Structuur maken

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Emi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: maandag 07-10-2019, 19:09
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Structuur maken

Bericht door Emi »

Ik zou graag een zilveren ring willen maken waarbij de oppervlakte versmolten lijkt het is geen strakke draad meer. Hoe doe je dat? En is dit ook met goud te doen?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Structuur maken

Bericht door Erika »

Reticuleren
Ja dat is te doen, ligt eraan welk smelteffect je wilt wat je precies moet doen, maar als het goed is kan je cursusleider/goudsmid dit netjes uitleggen

Er zit wel wat verschil in goud en zilver in deze techniek, maar ook niet extreem veel

Je kan dus goed spelen met de vlam, vuur en de smelttrajecten van de verschillende legeringen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Structuur maken

Bericht door Evert J@n »

Er zijn talloze filmpjes te vinden op YouTube, dat is handiger dan het hier te gaan uitleggen.
https://youtu.be/SCPo-GUmUXw
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Structuur maken

Bericht door Herman »

Hay Everet J@n
In het verleden heb ik een experiment gedaan om ook zo'n effect te kunnen maken op een plaatje , ik ben uitgegaan van de gedachte dat als ik alleen de bovenkant van een plaatje in een bepaalde smelt Phase wil krijgen dan moet ik de onderkant koelen tijdens het verhitten .
Ik heb op een steen een beetje Warmtestop pasta aangebracht waarop het plaatje zilver 925 heb gelegd , vervolgens met een kleine zuurstof /propaan vlam het oppervlak snel verhit en in een mum van tijd dit effect bereikt . Het experiment herhaald voor het echte plaatje en wederom succes .
download/file.php?mode=view&id=2765
voor het maken van een ring zou deze techniek ietsjes moeten worden aan gepast of je gaat uit van een plaatje dat je buigt .
Af metingen van dit plaatje 2x1 cm
Gr herman
Bijlagen
IMG_4636 a kl.jpg
IMG_4636 a kl.jpg (31.52 KiB) 4396 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Emi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: maandag 07-10-2019, 19:09
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Structuur maken

Bericht door Emi »

Bedankt voor de informatie. Ik heb 10 jaar les gehad op een vrije academie, dus hobbymatig en zie vaak mooie dingen en vraag me af hoe dit gemaakt wordt. Met deze tips kan ik weer verder experimenteren. :thx: :thumbsup:
Plaats reactie