Beginnen met chatonzettingen

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Als je begint met chatonzettingen, is het het handigst om 1 factor heel duidelijk te hebben. In dit geval is een machinaal briljan geslepen steen(rond) een zekere factor. En of je nu met 2.5 of 6 mm begint, maakt niet zo veel uit. Alhoewel, bij stenen van boven de 4 mm is wel heel duidelijk te zien wat je doet, en als je het systeem begrijpt, wat je nog eventueel moet doen.
Nu heb ik het even over solitair chatonzettingen.
Als frees gebruik je de chatonfrees van Bijou, Alma noemt dakfrezen chatonfrezen en die vind ik niet geschikt, die geven mijns inziens veel te dunnen pootjes op de steen. Gewoon een frees in de vorm van briljantslijpsel.

Je kan ook wel gelijk beginnen met een ongelijk aanalle kanten, naast de mijn geslepen vierkante smaragd, maar dat is een afrader.
Daarbij krijg je zoveel onbekende factoren extra, dat een goed resultaat moeilijk te halen zal zijn.

Rond beginnen met bijvoorbeeld zirconia's of synthetische robij, saffier, aquamarijn of zoiets dergelijks. Als het maar regelmatig slijpsel is rond hardheid 8 en daarboven.

Het zetten van een chaton opzich is niet moeilijk. Alleen heel strak de 10 stappen volgen wel.
Stap 1. Zorg voor een stevige chaton en een goed passende steen.
Stap 2 Zorg voor het juiste soort frezen van de goede maat.
Satp 3 Controleer de zetting, en of die (bij een ring) recht in de scheen
Zit.
Stap 4 Frees alle poten op dezelfde diepte in, tot ongeveer de helft van
de poot.
Stap 5 Controleer je freeswerk, en zorg dat de gleuf ongeveer dezelfde
Vorm heeft als de rand van je steen.
Stap 6 Klik de steen in de zetting, of buig de poten iets uit zodat de
Steen er makkelijk inpast.
Stap 7 Knijp de poten aan, en hamer ze eventueel vaster.
Stap 8 Let bij stenen groter dan 3 mm op dat je ze in het vierkant zet.
( dat de tafel van de steen symetrisch tussen de poten zit)
Stap 9 Vijl de poten af tot ongeveer tafelhoogte.
Stap 10 Werk de poten af door vijlen, of met een passende holfrees.

Polijsten, schoonmaken, klaar.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
inge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 15-05-2007, 19:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zeist
Contacteer:

Bericht door inge »

he daniel

inderdaad kan je het beste werken met een vaste volgorde van het frezen van de chaton wat een goede tip is dat je het gefreesde gedeelte van de chatonpoten aan de bovenkant scherp laat en aan de onderkant wat verder naar beneden wegfeesd zodat wanneer je de steen zet die naar boven wordt geduwd en niet op het onderste gedeelte steunt. als je die dan aanknijpt verbuigen je chaton poten of de kopjes komen omhoog. zie tekening.

groeten inge Afbeelding
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

zetting

Bericht door hellen »

Daniel dat hameren is toch niet geschikt bij een zachte steen?

Hellen :D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb m gewijzigd inge :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
inge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 15-05-2007, 19:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zeist
Contacteer:

Bericht door inge »

Dank je wel voor het wijzigen van mijn bericht, ik snapte niet heel erg goed hoe je nou zo'n foto erop moet zetten.
Ik zal mij er nog een keer in verdiepen.

oh wat ook nog een handige tip is bij het zetten in een chaton is werken met een afstandhoudertje. deze staat op pag. 327 van het nieuwe bijou moderne catalogus met een uitleg hoe je die het beste bij het frezen van een chaton kan gebruiken. wel ervoor zorgen dat je de chaton vlak is aan de boven kant anders komt de steen scheef te zitten.

ik gebruik dit alleen maar om aan te geven waar je moet frezen het is heel onregelmatig van diepte omdat je niet goed zicht heb op je werk. dus hiermee aangeven en dan later zonder de afstandhouder dieper frezen.

groeten inge
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Inge,

Ik heb je voorstel-berichtje er hier even tussen uit geplukt en op het subforum "Even voorstellen" gezet. En welkom ben je dus, bij deze....

Ingrid
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

dat hameren is toch niet geschikt bij een zachte steen?
Dat is afhankelijk van je ervaring met je hamerhandstuk of met je pons en hamer.
Ik wil smaragd ook wel inhameren om sneller klaar te zijn maar dan niet in 14 nikkel witgoud en niet op volle kracht.
Extra oppassen dus.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Lange poten

Bericht door Ari »

Wanneer een kwetsbare steen gezet moet worden met zware, dikke poten, maak ik de chaton vaak met extra lange poten, minstens een cm boven de steen, zodat je de steen dan heel voorzichtig zonder tang, of hameren, maar met je vingers zet. Door de lengte van de poot, buig je het materiaal zo heel simpel. Het overtoliige materiaal zaag of knip je daarna gewoon weer weg.


ari
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Kwetsbare stenen met lange poten zetten heeft een nadeel. Vaak is de druk op de steen niet helemaal goed te verdelen waardoor er toch beschadiging aan de steen ontstaat. Goed naar de vom van de steen infrezen is belangrijker.

Ten eerste gebruik ik meestal andere tangen dan de meeste standaard goudsmidtangen. Heb ze wel en gebruik ze ook veel, maar zeker niet de fijne electronica-tangen zoals ik die bij veel smeden zie. Die komen er bij mij niet in. Reden is het doseren van de krachten op de bek. Ik heb bij de bouwmarkt een paar grote platbektangen gekocht en omdat dit van pisbakkenstaal is gemaakt, heb ik deze iets ingekort en bewerkt. Zo heb ik een grote halfrond, een flinke platbek in div breedtes. Waarom groot zou je zeggen? Nou, om de krachten beter te kunnen doseren. Kleine steentjes ( tot een 3 mm) zet ik wel met de standaard goudsmidstangen. Groter met de handmade tangen.

Hoe nu die briljant geslepen steen zetten. Beginnen zoals hierboven. Chaton vlak, frezen. Dan de poten iets open zetten zodat de steen mooi in de zetting valt. (Klikken kan, maar niet met kwetsbare stenen). Nu komt de truc. De poten met een brede platbek KRUISLINGS naar de steen toe knijpen. Dus steeds de tegenover elkaar liggende poten. Het kopje van de poot buigt dan ook heel licht over de steen heen en dat moet ook, anderes gaat deze haken in het dragen. Het pootje vormt zich dus naar de steen. Maar zoals je weet, zal metaal dat wordt aangeknepen altijd weer iets terug veren. Resultaat, steen blijft los! Als je de pootjes eerst netjes kruislings hebt aangeknepen( kruislings is een vereiste om de chaton niet uit het lood te trekken) dan komt de laatste handeling. Als je het 6-poots chaton van boven af bekijkt en de pootjes verdeelt in 12 uur, 2 uur, 4 uur etc, dan neem je de 2 uur en de 10 uur en knijpt deze vanaf de zijkant heel licht langs de rondist richting de 12 uur. Dat doe je ook bij de 4 en de 8 uur( naar de 6 uur) Daarna pak je de 2 uur en de 4 uur en corrigeer je weer de stand van de pootjes. Resultaat is dat de kopjes al mooi gevoegd waren naar de bovenkant van de steen en nu de pootjes ook mooi, strak en VAST tegen de rondist aan zitten. Dit kan ook heel goed bij een zachte steen. Maar zoek dus de tang uit bij de maat steen, zodat je je kracht door de hefboomwerking goed kan doseren. Dan kan je zelfs de zachtste steen op deze manier zetten. Oh ja, tangen zonder bramen gebruiken, dan hoef je minimaal af te werken. Cupfreesjes gebruik ik bijna niet vanwege de braam die je krijgt als je freesje iets te oud wordt. Ik gebruik een oude driehoeks naaldvijl en vijl de pootjes mooi naar ronde kop.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

[quote="goldenwonder"]Kwetsbare stenen met lange poten zetten heeft een nadeel. Vaak is de druk op de steen niet helemaal goed te verdelen waardoor er toch beschadiging aan de steen ontstaat.

Die ervaring deel ik niet, vooral als je te maken heb met extreem dikke poten is dit een prima methode ervan uitgaand dat de poten perfect zijn ingefreesd en heb hiermee dan ook nooit schade ondervonden zelfs niet bij erg kwetsbare stenen als vuuropaal of smaragd.
Maar ook met een speciale tang moet je je ogen de kost geven om te zien of de zetting "aan" zit. Daarna werk ik zulke poten nog verder aan met een greinendraaier, want je kunt nog zo goed infrezen, maar volledig "aan" zit hij nooit en dan is dit volgens mij de beste methode om een poot voor 100 procent haakvrij te zetten (onder binoculair)

ari
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik snap wat goldenwonder bedoeld, maar ben het ook met Ari eens.
Bij beide methoden moet je allereerst weten waarme je bezig bent.
En als je weet waarmee je bezig bent werken beide methode's prima.
En dan vind ik langere poten wat overzichtelijker. Maar met een goede tang zou ik ook prima wegkomen.
Met een grote aangepaste tang moet je zeker goed weten waarmee je bezig bent, want de kracht van een lang handvat op verkorte bekken geeft zo'n hefboom dat je snel (bij niet weten waarme je bezig bent) je steen vergruisd.

Verschil in voorkeur denk ik.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Da`s een goede. Ieder heeft zijn eigen voorkeur en methodes. Wat ik naast mijn methode wil vertellen is dat de meeste smeden te beperkt zijn in hun tangengebruik. Zeker de electronicatangen, hoe mooi ook, zijn niet voor ons bestemd (is mijn mening). Verder kan je dus heel simpel een tang modificeren. Vooral bij het buig en verbuigwerk gebruik ik zeer veel de aangepaste tangen. Maar ik zal het bij het zetten houden, anders gaan we te veel off topic
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Inderdaad worden tangen te weinig aangepast voor specifiek zetwerk.
Wel leuk om daar eens bij stil te staan. Er zijn er wel een paar in de handel, maar wil je het goed doen, zul je er aan aantal moeten aanpassen. Misschien wel leuk om er hier een paar op het forum te laten zien middels een foto.
Handig zijn bv tangen met aan 1 bek verwisselbare stiften die je zo precies in de ruimte onder de chaton kunt plaatsen.
Het omzetten van zware lange poten pas ik ook enkel toe bij zachte stenen en bij die zettingen waar je amper tegendruk kunt uitoefenen met je tang.

ari

(blij met weer een goede zetter op dit forum)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ook even offtopic,
Ik heb een stuk of 50 tangen uit india gekocht. Zijn dezelfde als de E.P.tjes van bijou. En als ik een aangepaste tang nodig heb is 1 van hen de klos. :twisted:
Heb zelfs wel bekken uitgesmeed om aan mijn wens te voldoen.
Idd een nieuw topic waard volgens mij.

In jou groene zetboekje Ari, daar staan ook een paar tang alteraties in die erg interessant zijn.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie