Welke lijm

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Plaats reactie
Mer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 07-01-2020, 20:19
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Welke lijm

Bericht door Mer »

Hoi allemaal, ik ben ontwerper en ik maak sieraden in 3D waarna ik ze laat printen door een ander bedrijf. Nu heb ik een techniek uitgevonden waardoor ik tranen van mensen kan omsmelten tot een klein glasachtig steentje van +/- 3 mm, die steentjes die zet ik in de ring maar het ontwerp laat me niet toe om de steentjes te klemmen. Het komt dus neer op een goede lijm. Kunnen jullie me adviseren over welke lijm ik het beste kan gebruiken? (mag vanalles zijn, UV, twee componenten, alkalyd, etc.), als het maar echt echt echt goed blijft zitten.

Dankjewel alvast :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke lijm

Bericht door Herman »

In dit soort vragen is het 1ste wat van belang is te weten ,,,,, Waaruit bestaat dat glasachtige steentje ?
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Erika »

Hoi

Wat is glasachtig voor chemische substantie. oftwel is het net als glas siliciumdioxide of wat anders
Waarom laat het zich niet klemmen?! Er zijn edelstenen en aanverwanten die zachter/poreuzer zijn dan glas welke zich wel laten zetten, Denk aan opaal, barnsteen, koralen e.d.
Dus lijkt mij dit ook te zetten toch ? Als je maar weet wat je doet!



Maar mijn hoofd is nog bezig met ontploffen van het 'omsmelten' van een traan tot glasachtig.
Want vocht verdampt en smelt niet, Maar misschien zijn het de zouten van tranen die je dan weer smelten kunt, maar dan heb je heeeeeeeeel wat meer tranen nodig.
Het komt een beetje over op mij als dat men zegt dat ze As van overleden persoon met metaal meesmelten, dat is natuurkundig niet mogelijk en zal het as als slak er boven op blijven liggen, je kan het wel als vervuiling meegieten maar het as zal nooit een verbindinding aangaan met de metalen die in de legering zitten


Zou wel kunnen zijn dat je het in een Hars stopt net als moedermelk , dan is het 'glasachtig' kunsstof, maar ook dat moet te Zetten zijn denk ik persoonlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke lijm

Bericht door Cees »

Mer schreef:Hoi allemaal, ik ben ontwerper en ik maak sieraden in 3D waarna ik ze laat printen door een ander bedrijf. Nu heb ik een techniek uitgevonden waardoor ik tranen van mensen kan omsmelten tot een klein glasachtig steentje van +/- 3 mm, die steentjes die zet ik in de ring maar het ontwerp laat me niet toe om de steentjes te klemmen. Het komt dus neer op een goede lijm. Kunnen jullie me adviseren over welke lijm ik het beste kan gebruiken? (mag vanalles zijn, UV, twee componenten, alkalyd, etc.), als het maar echt echt echt goed blijft zitten.

Dankjewel alvast :thx:
Volgens wikiperia:
Het traanvocht is voornamelijk opgebouwd uit water, verschillende eiwitten en slijmhoudende componenten. Het bevat verder onder andere de stoffen natrium, kalium, immunoglobulinen en glucose.

Omsmelten zal dus nooit lukken, verdampen van tranen wel. Je verhaal komt volledig ongeloofwaardig over.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welke lijm

Bericht door Cees »

Er is geen enkele lijm die net zo duurzaam is als echt zetten.

Maar als ik zou moeten lijmen dan zou ik een 2 componentenlijm gebruiken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Mer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 07-01-2020, 20:19
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Mer »

Wat voor 2 componenten lijm precies?
De mineralen (natrium, kalium, magnesium etc.) vormen een goed gehechte glas-achtige laag, zoals een glazuur op de onderlaag die van porselein is. Ik vloog te kort door de bocht met mijn uitleg.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Erika »

Unu is een goed merk, ik heb de groene,

Voor de stevigte zou ik het benaderen als parels, dus met een staafje (gerild) en dan gaatje in de 'steen' zodat er wat meer grip is.
Voor mij persoonlijk, als prof goudsmid, voelt lijmen een beetje hobbymatig (en daar is niets mis mee, maar dan moeten de prijzen van sieraden er ook naar zijn)
Je wilt toch dat een persoon de komende decades de ring kan dragen zonder dat het steentje wegvalt omdat er niets omheen of in zit om het nog iets te beschermen .



en nu snap ik je beter , ik dacht al zoiets. Maar is dat nog steeds niet te zetten dan? Is het dan wel duurzaam draagbaar als ring breekt het niet snel ?!

Maar ik ben dan wel nieuwsgierig, hoeveel er dan overblijft van de traan in de steen.
Heb je dat wel eens laten scannen bij NEL of ander edelsteen lab. Zij kunnend an zeggen wat en hoeveel er van welke mineraal in de steen zit. Zoals dat er bijvoorbeeld glas is gebruikt bij robijnen e.d.
Maar dat is dan meer mijn nieuwsgierigheid en innerlijke nerd die dit soort dingen wil weten
b:D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Mer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 07-01-2020, 20:19
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Mer »

@Erika:
Zou het staafje dan gesoldeerd moeten worden op de ring waarna het steentje er overheen valt en dan verlijmen? Zou ik iemand dat voor me kunnen laten doen of kan ik dat zelf?
Het steentje wordt wel gedeeltelijk omsloten door de ring zelf maar een beetje extra stevigheid lijkt me ook belangrijk. Heb een printscreen bijgevoegd van een voorbeeldje van een nieuw ontwerp. Zou ik mijn ontwerp op een andere manier kunnen aanpassen waardoor het steentje veiliger zit?

Begrijp je innerlijke nerd goed :) ben er zelf ook een. Ik ben langs geweest bij het lab van de Universiteit van Eindhoven, niet met het steentje zelf maar wel met de tranen.
De verhouding mineralen verschilt maar bij een laagje tranen is er meestal al genoeg voor een mooie glans. De silica uit de klei gaat een verbinding aan met de mineralen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-01-08 om 16.41.36.png
Schermafbeelding 2020-01-08 om 16.41.36.png (58.12 KiB) 6168 keer bekeken
Mer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 07-01-2020, 20:19
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Mer »

Ik zou ook eventueel zelf al een reliefje of een staafje in het ontwerp kunnen aanbrengen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke lijm

Bericht door Herman »

HET GEHEIM VAN DE GESTOLDE TRAAN , een mooie titel voor een spannend boek .
Maar als ik alle gegevens die nu voorhanden zijn tegen het licht hou dan denk ik dat we te maken hebben met een product dat voort komt uit Boorzuur .
In gesmolte toestand krijg je een glasachtig product ,waar je prachtige droevige of blijdschaps tranen van kunt maken , welke je niet echt kunt zetten .
Stel dat het om dit product gaat dan geen 10 sec . lijm gebruiken omdat het traantje zuur reageerd , UHU plus is in dit geval een goed idee .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Mer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 07-01-2020, 20:19
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Mer »

Dat klinkt heel mysterieus en poetisch.
Secondelijm lijkt me ook geen idee. Dat is vrij zuur he? Wat is boorzuur?
Het is misschien het best te vergelijken met een zoutglazuur. Het is niet oplosbaar in water.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Welke lijm

Bericht door Herman »

Aha ,Zoutglazuur , ofwel glazuur en daarbij niet denken aan die Dr Oetker maar wel aan emailleren van metalen en keramiek .
In beide gevallen maakt men gebruik van transparante en gekleurde emailljes . Het transparante emaille noemt men ook wel Fondant en smelt bij ~~800 gr C
De samenstelling van dit product bestaat voor een groot gedeelte uit Boor ofwel zouten van Boorzuur en daar naast worden toevoegingen gedaan van BV.
gemalen Kwarts .
De samen stellingen van de verschillende fondanten ( voor gebruik op Koper , zilver , goud en ijzer ) verschilt , omdat ze zijn afgesteld op het uitzettings coefficient van het metaal waarop ze worden aangebracht .
Boor ( Boorzuur ) heeft de afgelopen jaren een slechte naam gekregen omdat het niet zo goed is voor je gezondheid en daarom zijn producten als Boorwater en
andere antiseptische middelen min of meer uit de handel verdwenen .
Enige voorzichtigheid bij het verwerken van Zoutglazuur is gewenst , want anders zou je wel eens een traantje moeten laten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welke lijm

Bericht door Erika »

Je zou het in ontwerp kunnen zetten het staafje. Of zelf solderen... Weet niet wat je skills zijn.
Ik kan het ook voor je solderen.

Gegoten delen zijn vaak Brosser dan geconstrueerde onderdelen. Dit heeft te maken met hoe metaal moleculen zich gedragen na gieten. Smeden maakt het materiaal weer homogener en dus steviger.. Metallurgie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie