Kamer of schuur?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Cees »

Met de meeste "creme brulee" branders zal het je niet lukken om te gieten. De hoeveelheid zilver die daarmee gesmolten kan worden is meestal te gering.

Hiervoor heb je al gauw zoiets nodig als een exact brander of een sievert of little torch.

De "creme brulee"branders hebben een vlam met een warmte van 1300 graden ongeveer en de exact en sievert van 1700 graden. de little torch is met zuurstof de warmste 1750 graden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Erika »

ik heb beide branders en die van de lidl is echt wel forser in vlam en verder is de behuizing wat groter van de ander

Maar ermee gieten zou ik niet zo snel doen, maar ja ik heb een exact brander met diverese koppen en een little torch met zuurstof dus we kiezen al snel voor de gewone branders
Wij gieten met van die kleine ronde smeltbakjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Welk merk is die brander van de Lidl? Misschien kan ik er nog tweede hands aan komen... :wat?:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel voor je uitleg en informatie, Cees.
Ik moet nog veel leren en zuig alles als een spons op. :P

@tjuh zouden die kleine smeltkroesjes nog te koop zijn, denk je? Of heeft iemand ze zelf gemaakt?

Groetjes allemaal en bedankt maar weer!
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kristel »

Herens&Herens heeft een hele krachtige handbrander!
Ik heb steeds gewerkt met de microtorch maar die kwam al gauw tekort. Die van Sievert is echt een aanvulling.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel Kristel! Da’s een interessante site!

@tjuh is dit misschien dat smeltbakje waar je het over had?

https://herens.nl/Products/Detail/6567/ ... ch-55x22mm

Groetjes en bedankt.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

nee, deze is nog best flink voor een handbrander

https://www.zujeddeloh.de/produkte/gold ... -_563.html
even naar beneden scrollen staan een aantal grafieten kroezen van 25x25 of 30x30mm etc
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Erika »

@Kristel
Daar Giet ik wel mee, maar dan dus met een brander (exact/sievert of een little torch :) ) Ik giet ook witgoud dus dan is grafiet een neenee :) Mijn bakje is 55 buitendiameter en 25 hoog)
Ik had tot jaren geleden een kleine oranje fles kon je 2 uur vol mee branden.


Herens is een fijn bedrijf ook zeker voor de hobbyist, vakscholier en prof smid
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Ik heb geprobeerd daar een account aan te maken, maar kreeg net een mail terug dat ze een groothandel zijn. Ze wilden wel weten welke cursus enzo, maar lieten al doorschemeren dat als het niet beroepshalve is, je er niet kan kopen. Ik verwacht dus een afwijzing van hun. Weten jullie nog meer sites waar ik zou kunnen kijken? Die site van de brander ziet er goed uit en ik ben benieuwd of mijn Duits genoeg is voor de site van de smeltkroes. En ik ben bekend met de site van dezilverwinkel.nl, maar dan houd mijn kennis op. Ik ben door mijn dyslectie niet zo handig op het internet...

Op die site van de brander stond trouwens wel een bolponsenset voor €30 of €40, zou dat goed genoeg zijn voor een beginner? Ik denk wel dat ik daar beter met een houten hamer op kan meppen, in plaats van metaal...

En een buurvrouw had nog een cremebruleebrander over. Van het merk Joka cuisine. Iemand van gehoord? Hopelijk is ie sterk genoeg voor het uitgloeien van kleine plaatjes. Solderen kan ik nog niet, want ik moet de spullen ervoor nog kopen.

Als ik een paar dikke leistenen op het gasstel leg, zou dat een goede bescherming zijn bij het uitgloeien of zou die uit elkaar kunnen spatten?
Voor het uitgloeien van mijn kleine vierkantje heb ik het rekje van de zilverklei op het gasstel gelegd en dat aangestoken, maar met een brander wijs je omlaag in plaats van omhoog.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Erika »

Zilverwinkel.nl
Geen groothandelsprijzen maar hier halen mikjn cursisten (die wel bij herens ook mogen bestellen zonder dat daar wat mee /aan heb gedaan)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Je hebt gelijk, hoor! Ik ben binnen. Kreeg net bericht dat zolang ik een vakgerelateerde cursus volg, ik welkom ben. Nou zal ik ze niet vertellen dat dit een hobbycursus is en geen vakcursus. Vanmiddag ga ik eens lekker snuffelen!
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Iemand ervaring met dezen?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... branderkop

of

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nder-1800c

Dezen zouden allebei 1800*c moeten kunnen halen... Dan denk ik meteen dat ze eigenlijk 1750*c bedoelen...
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

die rothenburger gasfles is erg klein, en je kan alleen dat merk gasfles erop hebben vanwege de aansluiting met de kop.
Ik heb 'm ongebruikt geretourneerd om die reden.

dan kan je beter voor deze gaan:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -gasbusjes
gasvullingen zijn in de zomer ook bij action te koop.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Ah. Dank voor je advies, @tjuh !
Jouw aanrader lijkt op die andere link, maar deze zit aan de gasfles vast. Ik zal niet veel solderen (denk ik) en ik meen me te herinneren dat die gasflessen, eenmaal open, heeeeeeeeel langzaam leeg gaan lopen. Als dat klopt, kan ik dan beter voor een losgekoppelde brander gaan of valt dit wel mee in de praktijk?

Groetjes en bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Cees »

De opmerking, "Ik zal niet veel solderen denk ik" snap ik niet ik soldeer bij elk werkstuk.
Zelf ben ik begonnen met een sievert brander waar een gasfles aan vast zat (1 liter), betaalde daar 100 gulden voor. Gasflessen hiervoor waren relatief duur.
Daar zat een spitsbranderkop op, na 2 jaar heb ik deze afgedankt, sproeier van de brander raakte verstopt, heb toen een sievert brander gekocht met 3 brander koppen, deze aangesloten op een grote gasfles van 5 liter.

Vele jaren later heb ik een klein brandertje erbij gekocht formaat creme brulee, omdat deze voor sommige werkjes net even fijner werkt.

Bij smeden zijn de volgende technieken het belangrijkst:
- zagen
- vijlen
- solderen
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie