slijpmachientje

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

slijpmachientje

Bericht door Daan »

Paar dagen geleden een lapideer systeem gezien wat zo geweldig eruit zag en makkelijk in gebruik. Ik slijp eigenlijk mijn stekers altijd met de hand en zag het volledige nut er niet van in in zo'n machine. Nou heb ik toevallig al een paar maanden zo iets liggen wat ik niet gebruikte maar toch mee aan de slag wil gaan.

Afbeelding

Helaas lukt het niet om het via mijn hangmotor doen. De aansluiting is net iets te lang ervoor. Weet iemand of er echt verschillen in zijn? Er zou zonder enige moeite een "flex shaft"op aangesloten kunnen worden. Misschien dat ik het verkeerd begrepen heb...
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wow Daan, dit lijkt interessant, ik heb recentelijk een enorme blooper gemaakt door een powerhone 2e hands in Amerika te kopen.
Toen hij net verzonden was werd mij gevraagd of ik wel wist dat het in Amerika 110 volt was....... nee dat wist ik niet :oops: :oops: :oops: .
Ik heb dus een converter bij moeten kopen en vervolgens heel veel moeten proberen om het draaiende te krijgen.
Hetgeen afgelopen week na zoveel pogingen als mislukt moet worden beschouwt.
Ik zie het maar als mijn grootste miskoop in mijn internetconsumentcarri?re (3x woordwaarde :mrgreen: ) maar ik ben naarstig op zoek naar andere mogelijkheden.
Dit lijkt er ??n van, bedankt voor de tip en ik ga kijken of het wat is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

wat voor een extra problemen waren er dan naast de voltomzetting? ben wel erg nieuwsgierig namelijk. koop regelmatig amerikaanse elektrische spullen en met mijn converter ertussen gaat het altijd goed.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Ik heb zelf wel wat werk waar ik voor moet gaan steken ;) .
Normaal vind ik het altijd grote voordelen om het vanuit de hand te slijpen voornamelijk het gevoel ervan te verbeteren of te krijgen...
Echter laatst zag ik dus bij Ari een slijpsysteem, een lapideermachine wat zo gemakkelijk ging. Hij heeft het motor onder een bureau weggewerkt en laat het ook opzuigen door de afzuiging van zijn polijstmachine. Geweldig ziet het eruit, zelfs twee schijven die tegelijkertijd draaien. Ik wil zo'n systeem gebruiken puur voor het gereed maken van nieuwe stekers en wanneer er een punt bv. is afgebroken lijkt me dit ook een goede uitkomst. Die Diamond Laps lijken me ook wel wat.

Ik weet niet of dit systeem uberhaupt nog in de markt is. Een link met wat meer informatie.

Ik denk dat een Powerhone van GRS veel beter is. Aangezien er op die Foredom een apparaat extra moet worden aangesloten :( . Er staat in dat er maximaal 3000 toeren mag draaien al vind ik dat wel heel weinig... Die Foredom breng het dan ook terug naar 1000 toeren.

Een voorbeeld een systeem op een boormachine; klik hier!
Er bestaan ook powerhones van T.W.Designs wat me ook gaaf lijkt. Voorlopig is het de goedkoopste manier om die Foredom te gebruiken. Was niet bepaald goedkoop op marktplaats dacht er een polijstschijf met diamantpoeder erbij gekocht te hebben. Dit is een stalen schijf met niets erop. Misschien dat ik er bort op kan doen, iemand een goed idee? Dus voorlopig is het nog steeds een miskoop ongebruikt en heb ik het nu al een paar maanden...
Laatst gewijzigd door Daan op zondag 04-09-2011, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
chantal
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: maandag 05-02-2007, 9:29
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zaandam

Bericht door chantal »

Als je bort op een stalen schijf doet vliegt dat er toch zo weer af
Mij is geleerd dat dat alleen bij gietijzer kan omdat gietijzer poreus is en zo samen met olie op de schijf blijft zitten.
Gr. Chantal
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Bedankt voor de info, ik heb echt geen idee. Ik noemde maar wat :roll:
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

@tjuh schreef:wat voor een extra problemen waren er dan naast de voltomzetting? ben wel erg nieuwsgierig namelijk. koop regelmatig amerikaanse elektrische spullen en met mijn converter ertussen gaat het altijd goed.
Dus dan moet er voor mij nog hoop zijn.
Ik heb hem naar een electrozaak hier in de buurt gehad en die hebben van alles geprobeerd maar het lukte ze niet.
De toerentalregelaar ging steeds stuk. (heeft een bepaalde naam, tiristor??)
Op laatst hebben ze er een dimmer van een halogeenlamp tussen gezet maar die ging bij mij de derde keer dat ik hem gebruikte ook stuk.
Zij zeggen dat het aan de frequentie ligt, dat is hier geloof ik 60 Hrz en in Amerika 50 Hrz.
Maar ik heb de ballen verstand van electra dus ze kunnen mij alles wijsmaken.
Ik wilde ook nog andere mensen die ook verstand van elektra hebben raadplegen maar toen ik dat ding hier boven zag was ik wel meteen enthousiast, ik heb nog zo'n Multifix motor en die zou er zeer geschikt voor zijn.
Maar wat je al zegt, de GRS is voor mij ook wel de beste.
Ik heb ze gezien en die zien er kwalitatief zeer goed uit.
Velen vinden het lage toerental bezwaarlijk maar dat lijkt mij niet zo gek, ik heb de stekers toch al gauw blauw.
Ik doe het nu nog steeds net de kolomboormachine zoals Carl Bleile omschreef en het aparaat waa het over gaat is de TW powerhone.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

De makkelijkste manier is een transformator er tussen zetten die de spanning transformeert van 230V naar 110V (kijk eens bij Conrad) in NL hebben we 50Hz en in amerika 60Hz dat is geen probleem, alleen de motor zal iets langzamer draaien en wordt iets warmer, maar daar gaat ie niet stuk van.

Succes!
Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

en een convertor ertussen? ik heb deze
http://www.erconline.nl/spanningsomvorm ... -5014.html
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb dezelfde, wat kan er dan de oorzaak van zijn dat hij er na een paar keer aan en uitzetten er steeds weer mee ophoudt???
Achterin de powerhone zit een zekeringetje en die is nog goed.
Als ik jullie zo hoor dan moet het toch wel weer draaiende te krijgen zijn.
De moed was mij een beetje in de schoenen gezonken omdat ik de elektroman volkomen capabel vond, maar daar twijfel ik inmiddels aan.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus wat ik heb en dit is de regelaar die er nu tussen zit.
Geen gezicht maar als je er zelf geen verstand van hebt ben je afhankelijk van anderen.
Dus telkens als ik via de convertor de boel inschakel (ik heb geen aan en uit op de powerhone) dan is het na 4 of 5x gedaan en doet het helemaal niks meer.
Denkt iemand hier dit op te kunnen lossen??? hoeft niet kostenloos natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op zondag 04-09-2011, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik kan je mijn converter toesturen en dan kan je het testen?

gewoon de amerikaanse stekker erin dan de converter aanzetten (voordat je het apparaat inschakelt) en dan pas je apparaat.

Maar misschien moet je het bij jou net even anders doen; converter in stopcontact, switch aanzetten en dan pas je amerikaanse stekker erin (aangezien je geen aan/uit knop op de apparaat hebt (powerhone)?

is dat bruine ding je converter? dan ben ik er bijna wel zeker van dat die niet genoeg power heeft. de mijne gaat tot 300watt
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

@tjuh, ik had 3 foto's geplaatst, de bovenste zal ik even opnieuw plaatsen want daar komt allleen de link in beeld.
Dat bruine ding is de snelheidsregelaar in de vorm van een halogeenschakelaar.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ah, ik had alleen de laatste foto in beeld.
ik zal je even een pbtje sturen met een telnr van iemand die regelmatig bezig is met dit soort dingen ...weliswaar niet met dit kleine werk maar toch. wie weet kan hij je dan verder helpen.
Plaats reactie