SVS: Entourage ring

Verzameling van SVS-jes waarin stap voor stap wordt getoond hoe een werkstuk of techniek wordt uitgevoerd
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

SVS: Entourage ring

Berichtdoor Daniel Houwer » zondag 01-07-2007, 22:17

Een entourage ring.
Voor Raoul.

De klant had een witgouden entourage en droeg alleen maar geel.
De stenen moest ik dus ineen nieuwe entourage zetten.
Bestellen was geen optie omdat de stenen niet in bestelbare monturen zouden passen.
Zelf maken dus.
Afbeelding

Eerst de originele ring goed bekijken en de materiaaldiktes opmeten.
De buitenste poten zijn 0.7 mm en de middelste voor de saffier 0.8.
De ringetjes zijn 0.65mm en hebben dezelfde doorsnede als de briljanten min een 0.1mm.
Draad trekken en de ringetjes maken. Dit doe ik door een draad van de juiste diameter in een universeel handvatje te spannen. In de spantang net naast het centrale gat heb ik nog een gaatje geboord. Daar schuif ik de tot ringetjes te vermaken draad in en draai hem om de centrale draad heen.
Afbeelding
Afbeelding
De kleine ringetjes soldeer ik eerst dicht.
Voor de middensteen heb ik een ringetje gemaakt van 0.8mm en daar soldeer ik de kleine ringetjes aan op de plaats waar ze moeten komen.
Afbeelding
Eerst de vier op de lengte en op de breedte van de onderring en daarna degenen ertussen.
Afbeelding
Dan boor ik tussen de ringetjes de gaten voor de binnenste chatonpoten.
Afbeelding
De pootjes op ruime lengte geknipt kan je gewoon in die gaatjes zetten en solderen. Hou er rekening mee dat je voor de saffier de 4 poten iets dikker en hoger laat.
Misschien leer je op school dat je nu een zachter soldeer moet gebruiken, maar deze hele ring is met hardsoldeer in elkaar gezet.
Afbeelding
Zo soldeer je alle poten.
Afbeelding
Intussen de scheen gesmeed en een onderlijst ingesoldeerd. Dit was een probeersel om eens te kijken hoe dat werkt. Een beetje een afrader. Het koste me meer tijd zo dan dat me het tijd had gekost als ik eerst het hele entourage ding gemaakt had en dan pas in de ring had gesoldeerd. Maar ja, je blijft experimenteren.
Afbeelding
Deze methode werkt ook wel hoor, maar het kan sneller.
Het stukje bovenkant word nu met de eerste twee buitenste poten (vanuit de scheen) op zijn plek gesoldeerd. Eerst 1 poot, stellen en dan de andere poot.
Afbeelding
Daarna komen alle andere poten erbij op.
Afbeelding
Normaal zet ik eerst de middelste steen, maar in dit geval kwam dit niet zo goed uit. De buitenste stenen eerst zetten dus. Helaas heb ik daar niet veel foto?s van.
Afbeelding
Afbeelding
Dan nog de middensteen, en de witte en gele ringen naast elkaar moeten toch de eigenaar tevreden stellen.
Afbeelding
Dan nog even een presentatie foto
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Daniel Houwer op dinsdag 03-07-2007, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Liezemieken (Anmie)
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 27
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 15:40
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Erpe-Mere (Belgi

Berichtdoor Liezemieken (Anmie) » maandag 02-07-2007, 16:06

Wow, chique gedaan zeg!!!
Carpe Diem
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 962
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

ring

Berichtdoor hellen » dinsdag 03-07-2007, 0:04

Ik vind het helemaal fantastisch en ga het toch eens proberen. Kijken of het net zo moeilijk is als het lijkt.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » dinsdag 03-07-2007, 0:46

Dit is een andere manier die wat simpeler is maar een mooi resultaat heeft.
http://www.syberg.be/yJuweel/Ontwerpen/ ... gering.htm
Zelf vind ik de fijnere wat eleganter maar ga zeker eens die andere maken.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor draconia » dinsdag 03-07-2007, 13:20

Ik heb ook laatst een entourage gemaakt, een beetje volgens hetzelfde principe, maar ik had het probleem dat die miniringetjes openbogen bij het solderen. Ik heb dat later redelijk weten te herstellen door de pootjes ertegen te solderen, maar het was niet chique. Had je daar geen last van?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » dinsdag 03-07-2007, 13:55

Oeps.

Vergeten te melden.
De ringetjes soldeer ik van te voren dicht.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor draconia » dinsdag 03-07-2007, 16:58

Dus toch! Grrr mijn stagebegeleider maakte het mij dus extra moeilijk... wacht maar ik krijg hem nog wel hahhaa
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Berichtdoor Raoul Vreeke » dinsdag 10-07-2007, 19:16

hey Dani?l,

super gedaan, egt heel mooi :wink: . nu heb je 0.7 en 0.8 mm gebruikt voor de poten. geeft dit genoeg stevigheid om de stenen heel goed vast te houden. goud is in dit geval best hard, maar welke dikte zou je dan moeten gebruiken als je deze ring bijvoorbeeld in 't zilver zou maken, want dit is toch wel wat zachter :? .

Neem je voor de maat van de ringetjes altijd 0.1 mm minder dan de steen dikte en geld dit ook voor de centrale steen.

nog heel erg bedankt voor deze s v s :D en nog veel succes bij het goudsmeden.

gr raoul
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » dinsdag 10-07-2007, 22:13

Hoi Raoul,

0.7 en 0.8 zijn in goud dik genoeg.
Zilver lijkt mij idd te zacht. Het zou wel kunnen maar dan moet je de ringetjes onder de stenen vervangen voor een uitgezaagde plaat. Stuk steviger maken dus. Als je iets grotere stenen buitenom neemt kan je de pootjes wat dikker houden.

De ringetjes maak ik bijna altijd 0.1mm kleiner. Even groot zou ook nog kunnen maar vind ik niet zo mooi.
Voor de middensteen maakt het niet zoveel uit. Het is gewoon makkelijk om de ringetjes voor de buitenstenen aan een ring te solderen die dezelfde maat heeft als je steen. Hij levert voornamelijk stevigheid. Als die stevigheid niet nodig zou zijn zou je ook de ringetjes aan elkaar kunnen solderen en poten eraan solderen. Maar goud is daar ook wat te zacht voor.

Er zijn genoeg manieren om zo'n ring te construeren dus laat je niet vastbinden door de manier die ik gebruik.
Gezond verstand en begrip hoe de stenen goed kunnen worden vastgehouden samen met een constructie die stevig genoeg is om een levenlang mee te gaan en er ook nog fraai uitziet zijn op schitterende manieren uit te voeren.

Groeten en succes ermee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
glans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: vrijdag 13-04-2007, 12:15
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: het groene hart

Berichtdoor glans » woensdag 11-07-2007, 12:11

Echt mooi om te zien hoe zo'n juweeltje ontstaat... :P
Emmy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 03-07-2007, 0:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Brunssum

Berichtdoor Emmy » woensdag 11-07-2007, 17:35

Hallo Daniel, geweldig!!
Een vraag hoe wordt de ring, als hij inelkaar gesoldeerd is gepolijst, vooral in het midden.

Groet, Emmy
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » woensdag 11-07-2007, 20:53

Geitenharen borsteltjes (schijfjes en kwastjes) in de hangmoter en in dit geval groen vet doen het polijsten.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 962
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Berichtdoor hellen » dinsdag 25-09-2007, 1:27

Hallo Daniel

Als ik het goed begrijp heb jij de onderplaat aan de ring gesoldeerd en daarna al de pootjes terwijl bij die link die je erop hebt gezet het mandje eerst los wordt gesoldeerd? Maar wanneer je zo'n mandje los soldeerd is het dan niet moeilijk te bepalen waar de pootjes moeten zodat het geheel mooi in elkaar past en de stenen op de juiste plek gezet worden.Is daar een vaste regel voor waar je de pootjes moet plaatsen?

Hellen
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 962
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

entouragering

Berichtdoor hellen » dinsdag 25-09-2007, 1:35

Hallo Daniel

Nog een vraagje:). Wanneer je de ring eraan soldeert rust die dan op een klein gedeelte van de onderring en 2 pootjes?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1474
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Daniel Houwer » dinsdag 25-09-2007, 1:59

Hoi Hellen,

De verdeling van de pootjes mag duidelijk zijn. Evenredig is de sleutel.
Hoe je en of je eerst de kop maakt of eerst de ring met onderlijst hangt van de situatie af of van wat je wilt.
Ik vind het leuk om alle mogelijkheden te proberen en heb al op diverse wijze een entourage gefabriceerd. Helaas is het geen maandelijks werk en zal het dus lang duren voordat ik de voor mij ideale wijze zal achterhalen. Tot nu toe heb ik er wel veel plezier in, en daar gaat het om geloof ik.

Nog een vraagje:). Wanneer je de ring eraan soldeert rust die dan op een klein gedeelte van de onderring en 2 pootjes?

Ja :P

Succes!
The best things in life are still made by hand

Advertentie

Terug naar “Stap Voor Stap”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast