zilveren bracelet

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Lichtenveldt
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 05-08-2011, 9:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: zaandijk

zilveren bracelet

Bericht door Lichtenveldt »

Hai, ik ben een bracelet aan het maken van zilv (huis)fa?ades die naast elkaar komen te liggen en verbonden moeten worden met scharnieren. Hier gaat mijn vraag over.
Ik ben v plan om zilv.buis te gebruiken, waarschijnlijk v 2mm ?, en lengtes te zagen van ong 5-6 mm. Deze wil ik dan aan elke fa?ade solderen en met een pen de scharnier maken.
Is dit een goed plan of moet ik het heel anders aanpakken?
Kan ik de buizen over de gehele lengte solderen of slechts op twee punten, boven en onder waarschijnlijk?
Kan ik zelf zilvdraag goed recht krijgen om pennen te maken of kan ik pennen kopen die al een afgewerkt uiteinde hebben, zodat ik de andere kant gewoon plat kan slaan? Hoe doe ik dit zodat het mooi wordt?? Alvast bedankt.
gr MOna
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

Nog niemand heeft gereageerd op jouw vraag, dus ik ga een poging wagen.

Ik heb zelf eens zo'n armband gemaakt en dat heb ik als volgt gedaan.
Afbeelding


Buisjes over de hele lengte solderen aan de facades. Eerste het bovenste en de onderste deel aan de ene facade, dan het middelste stuk op de juiste maat maken en aan de andere naastliggende facade solderen. Ik heb een grafietstiftje (vulling van een vulpotlood) gebruikt om de buisjes in elkaar verlengde te leggen en houden tijdens het solderen.

De pennen heb ik gemaakt van zilverdraad. Getrokken door het trekijzer (zodat het ook harder wordt) tot de binnenmaat van de buisjes. Ene uiteinde heb ik vooraf gehamerd, het andere nadat de pen in het scharnier zit. Bij mij was dit lastig hameren, omdat ik ervoor gekozen had om het scharnier niet de volle lengte van de facade te geven (vond ik mooier).
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja, even over het hoofd gezien maar het oorspronkelijke plan klinkt al niet zo gek en Ingrid geeft ook een goede omschrijving.
Om de buitenste buisjes in lijn te houden kan ook wel draad gebruikt worden als je naadloze buis hebt.
Titaniumdraad is helemaal mooi natuurlijk maar een stukje van een paperclip o.i.d. werkt ook al.
Met de vlamvoering moet je je dan meer richten op de schakel zelf dan zal het soldeer niet snel de neiging hebben op of in het scharnier te kruipen. (wel goed door laten vloeien natuurlijk)
Getrokken zilverdraad als pen is mooi en als je voor het klinken even de uiteinden vande buiseen iets schuin aanfreest met een konisch freesje of een dakfreesje dan hoef je maar heel licht te klinken om de pen goed op zijn plaats te houden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Eerste het bovenste en de onderste deel aan de ene facade, dan het middelste stuk op de juiste maat maken en aan de andere naastliggende facade solderen
Ik zou alle delen op maat maken en in een keer solderen. niet te veel soldeer en vlamvoering zoals willem aangeeft.
Desnoods een beetje antivloei op de juiste plekken al ben ik daar zelf geen fan van.
In plaats van een pennetje door de buisjes kan je er ook voor kiezen om de buisjes iets los te leggen van de facade waar je geen soldeernaad wil hebben al kost dit meer tijd om alles goed neer te leggen en te fixeren.
Harm
"Quality is a habit not an act"
Lichtenveldt
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 05-08-2011, 9:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: zaandijk

Bericht door Lichtenveldt »

[quote="Willem Parel"]Ja, even over het hoofd gezien maar het oorspronkelijke plan klinkt al niet zo gek en Ingrid geeft ook een goede omschrijving.
Om de buitenste buisjes in lijn te houden kan ook wel draad gebruikt worden als je naadloze buis hebt.
Titaniumdraad is helemaal mooi natuurlijk maar een stukje van een paperclip o.i.d. werkt ook al.
Met de vlamvoering moet je je dan meer richten op de schakel zelf dan zal het soldeer niet snel de neiging hebben op of in het scharnier te kruipen. (wel goed door laten vloeien natuurlijk)
Getrokken zilverdraad als pen is mooi en als je voor het klinken even de uiteinden vande buiseen iets schuin aanfreest met een konisch freesje of een dakfreesje dan hoef je maar heel licht te klinken om de pen goed op zijn plaats te houden.[/quote]


Ik weet niet helemaal of dit werkt als respons geven maar waarom staat er een quote over christen zijn? Ik ken deze nl wel maar ben benieuw of u ook christen bent.???
Mona
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lichtenveldt schreef:Ik weet niet helemaal of dit werkt als respons geven maar waarom staat er een quote over christen zijn? Ik ken deze nl wel maar ben benieuw of u ook christen bent.???
Mona

Die quote is mijn vaste onderschrift onder al mijn berichtjes, zoals heel veel mensen hier een persoonlijke quote hebben, het verwijst niet naar een bepaald persoon.
Het geeft wel mijn opvatting weer over het beleven en en practiseren van een bepaalde levensinstelling welke net zo goed een Humanist zou kunnen zijn.
Ik zie het dagelijks in mijn omgeving, ik hoop niet- en het is zeker niet de bedoeling er iemand mee te kwetsen, wel om ogen te openen.
Welke overtuiging je ook aanhangt, het is altijd goed jezelf een spiegel voor te blijven houden.
Ik zie ze in mijn omgeving, mensen die fanatiek opgaan in hun religie (doet er niet toe welke) een religie die predikt om om te zien naar je medemens.
Ze bidden, reizen van hot naar her om de "kerk" te dienen en vergeten bijvoorbeeld onderwijl hun eigen 91 jarige moeder die hulpbehoevend is........(en meer voorbeelden ).
Ik ben zelf niet religieus maar daarmee kom ik niet weg door te denken dat ik dan ook geen naastenliefde hoef te praktiseren, in mijn beleving is dat gewoon sociaal gedrag.
Met deze quote zeg ik alleen maar dat je je bewust moet zijn en op moet passen voor een bepaalde blindheid en dat geld voor iedere overtuiging.

Dit uitgelegd hebbende wil ik er bij zeggen dat ik met deze quote niet wil provoceren, niet wil kwetsen, niet belerend wil zijn, en zeker geen discussie hier op het forum te starten!!!
Religie en politiek zijn de doodsteek voor fora's waarbij van het onderwerp (in dit geval goudsmeden) afgewaald wordt.
Maar ik sta er wel 100% achter, als je in een Godshuis naar binnen gaat om Christenen of anderzins te zijn en praktiseerd het nooit dan ben je hetzelfde af als je naar een garage gaat en denkt dat je een auto wordt...In een garage bidden dat je een auto wordt lukt je niet en alleen in een Godshuis bidden dat je religieus wordt lukt je ook niet...
Tsjonge als het niet zo'n serieus onderwerp was zou ik er grapjes over maken...

Ik hoop dat deze uitleg voldoende is...
Met vriendelijke groet,
Willem
Reden bewerking: spelling.
Laatst gewijzigd door Willem Parel op dinsdag 09-08-2011, 0:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Idd zuinig solderen en zelf soldeer ik eerst de binnenbuis en teken de buitenbuisjes af en soldeer ze dan, da's makkelijker.
Ik weet niet helemaal of dit werkt als respons geven maar waarom staat er een quote over christen zijn? Ik ken deze nl wel maar ben benieuw of u ook christen bent.???
Willem ben jij een christen? Ik hoop van niet. Schijnheilig in de kerk op zondag en de rest van de week .....
Tenminste dat in mijn ervaring, maar zal er gemiddeld zeker zwaar naast zitten.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lapidee schreef:Willem ben jij een christen? Ik hoop van niet. Schijnheilig in de kerk op zondag en de rest van de week .....
Tenminste dat in mijn ervaring, maar zal er gemiddeld zeker zwaar naast zitten.

Ruud
Zie mijn uitleg Ruud, we hebben elkaar gekruist met het bericht.
Verder laat ik het hierbij, over tot de scharnieren !!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Ik heb even snel gelezen maar dit zag ik geloof ik niet.

Ik gebruik voor de buiten schanieren een buisje over de hele lengte van de schakel en zaag hem op de plaatsen voor het midden schanier voor de helft in.
Alleen de buitenkanten solderen en het midden stuk waar het soldeer natuurlijk niet is door geschoten, zaag je er zo uit.
Voordeel je schanier zit meteen recht en volgens mij minder werk.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Lichtenveldt
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 05-08-2011, 9:55
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: zaandijk

Bericht door Lichtenveldt »

Ik heb helaas geen trekijzer. Zijn er pennen te koop die al een afsluiting of bol hebben aan een kant? waar koop ik die?
gr. Mona :)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

radiorobbie schreef:Ik gebruik voor de buiten schanieren een buisje over de hele lengte van de schakel en zaag hem op de plaatsen voor het midden schanier voor de helft in.
Alleen de buitenkanten solderen en het midden stuk waar het soldeer natuurlijk niet is door geschoten, zaag je er zo uit.
Voordeel je schanier zit meteen recht en volgens mij minder werk.

Rob.
Zo doe ik het ook altijd maar aangezien we hier iemand hebben die net begint zal de materiaalvoorraad niet heel erg groot zijn.
Bovendien kan het met een pennetje net zo goed maar vergt meer behendigheid, iets wat voor een beginner ook belangrijk is om aan te kweken.
Ik had het voor het complete plaatje er wel beter bij kunnen vermelden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Evelien
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 99
Lid geworden op: zondag 13-03-2011, 17:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Rheden
Contacteer:

Bericht door Evelien »

Vind het ontwerp erg mooi en de afwerking ook trouwens. Hoe meer ik op het forum kijk, hoe meer ik leer en inspiratie opdoe.

Tnx! Evelien
De grootste leerschool is het leven zelf!

Http:/facebook.com/zilversmidse
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Ja okee Willem daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
Wij kijken natuurlijk niet op een centimeter, als het op is trek je zo weer een nieuw stuk schanier.

En goed advies schaf snel een trekijzer aan, dan grijp je niet zo vaak mis en maak je een pennetje of een stuk schanier snel zelf.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie