Zuurstof concentrator met little torch

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door NewLine »

Ik overweeg een zuurstof concentrator aan te kopen om met zuurstof te kunnen solderen. Ik heb nu een sievert propaan, maar dat valt mee tegen ivm de zuurstof/propaan van op de vakschool.

Ik heb al redelijk wat oude topics doorgenomen, maar die zijn meestal redelijk oud en beantwoorden niet echt mijn vragen:

1.
Werkt de little torch haast net zo goed met een cincentrator als met een zuurstof fles? Werkt het met de standaard little torch?

2.
Waar koop ik tegenwoordig best een concentrator? Bij Bijou vind ik die niet terug???? Bij drijfhout zie ik een HM5 en HM8 staan, iemand daar ervaring mee?

3.
Bij drijfhout is er ook een set met de MH5 te koop met van die naald mondstukjes. Het standaard mondstuk kan blijkbaar enkel voor met zuurstofflessen. Iemand daar ervaring mee? Dit doet me twijfelen of dit wel met de standaard little tocrh mondstukken gaat.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door Abo »

1. Een little torch werkt prima met zo'n concentrator. Ik heb net dezelfde opstelling.
Het enige wat in het nadeel spreekt is de beperkte druk van 1Bar waar je met flessen zonder enige moeite gemakkelijk 2 a 3 bar kunt halen.
Voor het smelten van meer dan 30 gram zilver heb ik wel moeite met de little torch.

2. Ik heb mijn concentrator op Ebay gekocht en voor minder dan 100€ !
Nadeel is dat je moet kunnen wachten op een model dat je wil met weinig gebruikte uren.
In vergelijking met een nieuw toestel scheelt het toch wel aardig wat.
Als het voor een bedrijf is raad ik je aan te kijken voor bedrijf met een goede service en niet al te ver van je woonplaats weg.

3. Het is afhankelijk voor wat je het gaat gebruiken. De little torch is echt enorm handig en licht in gebruik maar heeft zijn beperkingen.
Voor fijn en middelmatig werk, smelten van niet al te grote hoeveelheden ligt hij heel fijn in de hand.
De smeltkop van de little torch doet zijn ding en zeker voor zo'n klein apparaat.
Mijn ervaring is dat je met meer druk voor zuurstof je vlam uitblaast.
Net omdat de 6 openingen van deze smeltkop klein zijn zit er teveel jacht op.

Misschien hebben andere mensen andere ervaringen ermee b;)

Ik ben tevreden over mijn concentrator en little torch opstelling.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... ncentrator

1) Ik werk al jaren met de LT en een gereviseerde zuurstfoconcentrator Dus dat de topics oud zijn heeft niets te maken toch met je vraag?
Want juist daar staan dit soort dingen in genoemd. Juist die Littel torch. Maar die ander zal net zo fijn zijn en ik heb mijn LT al aangepast en werk dus ook met naaldjes.
Werkt goed En ik heb geen moeite met 30 gram, ik had wel moeite met 100 gram zilver en deze brander, maar het lukte wel . Iets met geduld b;)
Maar ja het werkt goed. Daarbij ben je van je jaarlijkse kosten voor abonement voor zuurstof, Je hebt ook altijd zuurstof want met de fles had ik standaard op momenten dat he niet uit kwam geen zuurstof meer (liefst vrijdag om 17 uur dat je niets meer kunt regelen voor het weekend)

2) Ik heb m indertijd, dat was voordat onze groothandels dit doorhadden waren het de glaskralen bedrijven die ze verkochten. Ik heb mijnes bij Farmadomo vandaan, die werkt met nieuwe aparaten. Op aanraden van iemand hier heb ik daar contact mee gezocht.
Maar ook marktplaats , ebay etc. Ik heb een tweedehandsje 175 euro in 2009 en draait nog heerlijk.
En nog geen onderhoud hebben hoeven plegen, ik blaas m keer per jaar schoon .

3) aansluiten van concentrator staat ook benoemd in de hoofdsctukken,
Wat bedoel je met mondstukken ik denk dan echt aan de brander zelf, de koppen, of de aansluitingen aan de apparatuur?
Dus ik kan daar geen antwoord op geven, Maar ik heb beiden gebruikt dus vor lt. Fles en concentrator en ik ben nog steeds dolblij met dat apparaat .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door ErwinG »

Ik vond de laatste paar minuten van dit filmpje wel overtuigend:
[bbvideo=560,315]https://youtu.be/O9DtoQT9Lrg[/bbvideo]
Afbeelding
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door NewLine »

Bedankt voor de antwoorden. Met oude topics is niks mis, maar vele link werken niet meer. Alsook zijn er misschien nieuwe inzichten. Ik belde zo onlangs met bijou waarom ze de zuurstof concentrator niet meer verkopen. Blijkbaar was daar toch niet interesse voor.

Het filmpje is inderdaad heel overtuigend.

Met mondstukken bedoelde ik de standaard brander uitlaten tegenover van die naalden. Waarom ben jij overgegaan naar de naalden op de LT?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door @tjuh »

ik denk eerder dat er geen interesse was voor de prijzen die zij ervoor vroegen....
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zuurstof concentrator met little torch

Bericht door NewLine »

Ja dat zou best wel kunnen :-)

Ik denk dat ik nu enkel nog meer info zoek over wanneer je van die naald-mondstukken zou gebruiken ipv de meer klassieke gebogen dingen?
Plaats reactie