as sieraad

Alles over het ontwerpen van werkstukken
jewe
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: woensdag 28-01-2009, 17:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

as sieraad

Berichtdoor jewe » woensdag 18-08-2010, 21:26

Wie kan mij raad geven over het maken van een herdenkingssieraad waarin as wordt verwerkt.
Hoe kan ik het sieraad sluiten als de as erin zit: lijmen, schroeven??

Waarschijnlijk wordt het een ring.
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 40
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Berichtdoor frans » donderdag 19-08-2010, 8:44

gewoon solderen met een bolle vlam als het edelmetaal is
jewe
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: woensdag 28-01-2009, 17:12
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Berichtdoor jewe » donderdag 19-08-2010, 10:05

Dat klinkt makkelijk! Ik dacht dat je niet meer mocht solderen als het as erin zit. Waarom een bolle vlam??
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » donderdag 19-08-2010, 12:55

Dichtsolderen kan maar pas op voor vocht en drukopbouw.
Langzaam verwarmen en schoon werken is het devies.
Ik geef zelf altijd de voorkeur aan een 2 a 3 mm stukje buis te monteren.
Hier tap ik schroefdraad in en vervolgens maak ik hier een schroefbaar hangeroog (als het om een hanger gaat) in die ik met Weicon Fast Metal (2 componentenkit) vast zet.
Er moet hier op het forum wel een afbeelding staan.
Ik heb nu even weinig tijd maar zal later hier even op terug komen als je het niet kunt vinden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 19-08-2010, 13:19

ik heb laatst gesoldeerd... even grof gezegd: tis as dus tis al verbrand?!

maar wat willem zegt je moet voorzichtig zijn met het dichtsolderen van holle voorwerpen , die kunnen ploffen door druk verschil in de lucht binnen en buiten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2619
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » donderdag 19-08-2010, 23:16

Ze kunnen pas ploffen n? het solderen, als 'm dus een 2e keer wilt solderen of verdikken.

Maar dan boor je er een klein gaatje , doet de reparatie en soldeerd als je klaar bent het gaatje dicht. of een draadje insteken en pukken.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 20-08-2010, 9:08

bij mij is toch wel eens wat geploft hoor bij het dichtsolderen.... zonder gaatjes.
Bij eerste soldering..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
juwelenzee
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 07-10-2010, 16:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: grote-brogel
Contacteer:

as ring of herdenkingsring

Berichtdoor juwelenzee » donderdag 07-10-2010, 17:10

Hoe verwerk ik as van een overledene in een ring?
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 926
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Berichtdoor silly » donderdag 07-10-2010, 17:56

as onder de steen, druppie lijm voor het "waterdicht" en dan de steen erover heen zetten.
kan denk ik makkelijk met cabochon.
is maar een hersenspinsel hoor
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 07-10-2010, 18:06

ik zou he dichtsolderen, lijm werkt toch..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1358
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » donderdag 07-10-2010, 18:41

Als de band ongeveer 2 mm dik is dan boor (1,8mm) je daar een gat in en gaat er zo'n groot mogelijke holling in maken metr een bol frees.

Afbeelding

En daarna vul je het met as en je sluit het gat met draad en soldeert het af.


Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2619
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » vrijdag 08-10-2010, 0:04

Zelf gebruik ik graag de "pr?-setting's" hiervoor, 2 mm gaatje boren, vullen en setting inlijmen.

Kan je bijna overal toepassen, ringen, hangers, bedels, armbanden etc etc. Alles wat maar hol is.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5798
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » vrijdag 08-10-2010, 8:58

die presettings kan je toch ook insolderen.

welke lijm gebruik je dan en ben je niet bang dat het dan en keer lek kan wordne?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 231
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Berichtdoor lucskepc » vrijdag 08-10-2010, 10:41

misschien heel blond antwoord, maar hey, ik mag dat ook wel es doen he :-p

wat als je de koker met de asse heel goed opwarmt, ik bedoel dus zonder dekseltje op of whatever, en er dan, eenmaal goed heet, een schaaltje inlegt dat twee tiendes grotes is dan de binnendieameter van de koker in koude toestand?
Door de hitte is de kokerdiameter uitgezet en valt het plaatje er mooi in, na afkoeling knelt het zichzelf in de koker.
eventueel kan je nog een randje maken in de koker waar het plaatje invalt.

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Rianne
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 19-08-2009, 22:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Pijnacker

Berichtdoor Rianne » vrijdag 08-10-2010, 11:53

De link die Erika verwijst is dezelde link als dit onderwerp.
Heb je toevallig een andere link Erika?

Ik ben ook wel benieuwd naar hoe te maken van zo?n sieraad.

Groetjes en Bedankt!
Rianne

Advertentie

Terug naar “Ontwerpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten