Matrijs

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

Matrijs

Bericht door athanor »

Hallo iedereen,
Hoe wordt een matrijs gemaakt om een kleine serie zilveren hangers mee te gieten ,?
Wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Concreet is het zo dat een vereniging zou willen kopie's maken van een reeds bestaand hangertje , het gaat over een 50 stuks, hoe ga je bij zo iets te werk ?
een wasmodel uitsnijden of maken is dus niet direct nodig dacht ik , maar het leek me handig om een permanente giet mal te hebben ?
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dirk, dat origineel kan als model fungeren en als je dat naar een gieterij stuurt dan maken die er een rubbermatrijs omheen.
Die rubbermatrijs is dus blijvend en kun je steeds opnieuw gebruiken.
Er zijn verschillende adressen in Nederland waarbij je hiermee terecht kunt.
Als die rubbermatrijs er is kunnen ze daarin elke keer vloeibare was spuiten en als dat gestolt is nemen ze dit wasmodel uit de matrijs en kunnen opnieuw spuiten.
Als ze dan (in jou geval) zo'n 50 stuks hebben dan bomen ze die op (maken als het ware letterlijk een boomje van was, stammetje waaraan je modellen zitten) en plaatsen dit in een cuvette.
Daaromheen gaat een metalen huls en in deze huls wordt een soort gips (inbedmassa) gegoten.
Als dit uitgehard is dan zitten dus je wasmoddellen opgesloten in die inbedmassa, deze was wordt er in een oven uitgestookt waardoor er negatieve holtes ontstaan alwaar middels slingergieten of vacuumgieten je gewenste metaal (goud of zilver maar kan ook brons zijn) in gegoten wordt.
Na het stukslaan van de inbedmassa heb je dus een metalen boom identhiek aan de wasboom en kunnen de afgietsels afgeknipt worden.
Hierna wordendoor de goudsmid zulke modellen afgewerkt door ze te vijlen te schuren en te polijsten.
Dit is in het kort het proces.
Ik zal nog even naar de topic met adressen zoeken en hier plaatsen

hier de link:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2237

E?n plaatje zegt meer dan 1000 woorden....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem Parel op maandag 29-10-2012, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Sorry Dirk, ik had alleen nog een oude beduimelde foto liggen maar het is nog te zien denk ik.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

Bericht door athanor »

Willem Parel schreef:Dirk, dat origineel kan als model fungeren en als je dat naar een gieterij stuurt dan maken die er een rubbermatrijs omheen.
Die rubbermatrijs is dus blijvend en kun je steeds opnieuw gebruiken.
Er zijn verschillende adressen in Nederland waarbij je hiermee terecht kunt.
Als die rubbermatrijs er is kunnen ze daarin elke keer vloeibare was spuiten en als dat gestolt is nemen ze dit wasmodel uit de matrijs en kunnen opnieuw spuiten.
Als ze dan (in jou geval) zo'n 50 stuks hebben dan bomen ze die op (maken als het ware letterlijk een boomje van was, stammetje waaraan je modellen zitten) en plaatsen dit in een cuvette.
Daaromheen gaat een metalen huls en in deze huls wordt een soort gips (inbedmassa) gegoten.
Als dit uitgehard is dan zitten dus je wasmoddellen opgesloten in die inbedmassa, deze was wordt er in een oven uitgestookt waardoor er negatieve holtes ontstaan alwaar middels slingergieten of vacuumgieten je gewenste metaal (goud of zilver maar kan ook brons zijn) in gegoten wordt.
Na het stukslaan van de inbedmassa heb je dus een metalen boom identhiek aan de wasboom en kunnen de afgietsels afgeknipt worden.
Hierna wordendoor de goudsmid zulke modellen afgewerkt door ze te vijlen te schuren en te polijsten.
Dit is in het kort het proces.
Ik zal nog even naar de topic met adressen zoeken en hier plaatsen

hier de link:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2237

E?n plaatje zegt meer dan 1000 woorden....

Afbeelding
Hartelijk dank voor je antwoord Willem
maar zou het mogelijk zijn voor mij om daar zelf wat mee te gaan doen ? Of lijkt jou dat van de pot gerukt moeilijk?
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Je kunt zelf verschillende dingen doen, als je die opdracht van 50 speldjes graag wilt hebben zou ik het origineel opvragen om als gietmodel te dienen.
Daarna zou ik gewoon even telefonisch kontakt zoeken met bv. Novacasting, die kunnen het hele proces van matrijs maken en gieten voor je doen.
Het afwerken is ook voor iemand met beperkte kennis van goudsmeden en beperkte middelen nog wel uit te voeren.
Zo'n matrijs is zelf ook te maken van 2 componenten kneedrubber en een vulraam verkrijgbaar bij Bijou Moderne.
Maar ik weet niet welke middelen jou ter beschikking staan dus is het een beetje moeilijk te zeggen of het iets voor je is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

.

Bericht door athanor »

Wel Willem
ik beschik over een smelt oven waarin ik brons smelt , ik heb al wel een paar keer de verloren was techniek toegepast op messen onderdelen ( weliswaar merkelijk groter dan zo een hangertje) ik heb een kleine kilo tafelzilver , ik heb giet en pasta latex waar ik wel eens negatieven mee maak maar ik heb geen goede was en geen was spuit en geen ervaring met kleine en gedetailleerde modellen gieten ik giet een beetje zoals een kluns maar in brons en in tin lukt het wel of het nu in zand is of in plaaster .
Ik denk dat voor mij het grootste probleem de matrijs maken of laten maken is waarin dan de was in moet , of is dat nogal ambitieus ? zeg maar , ik hoor het liever direct dan langs om .
Groeten
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dus je hebt wel ervaring met het afwerken van gietstukken, dan moet het toch te doen zijn het voorwerk even uit te besteden bij Nova Casting.
Dan krijg je de afgegoten stukjes en de matrijs netjes thuis en heb je de opdracht toch binnen gesleept (tenminste als dat ook deels je ambitie is).
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
athanor
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 19-10-2012, 22:40
Ervaring: Overig
Woonplaats: Wodecq
Contacteer:

.

Bericht door athanor »

Heb je enig idee wat zoiets kost en wat ik precies moet vragen en een adres !
als je eens een stukje damast nodig mocht hebben laat dat dan even weten !!!
Dirk
mijn ervaring is de optelsom van mijn fouten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb een gieterij in Duitsland waar ik het gietwerk uitbesteed.
Naar die prijzen weg denk ik dat een rubbermatrijs 30 a 35 euro kost en een afgietsel per stuk 4 a 5 euro.

Google even op ?Nova Casting? Dirk dan krijg je vast het adres te pakken (staat het niet in de link die ik gegeven heb ??)
Die zouden je ook wel een prijsopgaaf kunnen doen als je even uitlegt wat de klus inhoudt.
Als je het niet kunt vinden zoek ik nog wel even.
Nova Casting staat in het algemeen goed bekend, de anderen zullen niet minder zijn maar die ken ik niet.

Voor een zilveren dasspeld gemonteerd en afgewerkt zou je toch al gauw een 55 euro kunnen vragen maar misschien zit ik te laag daarmee omdat ik altijd voor juweliers werk.
Aan de andere kant kun je op een groot aantal ook een beetje voordeliger zijn omdat het toch om een aantrekkelijke klus gaat
Misschien kunnen anderen daarin ook nog even een richtlijn geven.
Vergeet niet ze even naar de Waarborg te sturen voor een stempeltje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie