Witgoud en roségoud

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Nance
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 14-11-2010, 19:02
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Witgoud en roségoud

Bericht door Nance »

Alle advies is welkom, want ik heb nog nooit iets laten rhodineren en combinatie wit- en roségoud is ook nieuw!
Vrienden hebben mij gevraagd om hun trouwringen te maken met een combinatie van wit- en roségoud. De ring wordt witgoud met daarop een detail in roségoud + een swarovski steentje in een rosé buiszetting. Ze willen graag dat het witgoud gerhodineerd wordt. Nu heb ik enkele vragen omdat ik hier totaal géén ervaring mee heb, maar voor alles moet ene eerste keer zijn, dus wil ik het wel proberen.
- In welke volgorde werk ik best:
> Eerst laten rhodineren en dan rosé erop solderen of kunnen ze de rosé ook afdekken bij het rhodineren?
> Graveren voor het rhodineren of kan dit ook nog erna?
- Ik heb mijn stukken altijd laten gieten bij procasting, maar zij rhodineren niet. Ik woon in Belgisch limburg tips waar ik best kan laten gieten en rhodineren?

Alvast bedankt!
:thx:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Briolet »

Rosé aflakken en dan Rhodineren. Dat aflakken kan met gewone nagellak. Speciale rhodineer-lak werkt prettiger vanwege de korte droogtijd, maar voor incidenteel werk doet nagellak het ook.

Bij trouwringen wordt er ook altijd na het rhodineren gegraveerd. De gravure mee rhodineren is wel mooier, maar geen must.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Erika »

krWaarom een swarovski steentje?
Waarom geen wit korund , als diamant te duur is, dit is een mooie steen , natuurlijk .
Strass is ook weer zo zo , het is toch trouwring.


Veel van mijn klanten vinden dan een witte saffier een mooi alternatief, en tegenwooridg zou je ook naar labgrown diamant kunnen kijken.

Volgorde is ring maken, dan laten keuren (waarborgwet verplichting bij verkoop edelmetaal) , afwerken en (laten) graveren en dan aflakken en rhodineren.
Je kan ook kiezen voor 19 kt ultrawitgoud , dan hoef je niet meer te rhodineren, dat is namelijk een heel witte legering
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nance
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 14-11-2010, 19:02
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Nance »

Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben er eventjes tussenuit geweest.

Heel erg bedankt voor de reacties en de tips i.v.m. met aflakken en de andere steentjes (goed voorstel). :thumbsup:

De aangebrachte lak kan ik achteraf gewoon met dissolvant zonder aceton verwijderen?
Om de rosé stukjes op het witgoud te solderen kan ik best witgoud soldeer gebruiken toch?

Sorry voor al mijn vragen maar ik ben hierin nog een echte leek. :bloos:

Vriendelijke groetjes
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Erika »

Afdekken met blanka, voor witgoud fijner werken en je goud blijft mooi gepolijst met solderen en dan liever witgoud omdat roodgoud soldeer minder fijn vloeien wil ivm de legering die het is
Ook je edelstenen vinden dat afdek/vloeimiddel vaak net wat fijner dan borax welke edelstenne kan etsen bij verwarming

Afdeklak kun je opplossen met aceton , maar je hebt ook een adfdeklak die je kunt afstrippen als een laagje. schijnt heel fijn te werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nance
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 14-11-2010, 19:02
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Nance »

Erika
Heel erg bedankt voor al jouw tips! Stelt mij al een beetje gerust dat het mij gaat lukken!

Vriendelijke groetjes Nance
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Witgoud en roségoud

Bericht door Briolet »

Nog een algemene tip: Het rhodineren accentueert elk krasje. Werk daarom nog secuurder bij het polijsten.
Plaats reactie