beginnersvragen mbt te kopen gereedschap/materialen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

beginnersvragen mbt te kopen gereedschap/materialen

Bericht door KarinN »

Ik heb hier en daar al wat tweedehands gereedschap kunnen overnemen, maar er ontbreken nog een paar dingetjes om te kunnen beginnen. Om een goede keuze te kunnen maken uit het assortiment van BM, hoop ik dat jullie mij willen helpen vwb onderstaande vragen.

1) Zilver(plaat)soldeer. BM verkoopt drie soorten/merken zilversoldeer:
- zilver 600;
- drijfhout zilversoldeer;
- zilver hafner plaatsoldeer cadmiumvrij.
Gaat het hier om drie verschillende merken of is er ook nog een ander verschil (zonder dat ik het heb over (extra) hard/middel/zacht e.d)?

2) Soldeerpennen. Wederom verschillende pennen:
- 'gewone' rechte pennen, zonder heft;
- pennen met metalen heft;
- pennen met houten heft;
- pennen met plastic heft.
Zijn er nog andere verschillen dan de prijsverschillen? Werkt het ene soort heft bijvoorbeeld fijner dan het andere o.i.d.?

3) Schuurpapier. Welke korrelgrofte(s) gebruik je het meest bij het werken met zilver?

4) Tangen: met of zonder veren?

5) Zaagjes. Ik heb een gereedschapslijst van mijn cursusbegeleidster meegekregen waarop zaagjes staan van het merk Hercules. Bij BM zijn echter - voor de helft van de prijs van Hercules - ook zaagjes te koop van het merk Anchor. Uitgaande van de prijs mag ik aannemen dat er wel wat kwaliteitsverschil in zit, maar is dat zoveel dat het 'goedkope' merk uiteindelijk toch duurder uitvalt (goedkoop->duurkoop?)?

6) Polijstvet. Welk polijstvet gebruiken jullie het meest voor zilver? Eentje om voor te polijsten en een voor (hoog)glans?

Ik zou het fijn vinden als jullie mij hiermee willen helpen. Voor een beginner is de BM-webshop zo'n grote snoepwinkel waarin je niet weet wat of welk merk je moet kiezen...

Alvast bedankt,
groetjes karin
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Hoi Karin,

Ik heb ook nog niet verschrikkelijk veel ervaring, maar mijn antwoorden zouden zijn:

1) Geen idee, sorry.
2) Ik heb zelf met houten heft. Op cursus hadden ze met metaal, maar daardoor werd het handvat ook heet als je de vlam er te lang op zet. Vond ik niet handig. Er zijn mensen die zweren bij een pen van titanium omdat het soldeer daar niet aan zou blijven plakken. Ik kan nog niet zo goed solderen maar bij mij plakt het ook aan de titanium pen die ik heb. :oops:
3) Ik gebruik zelf grofte 500, 1200 en 2000
4) Wat je zelf prettig vindt? Ik heb ze met en zonder veer en mij maakt het niet uit. Maar ik denk dat veel mensen met veer prettiger vinden werken (?)
5) Ik heb het idee dat zaagjes van betere kwaliteit ook prettiger zagen. Maar het zou ook kunnen dat dat ingebeeld is, ik weet niet hoe anderen daar over denken.
6) Ik gebruik heksenvet om voor te polijsten en dialux wit voor de hoogglans. Maar je kan ook andere kleuren van dialux gebruiken.

Weet je wat ook helemaal leuk is... de BM catalogus! :mrgreen:
Daarin staat vaak ook wat meer uitleg/informatie dan op de website.
Succes met uitzoeken!
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

Janneke, bedankt voor je snelle antwoord. Ik hoop wel dat ik ook nog wat reacties krijg van anderen. Die kan ik dan mooi vergelijken.

Ik heb een oude BM-catalogus (2009) meegekregen van mijn cursusbegeleidster. Natuurlijk zijn de prijzen wel veranderd, maar je haalt er idd meer info uit dan van de website. Toch zat ik dus nog een beetje met de genoemde vragen/punten...
gr. Karin
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik vind de zaagjes van Hercules zeer prettig, vooral de 5/0.
Ik hoogpolijst met dialux groen. Maar heb ook de gehele set van Luxor...maar daar moet ik nog mee aan de slag om te vergelijken.
voor solderen heb ik een soldeerpen met houten heft en een titaniumstrijker, vindt ze beide eigenlijk wel prettig...misschien de laatste prettiger....
en ik gebruik tangen zonder veer. En het schuurpapier...tja geen idee ik koop altijd dat wat op is bij maar uiteindelijk gebruik je bijna alles wel op een bepaald moment...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi Karin,

Heel veel vragen die je stelt zij te beantwoorden met: dat is per persoon verschillend, het is voor jezelf om uit te vinden wat voor jou werkt.
Daarbij zijn al heel veel dingen besproken op dit forum,. dit kun je opzoeken met de zoekfunctie

Maar ik ga toch pogen tot antwoord.

1) Als je goed kijkt zie je bij de solderen ook de smelttemperaturen staan: Daar zit per merk wel wat verschil in.
0763000 is 750? Extra hard terwijl
0763207 is 740? Hard
Dus er zit wel degelijk verschil in de legeringen. ik ga voor d hoogst mogelijke temperatuur..
Dan heb je ook nog het verschil tussen plaat, draad en soldeerpasta.

Maar ze hebben nu ook drijfhout soldeer. Deze heb ik nu.
Daar is het hard soldeer 800? dus hoger als het extra hard...

De temperaturen staan ook genoemd op de website.

2) Ik heb die met het houten heft, titatnium stift: 08142572, maar ik gebruik eigenlijk altijd mn pincet als strijker. Ik heb ee titanium pincet .
Maar ook dit is dus pp verschillend, maar toch raad ik titanium aan

3)schuurpapier heb ik hier liggen vanaf korrel 80 tot korrel tot 2000
80 gebruik ik bijna nooit maar soms wel, voor grof werk begin ik vaak met 180 of220..
Je moet met je schuurpapier je vijlstreken weg kunnen krijgen en dat likt wel met 500 maar je bent stukj langer bezig.
Dus ik loop van grof naar fijn en dan polijsten. alles natuurlijk kruislings...

4)Wat jij wilt, ik vind zonder veer lekkerder, maar ja op de vakschool kregen we ze gewoon zonder. Heb ze ook met veren, maakt me niet zo veel uit.
Zolang de bekken maar goed zijn.
De set van bm 08124005 is een leuke om mee te beginnen, kwa prijs en kwalitiet, ik heb ze voor mn workshops.

5)Ik heb toen we een bulk deden in india daar zaagjes vandaan gehaald leuk goedkoop... hmmm nou we kunnen er over praten.. Die braken als je er naar keek,
Ik gebruik al jaren hercules, ik ben fan van nr 4, 5 niet maar ik heb een slecht lot daarin, die breken als ik ernaar kijk...

Maar ook hierin dus verschil in smaak, een ander zal antilope helemaal fij vinden, op school werkte ik met vallorbe ook niets mis mee, Bergeon heb ik nr2 liggen en die zaagt best fijn (voor grof werk natuurlijk)

Hercules vind ik fijn vanwege de verpakking, ik haal alle draadjes los, zodat ze zaagjes los zitten in het kokertje. Gaatje in het bovenkantje en schudden maar. ik heb ook sigaren kokers, maar dit is kleiner dus past er meer in het zaagjes laadje..

6) Voorpolijsten met heksenvet, en nalopen met groen en de buf.
Maar ook hierin is weer verschil. Sommigen werken met rood, maar daar word je viezer van dan van groen..
Vooral zorgen dat je alle voorberwerlingen kruislings en zo fijn mogelijk hebt gedaan.



Dus zo zie je tis heel erg op gevoel en je eigen pad zoeken, maar ik hoop dat ik je zo iets op weg heb geholpen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

6: ik heb met polijst vet een hele tijd met dialux rood gewerkt, nu doe ik dialux wit en dan afwerken met groen. (vooraf heksenvet)
daar krijg ik met zilver een veel beter resultaat mee dan met rood.

5:en ik vind persoonlijk bergeon zaagjes het fijnst om mee te werken.

4:met het een is een veer prettig en een andere keer niet, alle angen hebben bij mij een veer uitgezonderd van de schenentang en de paralel

3: 400, 800, 1200 en een nagelvijl voor heel fijn werk (sinds kort bij modelbouw winkel vandaan)

2: een rvs fietsspaak waar een puntje aan geslepen zit (titanium werkt prettiger)

1: ik heb momenteel van alles liggen en weet nog niet wat fijner werkt, heb wel veel goeds over drijfhout gehoord
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

Dank voor jullie antwoorden. Ik had wel verwacht dat de voorkeuren per persoon zouden verschillen, maar toch vind ik het fijn jullie meningen te kunnen lezen en te kunnen vergelijken. Dan helpt me toch iets meer op weg.
Een vb. Mijn cursusbegeleidster had op de basis-lijst aangegeven de polijstpasta's Merard Luxor groen en Dialux rood, terwijl ik in de BM-catalogus las dat D rood voor goud bedoeld is. O.b.v. de catalogus zou ik zelf eerder denken aan D wit e/o groen voor de hoogglans. Twijfel dus, maar idd vooral door de onervarenheid.
Vwb de zaagjes is het iig wel duidelijk, lijkt mij: goedkoop = toch duurkoop. Als je er alleen maar naar hoeft te kijken... ;) Die houdertjes die horen bij Hercules vind ik zelf ook fijn, die hebben we ook op de cursus. Ik denk dat ik dus toch maar voor Hercules ga.
Nu ga ik de knopen maar definitief doorhakken en lekker bestellen wat ik nog nodig denk te hebben.
Nogmaals bedankt allemaal!
groetjes Karin
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

succes en veel plezier!
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Voor de zaagjes kies ik bijna alleen "old Gold Label"

Of ik moet toevallig Hercules in de dump bak vinden voor 3.- gros, Dan pak ik die wel maar mijn voorkeur blijft bij Gold label en dan ook nog 6/0 tot 8/0, daar doe ik vrijwel alles mee.
Hoe fijner de zaag hoe mooier de zaagsnede.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

Dank voor de tip, Ruud. Ik moet nog even kijken, maar op zich is het misschien een goed idee voor mij om bijv. het iets duurdere Old Gold Label te kopen maar dan alleen in nr. 6/0. i.p.v. goedkopere zaagjes in verschillende 'maten'. Of zou je dan het advies geven om alleen 8/0 te kopen?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Nee dat ligt eraan wat je gewent bent.
4/0 of 5/0 voor het algemene werk voor plaat vanaf 1 mm dik.

3/0 voor dikker.

Heb je echt controle over je zaag en kan je alle mogelijke zaagbewegingen probleemloos maken zonder breuk, ga dan voor een fijnere grofte.

Maar zagen is een kunstje. Je werkstuk moet muurvast liggen en niet glijden of wippen.
( Kramp in je linkerhand dus ( als je rechts bent))
Rustig altijd je zaag blijven bewegen in voorwaartse richting, je linkerhand stuurt de bochten, je zaag doet het werk dus niet duwen.
Moet je terug dan ook blijven bewegen maar stuur je werkstuk terug.

Bij lijntjes zagen kijk een paar mm v??r de zaag waar je heen wilt. Je zaag volgt wel... Met bocht net zo.

Je zaag is ??n van je belangrijkste werkzaamheden en niet moeilijk om te leren maar volg ?lle tips op voor nu en altijd.
Eenmaal goed aangeleerd gaat dat niet meer mis. ( of je moet een stage gever hebben die India zaagjes geeft :mrgreen: :mrgreen:)

Die speciale zaagbeugels zijn geen noodzaak, als je niet kunt zagen.
breek je er n?t zoveel!!
Maar als ervaren zijn ze wel een stuk prettiger, al hebben ze het nadeel van lastig inzetten

Zorg dat nooit je werkstuk kan wippen door vast te vreten in je metaal. Dit heeft 2 oorzaken ; 1 je duwt je zaag door het metaal, 2 je linkerhand is te zwak of je hebt geen vlakke zaagpen zodat je werkstuk wiebelt.

Groet Ruud.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar:

standaard
hercules 1 vanaf 1mm
hercules 3/0 voor dunner dan 1mm

en
hercules 6/0 of 8/0 voor het echt fijne werk

voor grotere(dikkere) werk meestal 1 of 3

dus meestal bestel ik van 1 en 3/0 het meeste, en de rest als het op begint te raken.
never ending hobby
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

mmm... duidelijk per persoon afhankelijk dus.
Op de cursus gaan we met 2/0 door een 1mm plaat van Alpaca :fluiten: , moet je nagaan. En dan heb ik de cijfers niet omgedraaid (dus dat het 0/2 zou moeten zijn).
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

het ideale om te zagen is 3 tandjes per oppervlakte, Dus op eem mm dikte zouden 3 tandjen het moeten raken.


Ruud het is niet altijd zo dat fijner fijner zaagt, met een o/8 in 2,5 mm wordt niet perse strakker omdat het een dun zaagje is, dan kun beter toch wat grover gebruiken is mijn ervaringen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ja he he. Voor 2,5 dik gebruik ik 3/0 tot 1/0 .


Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie