Hi allemaal!
Vraag over stenen zetten. Ik zet de stenen in m'n handgemaakte ringen altijd als laatst. Ik zet ze dan vaak in de bankschroef met bescherming, maar ik merk dat ik de ring eigenlijk altijd wel krom druk. Puur door de kracht om de zetkast mooi aan te laten sluiten op de steen. Ik had laatst een ring van goud en aangezien dat natuurlijk erg hard is, moest ik veel druk uitoefenen. De ring zelf was echter maar 1mm, en die werd juist dus weer krom! Heel frustrerend. Weet iemand hoe dit te voorkomen is en hoe ik het beter kan doen?
Dank!
Foto voor de leuke aankleding van deze vraag.
Stenen zetten in bankschroef / graveerkogel
-
- Nieuw lid
- Ervaring: Amateur (geen cursist)
- Contacteer:
-
- Zeer actief lid
Re: Stenen zetten in bankschroef / graveerkogel
Hay Lies
Ik ben geen stenen zetter , maar ik kan jou probleem wel voor stellen .
Ik dacht als je nu een schijfje maakt van hout van 1mm dik dat past binnen de ring vorm en aan de buiten kant plaatsje 2 lapjes van zacht leer dan kan je de ring in de bankschroef vastzetten zonder te beschadigen .
Het lijkt me toe dat dan de ring niet meer kan vervormen en je kunt toch wat kracht uitvoeren bij het steen zetten .
Persoonlijk zou ik nooit bij zo'n dunne ring de steen hand matig vastzetten maar met een 2 componenten lijm .
Succes 'gr herman
Ik ben geen stenen zetter , maar ik kan jou probleem wel voor stellen .
Ik dacht als je nu een schijfje maakt van hout van 1mm dik dat past binnen de ring vorm en aan de buiten kant plaatsje 2 lapjes van zacht leer dan kan je de ring in de bankschroef vastzetten zonder te beschadigen .
Het lijkt me toe dat dan de ring niet meer kan vervormen en je kunt toch wat kracht uitvoeren bij het steen zetten .
Persoonlijk zou ik nooit bij zo'n dunne ring de steen hand matig vastzetten maar met een 2 componenten lijm .
Succes 'gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
-
- Actief lid
- Ervaring: Overig
Koop wat "Protoplast" bij Herens.
Dat is plastic dat je zacht maakt in warm water en dan kneed je dat om je ring en onder je zetkast.
Dan is alles ondersteund. En gaat er niets buigen.
Je kan ook je ring op je tribulet schuiven en dan (ik neem aan dat je kastje op je ring ligt) Protoplast onder je kastje. Dat is een nog betere optie.
Als je na het zetten de ring in heet water doet dan word de Protoplast weer zacht en kan je het er afhalen.
Het Protoplast kan je blijven hergebruiken.
Ik word niet betaald door Protoplast. Anders had ik nog vaker Protoplast getypt
Een andere optie is zetterskit/lak gebruiken maar dat werkt wat minder fijn.
Dat is plastic dat je zacht maakt in warm water en dan kneed je dat om je ring en onder je zetkast.
Dan is alles ondersteund. En gaat er niets buigen.
Je kan ook je ring op je tribulet schuiven en dan (ik neem aan dat je kastje op je ring ligt) Protoplast onder je kastje. Dat is een nog betere optie.
Als je na het zetten de ring in heet water doet dan word de Protoplast weer zacht en kan je het er afhalen.
Het Protoplast kan je blijven hergebruiken.
Ik word niet betaald door Protoplast. Anders had ik nog vaker Protoplast getypt
Een andere optie is zetterskit/lak gebruiken maar dat werkt wat minder fijn.
-
- Nieuw lid
- Contacteer:
Ohh super, jongens! Heel blij met deze reacties. Zijn allebei manieren die ik zeker zal uitproberen! Klinkt als iets dat veel beter gaat werken, dan wat ik nu doe Ik ga protoplast bestellen, maar dit weekend alvast eens kijken voor een houten schijfje voor in de ring. Dank!!
- Cees
- Zeer actief lid
- Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Als je een ring in de bankschroef klemt kan je onder de plek waar de steen moet komen ook een halfrond houtje plaatsen.
Wel proberen om een houtje te vinden wat zo goed mogelijk bij de ronding van de steen past en anders opvullen met thermolock
Wel proberen om een houtje te vinden wat zo goed mogelijk bij de ronding van de steen past en anders opvullen met thermolock
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)