Verzilveren van brons en messing

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Verzilveren van brons en messing

Bericht door Latinitas »

Ave,

Ik wil graag galvaniseren (verzilveren). Met een zelfgemaakt stansvormpje maak ik een verdieping in metaal. Soort van gravure alleen dan een stuk dieper en niet met de steker, maar met een pons gemaakt. Ik heb 2 soorten materiaal waarvan ik de plaatjes maak: brons en messing. Nu wil ik beide plaatjes graag eerst nielleren (met loodhoudende niello, zelfgemaakt) en daarna verzilveren. Het is echt de bedoeling dat het niello geen zilverlaag meepakt, en de randen bij het metaal en de niello keurig zijn? Graag zou ik willen weten hoe jullie hier tegenover staan. Mocht het echt niet kunnen, dan kunnen de plaatjes nog altijd van zilver gemaakt worden...

Daarnaast heb ik ook enkele gewone onderdelen van brons, die moeten ook verzilverd worden. Hoe kan dat het best? Ik heb al begrepen dat het aanleggen van een goudlaag voordat je verzilvert goed zou moeten werken. Maar m`n oppervlak is erg groot, in totaal 600cm2 :) . Dus daar gaat dan best wat goud in zitten... (heb op bm een goudbad gezien, incl btw 60 euro, 1 gram, maar is dat genoeg.....?) Hoe dik moet het goudlaagje minimaal zijn alvorens te verzilveren? En zijn er misschien nog alternatieven (ander goedkoper iets dan eerst vergulden) M.a.w. hoe noodzakelijk is het om eerst te vergulden en hoe zouden jullie beide punten aanpakken, zonder teveel moeite te nemen / ingewikkelde / dure dingen te doen.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ipv met ponzen werken kan je ook etsen. Veilig en makkelijk zeker op koper/ brons/ messing.
Ik heb je gister al een Pb gestuurd hierover maar wacht even andere reactie's af.

Met een 1 liter goudbad kan je makkelijk die hoeveelheid doen. Hou dan wel de minimale geadviseerde laagdikte aan.
Zoals ik al zei de goudlaag is maar een hecht laag en voorkomt de strikelagen van je zilverbad. Die dus niet hechten.

Eventueel neem je een 1 liter zilverbad, haal daar 100 cc van af en maak daar een apart bad van verdun dat met 900 cc gedistelleerd water. Dan heb je een voorverzilverbad die niet snel een strycklaag geeft. Hierin kan je een dunne zilverlaag neerslaan die wel goed hecht.
Heb je eenmaal die laag dan kan je perfect verder verzilveren.
Al heb ik geen idee hoe het zich houdt als je gaat ni?lleren.

Ik heb nog ergens een ni?lo horlogekast zwerven en die kan ik wel even testen in een oud verzilverbad, kijken op het op ni?llo pakt cq het bad aantast.
Al zul je zeker onderspanning moeten inhangen. Dwz. dat op het moment dat je artikel het bad raakt er al stroom op moet staan en zonder enige onderbreking de stroom gehandhaaft blijft gedurende de eerste minuten. Iedere onderbreking geeft deels een strykelaag en geeft ellende achteraf. Bladderen enzo.
Als er eenmaal een goede laag opzit maakt het geen fluit uit hoe vaak je onderbreekt.

Decaperen is wel noodzaak!

Ik zal morgen of overmorgen de ni?llokast opzoeken.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Het alternatief is erg interessant!! Ik begrijp hieruit dat ik eerst met een 10 x verdund bad moet galvaniseren, en hierna, als er dus een dun hecht laagje op zit, verder kan gaat met het originele bad om hiermee de uiteindelijke dikke laag erop te krijgen? Hoe dik zou die eerste laag moeten zijn? Ook weer minimaal aanbevolen laagdikte? En zou dit even goed werken als eerst goud aanbrengen?

Ik weet ook al dat het gevaarlijk is, blauwzuurgas... Hoe werkt het galvaniseren in praktijk? Wat moet je juist wel / niet doen. Mogen goud en zilver baden naast elkaar (indien ik ook goud neem)? En waar moet ik verder op letten met oog op de veiligheid? Als het kan doe ik het buiten...


Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen met het niello :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Galvaniseren is geen makkie.

belangrijkset regel tussen ieder bad ?n als je het werkstuk ter controle uit het bad haalt goed spoelen bij voorkeur onder stromend water.

Bijou moderne heeft een goede beschrijving van de verschillende baden en hoe te galvaniseren.

Je basis is
1 polijsten
2 ultrasoon ontvetten Spoelen!
3 ontvettingsbad Spoelen!
3 decaperen ( zuurbad Spoelen!Spoelen!Spoelen!)
4 voorverzilverbad Spoelen!
5 verzilveren Spoelen!Spoelen!Spoelen! ( hoog cianide gehalte)
6 trommelen spoelen


Alleen cianidische baden mogen naast elkaar. of alleen zuurbaden.

Zilver is altijd cianidisch.
Goud ligt eraan welk soort bad.
Rhodium altijd zuur.
Maar altijd buiten gebruik de baden goed gesloten houden. Ieder bad z'n eigen anode's


FF serieus. Galvaniseren is leuk werk. Maar z??r gevaarlijk.
Ik heb het zelf 2 x n?t overleefd door blauwzuurgas.
( een hol artikel waar decapeerbad is was achter gebleven.)

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Dankje :)
( een hol artikel waar decapeerbad is was achter gebleven.)
Ik snap waarom, zuur en cyanide baden mogen Niet samen... Ik zou graag puur goud willen dan, dus geen kleur / gehalte. Echt 24 krt goud aanbrengen. zuur / cyanide?

Misschien een rare vraag, maar als je je obiect uit het bad wilt halen. Hoe doe je dat? Handschoenen aan? Het is en blijft cyanide....

Nu iets over het decaperen. Wat is dat precies? en waarvoor dient het? Mocht het nodig zijn: welk artikel nummer heeft het op bm. Als die noodzakelijk is kan hij m`n winkelmandje in. ik begrijp hier ook uit dat je voordat je je obiect in het zilverbad hangt je hem erg goed moet spoelen wegens het decapeerbad. Anders ontstaat er blauwzuurgas.

Ook 1 die handig is: hoe merk je dat het fout gaat? Je zei al dat er wat was achtergebleven in een holling, als je dat had gezien had je het zeker schoongemaakt, maar zonder dat te weten wist je dat er iets fout was. waaraan merkte je dat? En hoe ving je het op?

alvast bedankt :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Decaperen is je object behandelen met een activerende vloeistof , meestal zuur. Even dompelen is voldoende. Maar de decapeervloeistof moet je afstemmen op je legering van je object. Lekker slim . Bijou heeft het niet. Voorverzilverbaden ook niet.

Decapeerbaden zijn oa zwavelzuur of salpeterzuur of zoutzuur of azijnzuur. Maar ook zinckate baden vooraf gebruik je daarvoor nog een zwak zwavelzuurbad 5 %.

24 K baden zijn altijd cianidisch.
Het 24 K bad dat je aan een alluminium draadje hangt is een stryke-bad en kan je om het zo simpel mogelijk houden het best gebruiken, n? het nie?lleren. Door het electropotenciaal verschil tussen kopersoorten / alluminium / Nie?lo, zal vrijwel zeker niet neerslaan op je nie?llo maar wel op je koper.

Alle artikelen hangen aan een geleidingsdraad en daar kan je 'm zo aan uit het bad halen. Druppeltjes langs de kant terug laten vloeien in het bad.

Vergiftiging verschijnselen.
Nuja de blauwe gaswolk is makkelijk zat te herkennen, ramen / deuren open en rennen. Afzuiger op standje nucleair.

Bij aanrakings / damp vergiftiging.
Opvallende amandellucht.
Typische kriebel in de hals.
voedingsmiddelen smaken ( roken) h??l anders.
duizeligheid, misselijkheid , braken.
Tot hier kan je jezelf redden door snel een paar liter melk te drinken, minimaal 2 liter.
Bewusteloosheid. en verder, is ziekenhuis en erg snel je enigste redmiddel.

Let wel op. de eerste keer merkt je het direct. Maar gewenning treed op. En zonder het te merken kan je steeds hogere dosis KCN aan zonder het te merken. Of er last van te hebben.
Iedere keer dat je verzilverd krijg je de dampen binnen. ( bij vergulden ook maar in veel mindere mate).
Maar iemand die toevallig een keer bij je is terwijl je galvaniseerd kan gevaarlijk geraakt worden door de dampen terwijl jij ( omdat je het al lange tijd doet ) niets merkt.

Snap je waarom ik galvaniseren een prachtig vak vindt maar me zeer bewust van de gevaren ben.
Mede daarom ben ik er fel tegen dat galvanobaden door iedereen zomaar besteld kunnen worden bij de leverancier.
Zonder dat er wordt gewezen op de gevaren.
Zeker omdat de gebruiksaanwijzing ontbreekt of te summier is.

Hier zit een zwaar persoonlijk probleem achter uit mijn verleden en ben ik wellicht overdreven fel. Hier zal ik nooit dieper op in gaan.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Snap je waarom ik galvaniseren een prachtig vak vindt maar me zeer bewust van de gevaren ben.
Mede daarom ben ik er fel tegen dat galvanobaden door iedereen zomaar besteld kunnen worden bij de leverancier.
Zonder dat er wordt gewezen op de gevaren.
Zeker omdat de gebruiksaanwijzing ontbreekt of te summier is.
Waarschuwingen neem ik dan ook heel erg ter harte. En juist daarom vraag ik na. Op school deden we eerder practica met cyanide reagentia. Leraar: pas wel op, er zit cyanide in. Verder zei die er niets over.........

Over het decaperen: wist niet dat bijou het niet verkocht. Je zei al dat het afhankelijk van de legering is. Wat zou ik kunnen gebruiken voor brons 10% tin en messing 15%zink?

Weer iets over de veiligheid, zijn wel wat vraagjes.
- Kun je vergiftigd worden door het alleen aan te raken (spettertje op je hand bijv) Ja duh, tuurlijk kun je dan alnog wat binnen krijgen als je daarna meteen wat eet ofzo zonder handen te wassen... Maar is het ook gevaarlijk bij alleen aanraking?

- Als ik op de juiste manier galvaniseer, hoe zit het met het blauwzuurgas. Hoeveel ontstaat er? Mijn punt is dat ik nu het idee heb dat als je verzilvert er elke keer gas ontstaat. verkloot je het, dan ontstaat er teveel en ben je dood. Doe je het goed dan is er wel gas, maar te weinig om te schaden. Wat merkte jij bijv de eerste keer?
Let wel op. de eerste keer merkt je het direct. Maar gewenning treed op.
Wat zal ik merken? Dat er gas ontstaat? Hou niet zo van verassingen :P
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewforum.php?f=13

hier staan een aantal topics over galvano
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Over het decaperen: wist niet dat bijou het niet verkocht. Je zei al dat het afhankelijk van de legering is. Wat zou ik kunnen gebruiken voor brons 10% tin en messing 15%zink?
5 % zwavelzuur lijkt me geschikt.

Weer iets over de veiligheid, zijn wel wat vraagjes.
- Kun je vergiftigd worden door het alleen aan te raken (spettertje op je hand bijv) Maar is het ook gevaarlijk bij alleen aanraking?
KCN wordt opgenomen door de huid, longen

- Als ik op de juiste manier galvaniseer, hoe zit het met het blauwzuurgas. Hoeveel ontstaat er? Niet, maar wel waterstof / zuurstof gas wat ciaanhoudend is Mijn punt is dat ik nu het idee heb dat als je verzilvert er elke keer gas ontstaat. Inderdaad verkloot je het, dan ontstaat er teveel en ben je dood. Doe je het goed dan is er wel gas, maar te weinig om te schaden.
Het is altijd schadelijk hoe klein de hoeveelheid ook.
Altijd onder een afzuiging en de lucht filteren met een activekool filter.

Wat merkte jij bijv de eerste keer?
Vreemde kriebel in je hals, misselijk .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb een tweedehands apparaat gekocht e langzaam maar zeker wat meer ermee bezig.

Maar tis geen speelgoed, maar als je goed en veilig werkt.
Ik heb glazen bakken erbij gekregen maar deze deksels zitten er los op.
Nu bij de blokker vershouddozen gekocht van 1,5 liter, deze deksels kunnen goed dicht.

Afbeelding
En met stikkerapparaat alles volgeplakt.
Met Naam, nr van bad, hoeveel V nodig, temp, tijdsduur en bovenal: PAS OP!! GIFTIG.

Nu viel het apparaat kwa kosten nog wel mee, maar tis een 2ehandsje en een ouwetje (heb dezelfde als in oppi's boek ;))
Op hte apparaat staat er ook een stikker met pas op verkeerd gebruik kan blauwzuurgas laten ontstaan (oid)

Ik werk alleen, maar je weet nooit!





Nog eve een vraagje overhet ontvettingsbad van Bijou.
Hoe zit dat met cyanide of zuren? ook zo heftig?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Van deze bakken heb ik nu ook in gebruik tenminste voor het 5 literzilverbad. Ideaal.

Het ontvettingsbad geeft niet zo'n heftige reactie maar kan wel je hele bad verpesten.
Bijvoorbeeld je rhodium bad . 1 druppel en je bad is echt verpest.

Goed spoelen is de oplossing.. Voor rhodium baden vooraf in gedistelleerd water spoelen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

die heb ik alvast aangeschaft en ben nog weer beizg, ze hadden niet meer
Dus mn rhodium bad zit nog in glazen bak en nog een bad...



Oke thx, ik deed al enorm vooprzichtig. enorm spoelen, decaperen spoelen, maar onder de kraan niet in demi water
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

De tuppeware bakjes is een goede tip. Heb al gevraagd of ma er een aantal mee wil nemen.

Wat ik nu begrijp is dat ik erg moet oppassen bij het spoelen. Ontvet bad -> decapeerbad (geen risico?)
Decapeerbad -> voorverzilverbad (absoluut perfect spoelen)
Voorverzilverbad -> verzilverbad (spoelen is niet noodzakelijk, kan meteen overgeplaatst worden?)
Verzilverbad erna (wel goed spoelen om het KCN weg te halen)

Daarnaast begrijp ik er ook uit dat je de vloeistof niet op je handen moet krijgen, omdat de huid het ook opneemt. Dus handschoenen, latex dingen? Preventief.

Ruud, toen je die rare tinteling in je hals had en misselijk was, hoe heb je dat behandeld? melk drinken of niet gedaan? En wanneer moet je echt overgaan op dat melkdrinken?

- Bij zilver heb ik een zilveranode nodig, kan ik die zelf maken door zilver tot een plaatje te slaan en dat te gebruiken. Zo ja: hoe bepaal ik de afmeting ervan?

- hoe merk je dat je niet meer verder kunt verzilveren omdat het zilver op is. Ja duh, als er geen laagje meer op komt, maar waaraan verder nog meer?

- onder spoelen versta ik dat je het onder een stromende waterkraan moet houden. Klopt dat ook? Of mag het niet in de gootsteen en kan je het dus niet met de kraan doen.

- Wat doe ik met het bad als het op is? Chemisch afval dan maar?

- Ik heb geen afzuiging, voldoet het dan als ik het buiten doe, ja uit de wind natuurlijk?

-Hoelang spoelen jullie? Heb gewoon geen zin in cyanide dampen / een verkloot bad omdat ik beter had kunnen spoelen...
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Latinitas.
Ik had al een beetje het vermoeden maar uit je vragen blijkt dat je totaal g??n ervaring hebt met galvaniseren.
Geeft niks, maar galvaniseren is te gevaarlijk om mee te hobbyen.
Ik adviseer eerst ervaring om te doen bij een goede galvaniseur.
Ga niet zelf experimenteren.
Of besteed dit gewoon uit.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Heb je zo'n apparaat dan?

En zilveranode: is fijnzilver anode. dus geen 925
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie