holank en bolponsenset

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 15-08-2019, 20:35
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Den Haag

holank en bolponsenset

Bericht door SBouquet »

Hallo allemaal,
Ik ben een beginnend cursist en ik ben op zoek naar een goede bolponsenset met holank, er zijn zoveel aanbieders met enorme prijsverschillen. Zouden jullie mij een goede set willen aanbevelen ? ik was laatst in een winkel en daar zat een snede in de bolpons die leek mij in ieder geval niet goed, maar ik zie dus even niet wat de beste keuze is. Ik wil de set gaan gebruiken voor het maken van fijne sieraden van eerst zilver en later van goud.
Alvast bedankt voor de moeite !!
Groetjes Suzanne
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Cees »

Bij HBM hebben ze een leuk setje voor € 100,--
vorm gereedschap.jpg
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 15-08-2019, 20:35
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: holank en bolponsenset

Bericht door SBouquet »

Hoi Cees,

Bedankt voor je reactie met de foto !! de set ziet er mooi en compleet uit.
Heb je goede ervaring met die set ?
Groetjes,
Suzanne
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Cees »

Ik heb in heb in het verleden een vergelijkbare set bij BM gekocht en ben daar erg tevreden mee.

Het metaal is niet volledig uitgehard , maar dat heb je voor bewerking van edelmetaal ook niet echt nodig.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 15-08-2019, 20:35
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: holank en bolponsenset

Bericht door SBouquet »

Bedankt Cees !!
Ik ga de set kopen !
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Eljas »

Ben van mening dat je beter 6 verschillende ponsen gehard kunt kopen met geharde holank i.p.v. een hele set die niet goed gehard is. Het probleem is niet het edelmetaal dat je wilt vormen. Het probleem zit hem in het feit dat wanneer je niet gehard materiaal gebruikt de bolle en holle vormen gaan vervormen. De zuivere vorm gaat er snel uit. Ook beschadigen ontstaan sneller aan niet gehard gereedschap door gebruik.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Herman »

t'ja de vraag die zich hier voor doet is niet alleen hoe hard is hard genoeg , maar ook hoe hard moet het zijn om edel metalen te vervormen .
Er zijn in het verleden slimme jongens geweest die vonden dat er een getal aan die hardheid toegewezen moest worden en zo ontstond er een
totale verwarring over hardheden van metalen uitgedrukt in Rockwell . Vickers . Shore en Brinel .
Duidelijk is wel dat ze allemaal aantoonden dat edelmetalen relatief zacht waren en de heer Brinel die mete op zijn manrier voor edelmetalen iets van
rond de 50 wat het ook moge voorstellen . Als ik deze waarde nu vergelijk met gereedschapstaal dan komt die zelfde meneer Brinel met waarden tot 300 .
Deze verschillen in waarden geeft toch min of meer aan de krachten die nodig zijn om edelmetalen van vorm te doen veranderen niet iets voorstellen .
Met deze gedachten gang voor ogen heb ik voor mijzelf ( dus niet als Professioneel) gekozen voor de hout methode , wat er op neer komt dat ik uit een
harthouten blokje ( Azobee ) het gewenste figuur frees iets groter dan de gewenste maat , een beetje afwerk qua ruwheid en dan voorzichtig tikkend met een
bolhamertje de gewenste vorm klop . Ik kan ook een houten mal draaien als het rond moet zijn , maar zolang we te maken hebben met materiaal dikten tot zo'n 2 mm kom je met regelmatig kloppen en uit gloeien een heel eind .
Ik voeg hierbij 2 foto's die duidelijk maken hoe ik te werk ga .
download/file.php?mode=view&id=2844
IMG_4796 - cor kl.jpg


Gr herman
Bijlagen
IMG  0015 cor kl.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Cees »

Eljas schreef:Ben van mening dat je beter 6 verschillende ponsen gehard kunt kopen met geharde holank i.p.v. een hele set die niet goed gehard is. Het probleem is niet het edelmetaal dat je wilt vormen. Het probleem zit hem in het feit dat wanneer je niet gehard materiaal gebruikt de bolle en holle vormen gaan vervormen. De zuivere vorm gaat er snel uit. Ook beschadigen ontstaan sneller aan niet gehard gereedschap door gebruik.
De vraag hierbij is hoe intensief wordt het gereedschap gebruikt. Als ik het dagelijks zou gebruiken dan kwam er een set van € 600,-- van topkwaliteit.
Voor de intensiteit van mijn gebruik voldoet dit prima en mocht het gaan vervormen, dan kan ik nog 5 nieuwe setjes kopen.
Maar dat geld in principe voor al het gereedschap, hoge kwaliteit nodig bij veel gebruik, bij sporadisch gebruik heb je gereedschap nodig wat je helpt om de job te doen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
SBouquet
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 15-08-2019, 20:35
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Re: holank en bolponsenset

Bericht door SBouquet »

Bedankt voor jullie adviezen, ik leer van elk bericht weer iets nieuws !
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Cees »

Mooi dat sierraad met die parels Herman.

En leuk om te zien wat je met een stuk hardhout allemaal kan doen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

persvorm.pdf
(129.23 KiB) 383 keer gedownload
En leuk om te zien
wat je met een stuk hardhout allemaal kan doen.[/i]

Dit is een ontwerp dat ik een tijd geleden gemaakt heb.
Zeer leerzaam. Het is perswerk geworden in kops hardhout.


Superstrak.
Zeer tevreden.
Ik hamer zeer weinig, je slaat alles kapot.
Niet dat het kopshout zo lang meegaat.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: holank en bolponsenset

Bericht door Herman »

Om de een of andere reden werk ik graag met mallen ,wat ik wel weet is dat de mallen die ik nodig heb die kan ik nergens kopen het zijn bijna altijd
buiten model mallen .
Ik verzamel ze ook , je weet maar nooit of je ze nog eens nodig hebt ; zo heb naast de houten blokjes ook een doosje vol met stukjes ijzer met allerlei vreemde
vormen en inderdaad zeer regelmatig maak ik daar gebruik van . Een aardig voorbeeld zijn deze 3 ijzeren malletjes die gediend hebben tot het tot stand
komen van de zilveren spelt met Sodaliet steen .
IMG_4801 cor kl.jpg
IMG_4798 cor kl.jpg
Het ontwerp is niet helemaal van mijn hand , maar ik heb het zodanig veranderd dat het spannender is geworden om er naar te kijken , door deze verandering
is het ontwerp ook sterker geworden en minder gevaarlijk , want de eind punten waren geheel van metaal , zeer spits en naar buiten gebogen .
De 3 buisjes zijn geheel met de hamer tot stand gekomen , ze zijn niet geheel rond , maar voor een deel relatief vlak afgewerkt waardoor ze A ) veel sterker
van constructie zijn geworden en B ) leuker om naar te kijken .
De eind punten heb ik voorzien van gelijk waardige steentjes en naar binnen gezet zodat ze niet gevaarlijk meer zijn .
Omdat ik nog al wat resten Azobee in mijn bezit heb ( dit hout zinkt in water ) heb ik geen ervaring met andere houtsoorten die kunnen dienen als mal hout .
Ik weet wel dat kophout over het algemeen sterker is , dus meer krachten kan weerstaan dan de rest , maar je moet wel erg stevig van hand zijn als je dit hout
gemakkelijk om zeep helpt Joep , maar je pers werk op hout ziet er prima uit , maar of je er nu zo gemakkelijk mee kunt eten dat vraag ik me af .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

De getoonde werkstukjes zijn onderdeel van vormhout-en persproeven.
Hier mee is verder niets gedaan.
Naar aanleiding van deze proeven heb ik andere dingen kunnen maken.

Meestal heb ik wel enkele stukken kops hardhout op voorraad liggen.
Kom ik iets te kort,
moet ik zagen uit de voorrand balkjes hardhout die er is.
Bijna alle vormblokken bewaar ik.
En, een blok heeft twee kanten die je kunt gebruiken.

De vormen in de blokken kunnen met alle mogelijke gereedschappen gemaakt worden.
Het kan zijn boren, zagen, frezen, gutsen met grote houtbeitels of met graveerstekers.
Afwerken kan met schuurtollen of wat dan ook,
dat helpt het doel te bereiken.

En wat ik al schreef ik drijf via persen ik hamer zelden.
En met holponsen, snijmallen en snij/stansmessen idem, persen niet hameren.
Dan zijn er nog veel houten en hardstalen ronde ballen in alle maten om halve bolletjes mee te maken of soortgelijke vormen.
Holanken heb ik wel eens uit staal gemaakt maar zeker ook uit hout.

Zo weet ieder zijn weg te bewandelen.
Meestal fluitend,
heel af en toe
stilletjes vloekend.

Doelmatig zelfmaak gereedschap en hulpmiddelen.

Leuk om mee bezig te zijn,
fijn als er mooie resultaten uit komen.
En dit samen is zeer belangrijk.


Veel plezier allemaal
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Doelmatig zelfmaak gereedschap en hulpmiddelen.

In mijn lange verleden heb en maak ik nog steeds met vaste regelmaat gereedschappen en hulpmiddelen.
Zo heb ik ca. 20cm lange tribuletten gemaakt van RVS. Deze hebben dan ook precies het gewenste maat verloop die ik wil gebruiken.
In rondhout heb ik ze met regelmaat precies aan de gewenste maat om een ring op te spannen om deze te kunnen bewerken of afwerken. Handmatig of in de draaibank.
Naast drie speerhaken in verschillende groten heb ik zelf van hardstaal enorme tribuletten gemaakt waar net als op de speerhaak gesmeed kan worden.
Leuk om te maken. Maakt mijn eigen werk makkelijker. Geeft vaak bijzondere eigen mogelijkheden.
Dit wat betreft tribuletten.


Zo weet ieder zijn weg te bewandelen.
Meestal fluitend,
heel af en toe
stilletjes vloekend.

.

Leuk om mee bezig te zijn,
fijn als er mooie resultaten uit komen.
En dit samen is zeer belangrijk.


Veel plezier allemaal.
Joep

Foto, vijf RVS tribuletten.
Bijlagen
RVS Tribulet.jpg
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: holank en bolponsenset

Bericht door joep »

Speerhaak

Ik heb deze week een 70cm speerhaak gekocht.
Deze speerhaak had een beetje aandacht nodig.
En dat heeft hij ook gekregen.
Ik ben tevreden met de aanwinst.
Ik heb een foto gemaakt samen met een speer die ik lang geleden op een draaibank had gemaakt.
Begint bij 17mm rond en eindigd op 30mm rond.

Het ronde deel van de T-speer is altijd netjes rond aan de bovenste helft over heel de werklengte.
De eigen gemaakte speer is echt rond over de hele lengte.
Het gebruikte staal is hard genoeg om op te smeden.[img]
speerhaak.jpg
[/img]
Rond uitsmeden, oprekken is hiermee zeker geen probleem.

Joep
Plaats reactie