Ik ben sinds kort bezig met de Delftse gietmethode. Ik heb al een paar ringen gegoten van siertin. Dit materiaal is goedkoop en erg gemakkelijk te smelten en te bewerken. Ideaal om mee te beginnen dus.
Nu wilde ik proberen om een hangertje van zilver te gieten. Ik heb dus een nieuw keramisch smeltbakje gepakt (ik had ergens gelezen dat je voor elke metaalsoort een apart bakje moet gebruiken), zilver erin gedaan en de brander erop gezet.
Zilver blijkt echter een stuk lastiger te smelten dan tin. Op een gegeven moment begon het wel te smelten, maar ging het ook uitvloeien. Daardoor kon ik niet meer alles goed verhitten met de vlam van mijn brander, waardoor een gedeelte van het zilver steeds bleef stollen.
Uiteindelijk is het me niet gelukt om het zilver te gieten. De hierboven genoemde stollings problemen gooiden roet in het eten. Maar ook het bakje begon roodgloeiend te worden, wat ik eigenlijk best wel een beetje eng vond. Ik heb namelijk geen idee wat zo'n bakje kan hebben.
Wie kan mij vertellen of en hoe ik zilver kan smelten?
Ik gebruik een standaard butaangas brander, die je in elke bouwmarkt kan vinden. De smelbakjes zijn van keramisch materiaal. Het zilver is zuiver zilver, niet de legering die doorgaans voor juwelen worden gebruikt.
Alvast bedankt voor de hulp!