02-2019, 21:46

Ja daar had ik op gerekend Cees dat iemand op dat Aluminium zou reageren , ik moet je vertellen dat ik wel eens meer vragen heb gehad om beschadigde zilveren voorwerpen zo mooi als mogelijk te herstellen .
Om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen bereiken ben ik bezig geweest met het ontwikkelen van een meet methode waarmee ik de kleuren van bv een zilveren voorwerp nauwkeurig kon meten en dan kon ik de kleur weergeven in een RGB code .
Wanneer ik dus een reparatie uitvoer dan zou ik kunnen meten of de kleur klopt met die van de omgeving , wat natuurlijk opvalt is dat je met het blote oog enig kleurverschil allang hebt waar genomen .De meet methode die ik ontwikkelde was perfect , maar de toepasbaarheid was gering ..
Wat ik hierdoor wel geleerd heb is dat bij gebruik van een zilver poeder de kleur sterk onderhevig is aan oxydatie , het afgevijlde of gezaagde poeder heeft een ruw oppervlak en dat veel gevoeliger voor verkleuring dan een verdicht oppervlak zoals verkregen na polijsten , dwz . na enige tijd staan kan de kleur van het poeder veranderd zijn . Ook heeft gezaagd of gevijld poeder veel breukvlakken en bevat het nauwelijks glans oppervlakten het zal dus altijd donkerder overkomen dan de omgeving waarbij het moet passen.
Daarnaast ontstaat er nog een probleem , de kunsthars waarin we de zilveren poeder deeltjes hebben gebracht , deze kunsthars heeft een bepaalde Brekingsindex en die zorgt er voor dat het uittredende licht , dat licht dat wij dus zien veranderd , hierdoor zal ook de kleur van het mengsel veranderen .
Ik heb verschillende proeven gedaan en mij is gebleken dat wil je een redelijk resultaat voor een niet al te grote reparatie aan een glanzend zilver oppervlak een mengsel zoals ik voorstelde met Al . poeder het beste zijn , dit Al . poeder wat ik gebruikte had wel een hoge glanswaarde . Daarnaast heb ik ook gewerkt met een zeer bijzonder zilverpoeder een zg . Blasensilber een zeer fijn korrelig poeder dat 20% zuurstof bevat , dit resultaat was niet slecht maar toch niet helemaal ideaal
Betreffende dit Blasensilber , is mij niet veel van bekend hetgeen dat ik weet heb ik uit het boek (Theorie en Praktijk van Goudsmeden ) van Prof Erhard Brekpohl .
Om het een en ander te verduidelijken heb ik enkel vergelijkingen gemaakt ,van zilver poeders en poeders gemengd met hars , jammer is dat ik het Al .poeder dat ik eerder vernoemde niet terug kan vinden in mijn kasten , anders was de vergelijking heel mooie geweest .
Op bijgaande foto zijn van enkele zilver poeders met en zonder hars aangebracht op een zilveren onderlaag , de verschillen in kleur zijn duidelijk waarneembaar .
zilver kleur  a Kl.jpg


Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » vrijdag 15-02-2019, 0:21

Dank je wel Brioliet, Erika en Herman!

Dat is heel interessant, Brioliet, dank voor het delen van deze informatie!!!

EN ook bedankt, Erika, Dan ga ik in ieder geval een mal maken van dat silicone spul! Fimo kan ik niet uitharden. Ik heb geen echte oven. Dan kan ik tzt die mal weer vullen met was. Dank je!!!

En dank je wel voor de uitleg en foto, Herman! Zou ik aluminium vijlsel zelf kunnen maken door in een blikje te gaan zagen of is dat niet fijn genoeg? Kan ik het dan beter over een schuurpapiertje halen? En geld dat ook voor zilver?

En zou je deze leek willen uitleggen wat dat blasensilber is? Ik ben nieuwsgierig!
Kom net kijken
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 24
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverklei repareren

Berichtdoor Kom net kijken » vrijdag 15-02-2019, 0:21

Dank je wel Brioliet, Erika en Herman!

Dat is heel interessant, Brioliet, dank voor het delen van deze informatie!!!

EN ook bedankt, Erika, Dan ga ik in ieder geval een mal maken van dat silicone spul! Fimo kan ik niet uitharden. Ik heb geen echte oven. Dan kan ik tzt die mal weer vullen met was. Dank je!!!

En dank je wel voor de uitleg en foto, Herman! Zou ik aluminium vijlsel zelf kunnen maken door in een blikje te gaan zagen of is dat niet fijn genoeg? Kan ik het dan beter over een schuurpapiertje halen? En geld dat ook voor zilver?

En zou je deze leek willen uitleggen wat dat blasensilber is? Ik ben nieuwsgierig!

Advertentie

Terug naar “Reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast