hoe nu verder?

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Allemaal,

Wat een pech, m'n cursus is gestopt (uitgesteld) en m'n huwelijkscadeau is nog niet af. HELLUP!!!! :schaam:
Zo moet ie er ongeveer uit gaan zien:
IMG_0519.JPG
Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? En is een steen wel zetbaar in zilverdraad?
Ik denk het zo aan te moeten pakken:
IMG_0520.JPG
Klopt dit een beetje en wat is de juiste volgorde voor dit geintje?
Eerst de hartjes polijsten en daarna het draadje erop solderen? Of is dat zonde van de tijd en kan ik dat beter andersom doen? En hoe polijst ik eigenlijk met een dremelding? Op de cursus hebben we zo'n draaischijf. Voor het polijsten moet ie goed geschuurd zijn, hoe weet ik of ik ver genoeg geschuurd heb? Dat vraag ik me ook af bij de randen...

En bij dat zilverdraadje, eerst het onderste stukje plat slaan, dan de onderkant wegschuren, dan de binnenste zijkant van de bovenkant wegschuren en dat stukje ombuigen? Hoe kan ik berekenen hoe lang dat bewuste stukje dat als zetkastje gaat dienen moet zijn? Juffie heeft daar een formule voor, ik niet... En hoe krijg ik zo'n klein kastje rond genoeg?
komt het steentje mooier uit als ik een gaatje in het zilver onder de steen boor, zodat er licht door zou kunnen? Wat heb ik nodig om deze steen te zetten? Ik weet de kruislinkstechniek, maar heb nog nooit een verzonken setting zelfs maar zien doen... In de kleine hartjes komt de trouwdatum, verdeeld per twee cijfers. Kan ik die er nog in slaan of graveren na het zetten (met het oog op mogelijk uitstel), of kan ik beter de stenen als laatste zetten.

Jaja, twee jaar cursus was aan mij goed besteed... :rofl: :mrgreen: =D> 8D))))

Willen jullie me er doorheen praten? [-o<

:thx: :thx: :thx:
Groetjes.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Wat je vraagt is heel lastig en hangt mede af van het materiaal en gereedschap dat je hebt

Met rond draad kan ik geen steentje zetten.
Formule voor een cirkel is 2 x pie x R ( pie is ongeveer 3,14 en R is de straal van de cirkel).

Een zetkast heeft altijd een wand / zetrand en een rusting voor de steen.
In dit geval zou je de rusting in je plaat kunnen maken, door te boren en te frezen.
De wand / zetrand zou op het materiaal gesoldeerd kunnen worden echter de binnenkant moet vlak zijn, Door te kiezen voor draad maak je het jezelf alleen maar extra moeilijk.

Het zou makkelijker zijn als het zetkastje van niet te dik plaat gemaakt zou worden 0.3 mm.

Voor het makkelijk rond en op maat maken van de zetrand is het handig om een zetkasten tribulet te hebben.
Heb je die niet vijl dan een dikke spijker konisch, deze kan dan gebruikt worden om je kastje rond te maken en eventueel iets op te rekken.

Als het materiaal dik genoeg is voor de steen dan kan je ook kiezen voor een wrijfzetting (flushsetting in engels) hierover zijn diverse goed you-tube filmpjes te vinden.

Je zou ook je vragen aan je cursusleider kunnen stellen, mogelijk wil hij of zij je voor deze ene keer wel verder helpen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Cees!!!

Ik heb m'n juffen wel gemaild of ondersteuning per email mogelijk is, maar nog geen antwoord. Ik zal ze gewoon m'n vragen gaan stellen en zie wel of ze antwoorden.
Dank je wel voor de formule! Ik noteer hem meteen.

Mijn oorspronkelijke plan was om dat klaver gewoon in vier hartjes te zagen, die stenen verzonken te zetten en die datum erin te verwerken. Niet veel later is deze vorm geboren, maar nu moet die grijper dicht. Mijn oorspronkelijke plan om dat voor elkaar te krijgen, was door een balkje eindigend in een cirkel uit het restzilver te zagen en de steen dus alsnog verzonken te zetten. Maar buiten het fijt dat die kleine cirkels zagen haastige ik nog teveel zaagjes kost, lijkt het er nogal massief van te worden. Kijk maar.
IMG_0499.JPG
Ik heb ook zitten denken om dat balkje gewoon recht te houden en de steen ergens anders te plaatsen. Kan ik natuurlijk nog steeds doen met een draad van 1 mm dik en dan aan twee kanten plat slaan, maar dan moet ik een andere plek bedenken voor die steen. De plaat die ik hier heb, lijkt 1.2 mm dik. Ik weet wel de theorie van een zetkastje maken, maar daar is deze plaat dus te dik voor. Ook betwijfel ik of het mij met zulke kleine steentjes gaat lukken om zo'n kastje zelf te maken. Voor m'n zonnestelsel hebben we ze ook gekocht. Ik ga eens kijken naar zo'n wrijfzetting. Misschien maak ik het me allemaal weer veel te moeilijk... Oeh, ik verbaas me van m'n eigen niveau na twee jaar, ik ben echt nog een BEGINNER... ](*,) :hond0:

Mocht je nog ideeën hebben, Ik sta voor alles open!!! Ook aan aanpassingen in het model. :yo:
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ah, zo'n verzonken setting heet dus een wrijfsetting, dank je wel!!! :schaam: :LOLtear: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Een wrijfzetting is heel nauwkeurig werken, doe je dat niet dan kan je de steen niet op deze manier zetten. ( gat te groot jammer dan, gat te diep jammer dan, gat te ondiep jammer dan)
Enige wat je dan nog kan redden is om ze dan met greinen te zetten, of een grotere steen en opnieuw frezen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ik heb greinedraaiers gekocht, maar heb nog geen zetstaal en ook nog niet zo’n ding om de krullen te maken die je dan rond maakt met die greinedraaiers.

Een van m’n juffen is heeeeeel goed in het stenen zetten en ze dacht dat ik zo’n wreifzetting wel zou kunnen. Maar dat bedacht ze dan vast wel onder supervisie... niet alleen. Ik heb ook nog niet van die chatonfrezen gekocht. Heb je die nodig of die ronde? Ik geloof dat er hier een stap voor stap van een wreifzetting staat, ga ik opzoeken. Dit belooft zeker een interessant project te worden...

Ik neem er inmiddels genoegen mee om een recht draadje te solderen over de grijper. Moet ik voor ik dat doe het zilver mooi glad polijsten of kan ik dat er beter na doen?

Zondag krijg ik voor m’n verjaardag weer een ladinkje spullen voor m’n ateliertje en hopelijk heb ik dan alles om thuis te solderen. Anders plaats ik maandag die bestelling. Maar voor schuren en polijsten zou ik alles al moeten hebben, hoewel ik nog nooit met een dremel gepolijst heb. Is daar ook een tutorial voor? Op het internet heb ik die nog niet kunnen vinden, maar ik ben daar niet handig op met m’n dyslectie.

Heeeeeeeel erg bedankt voor je hulp!!!!! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.


Je kan met een greinendraaier ook gelijk greinen maken (sla je die krullen over), maar je moet wel weten hoe je een greinendraaier moet vasthouden als je greinen gaat stelen.

Uitschieten kan hele serieuze verwondingen opleveren
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel Cees!!!

En ook bedankt voor de waarschuwing! Zou ik eerst een wrijfsetting kunnen proberen en als dat mis gaat uitwijken naar een greinensetting?

Maar eerst moet dat balkje erop. Ik heb nu ook een ‘soldeer(oppak)staaf’ en boraxpoeder. En een zetstaal, maar die is nu niet nodig. Ik kan wel nu solderen, maar nog niet in het zuur, moet nog aluin bestellen.

Maar voor ik ga solderen, eerst dat ding mooi glad polijsten? En hoe polijst ik met een Dremel? Ik heb alle borstels ervoor... :thumbsup:

:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Ik zou een stuk leer op een verf roerlatje lijmen met bisonkit, of ander stukje hout. Op de ruwe kant van het leer doe je je polijstvet, dit is ideaal om op de hand te polijsten, duurt ook niets langer dan met de dremel, maar wel veel minder kans op afrondingen etc
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ahhh dank je wel!!! Leer genoeg hier!!!! Zou contactlijm het ook doen? Die heb ik hier liggen... Ach, ik probeer het gewoon. Kom ik er wel achter. DANK JE WEL!!! :thx: 8)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Hee Cees, ik heb alleen zo’n hard polijstblok wat in zo’n pakket van dremelspullen zat. Is dat geschikt of heb ik wat anders nodig? Ik ga eerdaags aluin bestellen en kan het dan meteen erbij kopen...

Alvast bedankt!!!!
:thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hoe nu verder?

Bericht door Cees »

Aluin kan je gewoon bij de drogisterij halen.
Wordt o.a. ook gebruikt voor het stelpen van bloeden bij het scheren.
Om af te koken werkt het alleen als het verwarmd wordt.

Ook mijn polijstvet is een hard blok, gewoon met het latje met leer daar overheen gaan of met het blok over het leer heen en weer gaan.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Ah DANK JE WEL!!! De apotheek had het niet, volgens diegene van wie ik het geld ervoor gekregen had. Op naar de drogist! Dus het maakt niet uit of die aluin in poeder- of vaste vorm is? Ook niet voor de verhouding? Ja, ik moet nog naar de kringloop voor een kookplaatje, maar ik heb al gehoord dat ze niet allemaal meer open zijn. Gaat vast wel lukken. Nu kan ik in ieder geval starten met polijsten!
DANK JE WEL!!!! Nu kan ik aan de slag!
:zwaai: :applaus: :thumbsup: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hoe nu verder?

Bericht door Erika »

Hier is een kringloop wel open....
Maar je komt ook ver met een waxinekaars in theelicht en koud werken dingen ook, alleen wat langzamer
Oud koffiezetapparaat kan ook werken trouwens (geen koffie meer mee gaan zetten )
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: hoe nu verder?

Bericht door Kom net kijken »

Oh wat een geweldige ideeën! Dank je wel, Erika!!! 8)
:thx: :thx: :thx:
Plaats reactie