Octogroon vs rond draad

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

In een boek las ik de volgende zinnen: “Het ideale basismateriaal om voldoende op voorraad te hebben is plaat en octogoondraad. Hiervan kan bijna alles gemaakt worden.”

Dus ik gegoogled wat het eigenlijk was en het blijkt achthoekig draad te zijn. Wat gek, wij gebruiken gewoon rond draad op de cursus.

Daarom mijn vraag of eigenlijk vragen:
- word hoekig draad inderdaad geprefereerd boven rond draad?
- en waarom?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Erika »

Ja bij de prof wel, want die walsen, trekken het dan naar allerlei soorten draad
Rond, vierkant, ovaal etc, In alle maten en daarbij is het goedkoper per gram, omdat er minder werk in zit
Dus minder fatsoen betaald moet worden,


Mijn cursisten werken liefst ook met al kant en klaar metaal maar op een gegeven moment heb je zoveel 'afval' dat je wel gaat smelten en gieten en dan begin je ook vaak weer naar octogoon (wals is ook die vorm) draad om daaruit weer verder te werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Ah. Dank voor de uitleg!!!
Nou snap ik hem weer.

ÈN ik heb weer een nieuw woordje geleerd: fatsoen. Ik neem aan dat dat vakjargon voor bewerken. Correct?

Oh wat houd ik toch van dit forum! XX)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Erika »

Zo hb ik dat ooit geleerd ja,
Dus zilver en goud zal je altijd voor meer inkopen dan de koers, dit heeft dus te maken met de bewerkingen die eraan zitten
tijd = geld :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Aja, het oude vertrouwde liedje...
kan ik stellen dat voor restmateriaal, zoals snippers de prijs minder hoog zou moeten zijn dan voor bewerkt spul, zoals rond draad? Ik heb nog nooit zelf spul ingekocht, altijd bij de cursus gekocht.

Als ik in dat boek lees hoe die prijs vastgesteld zou kunnen zijn, is het misschien verstandiger om zelf wat in te kopen, zodra ik thuis kan gieten, dan. Voorlopig nog niet dus. :P

Dank je wel voor je antwoorden weer! :thx:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Cees »

Bij zelf inkopen betaal je voor kleine hoeveelheden relatief veel per gram.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Ah dank je, Cees. Dan houd ik alles maar even bij het oude. 8)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Cees »

Kan geen kwaad om je te oriënteren.

catalogus BM 2018/ 2019 prijzen ex BTW gebaseerd op een basisprijs van zilver van €500 - €525 per kg (bewerkte koers)
Zilver plaat 1 mm dik
0- 50 gram € 0.91
50-100 gram €0.80
100-250 gram € 0.73
250-500 gram €0.67
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Erika »

Het ligt eraan, hoe is je werkplaats geoutileerd, hoe snel ben je met gieten, smeden, walsen en trekken, want tijd is ook geld.

Voor Goud kan het wel lonend zijn om je stukjes weer om te smelten, want , nu met een koers van bijna 47000 per kilo ....is het duur
Gietsnippers zijn goedkoper, alleen tijd is dus weer geld :)
Maar als ik het omgiet voor voorraad giet ik niet kleine beetjes maar meteen veel :)

Voor zilver doe ik sneller nieuw bestellen want 586 per kilo kan ik niet tegen de fabrieken opwerken ,
Maar ook smelt ik het wel om maar dan gaat er al snel 50 gr minimaal en dan diverse soorten, van octogoon naar dikke plaat etc.

En natuurlijk in Delfste aarde en ossa sepia gieten van je snippers is ook heel leuk
Of in Bonen of in water gieten is ook altijd erg leuk
En aan elkaar versmeltenv an stukje en dan reticuleren is ook gaaf om met je afval te doen


Let wel op oude boeken met prijzen van edelmetalen wisselen veel per koers
Sinds eind december en vandaag is de goudprijs met 3500 euro gestegen en zilver met 100 euro per kilo
Met zilver zullen de koerswisselingen meevallen, met goud kan het aardig in je kont bijten als je oude koersen aanhoudt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Wat goud betreft, daar hoef ik me (helaas) niet druk om te maken, portemonnee te klein. :mrgreen:
Ik heb alleen twee trouwringen, een gouden brillenstukje en ik had bijna een armbandje weggedaan dat 14 karaat blijkt te zijn. Het lag al in de kringloopbak, maar ik was nieuwsgierig naar hoe het gemaakt was. Het antwoord was 'machinaal, maar weet je zeker dat je het naar de kringloop wilt doen???" Ja, mijn cursus levert ook goede dingen op¡ 88| :phew:
Van die twee ringen ga ik een hanger maken om een steen heen en verder wacht het rustig op weer een 'gouden ingeving'.

Zilver, daar blijk ik ook een armband van te hebben voor de smelt, de kettinkjes zijn al omgesmolten, maar ik heb daar ook al van bij moeten kopen, vooral draad. Eigenlijk is bij mij alles gekocht, behalve het hoofdje en de handen van mijn trollenoorbel. ooooh wat dwaal ik weer af!

Wat ik wilde schrijven, was:
Ik vind het tot nu toe heel leuk met draad, maar heb geen trekbank of walts. Ook vind ik het meppen geweldig, dus heb ik al wel een ank- en pons setje gekocht. Daar heb je dan weer plaat voor nodig. Foldforming wil ik ook proberen, ook plaat dus en ik wil ZEKER gaan gieten! De trol heb ik in delfts gegoten en ik heb sepia's gevonden. Daar wil ik die gouden hanger in gieten. Dus snippers gaan interessant worden! (zodra ik eindelijk besloten heb welke brander... :cry: ) Het zullen sowieso alleen kleine gietwerkjes zijn, want ik wil toch geen gasfles in huis. Ik had er een op het oog die je kon vullen en 1800 graden kon halen, maar ik zag vanochtend dat ze dat hebben aangepast naar 1200 graden. Maar goed dat ik zo'n twijfelkont ben! :LOLtear:
In water gieten heb ik op youtube wel zien doen, maar ze laten niet zien wat eruit komt... OO.
En van gieten in bonen heb ik nog niet gehoord. Kan ik me daar net zoiets bij voorstellen als de 'fire-ant-art'? Dan gieten ze vloeibaar alluminium in het nest van vuurmieren. Beetje te macabre voor mij, maar wel prachtige resultaten!
dat aan elkaar smelten en reticuleren klinkt nog een beetje als abracadabra. Ik heb wel van restjes die eerste ring gemaakt, maar denk niet dat je dat bedoelt. Ik ga 'reticuleren' even opzoeken.

Dank jullie wel voor al deze nieuwe ideeën en overpeinzingen! Ik kan weer even voort, GEWELDIG!!! :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Kan ik zeggen dat reticuleren het vormen smelten op/in metaal is? of is dat te kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Briolet »

Kom net kijken schreef:ÈN ik heb weer een nieuw woordje geleerd: fatsoen. Ik neem aan dat dat vakjargon voor bewerken. Correct?
Bijna. Het betekend "Maakloon". Het is eigenlijk een verhaspeling van het Franse woord "Façon". Als je dat opzoekt in de Franse van Dale, dan staat 'maakloon' er ook als één van de betekenissen bij.

In het Duits wordt ook de Franse term Façon gebruikt. Maar in de 'Duden' of de 'Duitse van Dale' staat dit woord er niet in. Dus daar is het geen algemeen woord en wordt blijkbaar alleen binnen ons vak gebruikt. Ons vak heeft meer Franse leenwoorden.

Het Nederlandse 'Fatsoen' staat ook niet in de 'Dikke van Dale' met deze betekenis. Ook hier zal het een echte vakterm zijn die de handel gebruikt om de metaal kosten en het arbeidsloon apart op de factuur te zetten.

Persoonlijk vind ik dat je gewoon het Nederlandse woord "maakloon" of het originele "façon" moet gebruiken i.p.v. een verhaspeling. :think:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Octogroon vs rond draad

Bericht door Kom net kijken »

Hihi. Aha! Dank je wel voor de heldere uitleg! Maakloon past dan inderdaad beter in deze context dan bewerken, want bij maakloon wordt de prijs standaard meegenomen en bij bewerken niet. :thumbsup: :thx:
Plaats reactie