Haken
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Professioneel goudsmid
- Contacteer:
Haken
Goedemorgen allemaa,
Dit is mijn eerste keer hier en ik heb een vraagje.
Ik wil graag zilver gaan haken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe dik zilverdraad kan je hier het beste voor gebruiken?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Janneke
Dit is mijn eerste keer hier en ik heb een vraagje.
Ik wil graag zilver gaan haken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe dik zilverdraad kan je hier het beste voor gebruiken?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Janneke
- akkasilver
- Zeer actief lid
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
- Contacteer:
- Eljas
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Zilver is vrij goed te haken, breien, punniken enz. De kust is om regelmatig te werken. Gouddraad kan ook maar is wat minder meegevend. Het nadeel van zilver is dat het na verloop van tijd zwart wordt. Dan zal het toch schoongemaakt moeten worden. Stel dat je zilverdraad in een ornament van stof in een zilveren hanger verwerkt en het moet gepoetst worden, wordt de stof ook vies....
Hoe dunner de draad hoe fijner en strakker je kunt werken maar.... hoe eerder het kan knakken, en dan.....
Met draad van 0.4 mm dik werken zou vrij goed moeten gaan. Dunner bij de meer geoefende. Zorg ervoor dat de voorraad draad zachtgegloeid en zonder knikjes is. Draai het op een klos met een hele ruime diameter bijvoorbeeld een dikke rol waar je posters kunt opbergen.
Hoe dunner de draad hoe fijner en strakker je kunt werken maar.... hoe eerder het kan knakken, en dan.....
Met draad van 0.4 mm dik werken zou vrij goed moeten gaan. Dunner bij de meer geoefende. Zorg ervoor dat de voorraad draad zachtgegloeid en zonder knikjes is. Draai het op een klos met een hele ruime diameter bijvoorbeeld een dikke rol waar je posters kunt opbergen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
-
- Enthousiast lid
- Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
zilverdraad haken
Van beadalon heb je roestvrijstaal draad (niet dat gecoate draad maar mooi blijvend glansend metaal) in diverse diktes vanaf 0,2 mm. . TYpe 304 Binding wire .
Handig om mee te oefenen of om gewoon te verwerken in een sieraad. Helaas brak de draad bij mij bij punniken toch. Haken gaat er goed mee.
Marja
Handig om mee te oefenen of om gewoon te verwerken in een sieraad. Helaas brak de draad bij mij bij punniken toch. Haken gaat er goed mee.
Marja
- Eljas
- Zeer actief lid
- Contacteer:
- Precious Art
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Re: Haken
Om zwart worden tegen te gaan kun je het (laten) rhodineren en dan de stofjes of andere materialen gebruiken.
Groetjes,
Precious.
Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Precious.
Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
-
- Zeer actief lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Er bestaan ook nog zilverlegeringen die niet zo beduidend en langzamer zwart worden, Argentium is er een van. Verder heb je nog een heel gamma van zilverlegeringen zoals zilver en palladium die ik geweldige eigenschappen hebben betreffende het niet zwart worden.
Laatst gewijzigd door Abo op donderdag 10-03-2016, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Precious Art
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Inderdaad Argentium wordt niet zwart. Heeft misschien ook betere eigenschappen om te haken, want het heeft een groter, hoe noem je dat "flexiberler" eigenschap.
Groetjes,
Precious.
Precious.
-
- Zeer actief lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Idd Precious, Argentium is een droom om mee te werken en zeer flexibel.
Nadat je stuk af is kun je het harden door in een normale keukenoven (op de hoogste stand 280 - 300°C) te leggen voor enkele uren.
Als je oven niet zo hoog gaat, laat je het werkstuk langer liggen om daarna aan de lucht te laten afkoelen.
Als laatste (na het polieren en wassen) gaat het weer de oven in op +/- 120°C voor 30 a 45 minuten voor de opbouw van de oxidelaag.
Het blijft ERG LANG mooi, veel langer dan gewoon sterling zilver.
Nadat je stuk af is kun je het harden door in een normale keukenoven (op de hoogste stand 280 - 300°C) te leggen voor enkele uren.
Als je oven niet zo hoog gaat, laat je het werkstuk langer liggen om daarna aan de lucht te laten afkoelen.
Als laatste (na het polieren en wassen) gaat het weer de oven in op +/- 120°C voor 30 a 45 minuten voor de opbouw van de oxidelaag.
Het blijft ERG LANG mooi, veel langer dan gewoon sterling zilver.

- Precious Art
- Zeer actief lid
- Contacteer:
Ik heb een klein workshopje argentinium gedaan bij Bijou. jaren geleden al.
De eigenschappen bevielen we wel. Wel wennen om er mee te werken.
Maar op de een of andere manier ben ik toch weer terug bij het gewone 925 zilver.
Moet er toch weer eens mee aan de slag.
Dat haken, punniken en breien staat namelijk ook nog op mijn lijstje
Hebben ze eigenlijk al een999 keur bij de Waarborg.
De eigenschappen bevielen we wel. Wel wennen om er mee te werken.
Maar op de een of andere manier ben ik toch weer terug bij het gewone 925 zilver.
Moet er toch weer eens mee aan de slag.
Dat haken, punniken en breien staat namelijk ook nog op mijn lijstje

Hebben ze eigenlijk al een999 keur bij de Waarborg.
Groetjes,
Precious.
Precious.