Verzilvering

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Wim Vangossum
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 04-03-2019, 19:11
Ervaring: Overig

Verzilvering

Bericht door Wim Vangossum »

Beste allemaal,

Ik verzamel medailles en het ijzeren kruis eerste Klasse is een daarvan. Ik verzamel hoofdzakelijk stukken in mint conditie. Ik verkies het om ze te kunnen zien met hetzelfde uitzicht als dat de soldaten hadden toen ze die meer dan 70 Jaar geleden kregen uitgereikt.

Het hier getoonde ijzeren kruis 1 klasse heeft een kernstuk van ferro -metaal dat met lak op basis van beenderkool of steenkool werd zwart gemaakt. Het raamwerk of frame bestaat uit nikkel-zilver. Dit raamwerk werd galvanisch verzilverd.

Over die verzilvering heb ik een paar vragen die ik maar niet opgelost krijg. Wat zie ik eigenlijk? Het geribbelde gedeelte van het raamwerk ziet er wit (in het verzamelaarsjargon spreken ze van 'frosted') verzilverd uit terwijl de buitenste kanten gepolijst zijn. Volgens oude fabrieksfoto's gebeurde dit polijsten met borstels.


Enkele concrete vragen die ik heb zijn:


1. Waarom blijft het zilver op het raamwerk zo mooi van uitzicht en wordt het niet zwart na zovele jaren?
2. De verzilvering die ik zie op het geribbelde gedeelte (het zognaamede frosted zilver) is dat het gewone uitzicht en basisresultaat van galvanisch verzilveren?
3. Zag het buitenste gdeelte er aanvankleijk ook zo uit maar is dit veranderd en glanzend geworden door het polijsten? Ook hier weer de vraag "Waarom blijft het zo mooi en oxiddeerd het niet?"
4. Het kruis met het lint is een ijzeren kruis 2de Klasse. Om de een of andere bizarre reden is hier het geribbelde gedeelte mooi gebleven terwijl de gepolijste flanken geoxideerd zijn. Hoe kan dit?


Ik moet zeggen dat dit forum voor mij een ware openbaring is: Als medaiille verzamelaar kan ik hier enorm veel opsteken over de gebruiikte technieken. En ik veronderstel dat vele technieken in die 70-80 jaar nog altijd min of meer hetzelfde zijn gebleven. Ik hoop echt dat jullie mij wat wegwijs kunnen maken in de oppervlakte finishes van verzilverde materialen...
Bijlagen
IMG_1426.jpg
IMG_1426-bis.jpg
macro 2.jpg
macro 1.jpg
tester.jpg
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Verzilvering

Bericht door Briolet »

Ik had wel een idee van een verklaring, maar dan moest het niet verzilverd zijn, zoals je eerder beweerde.

Ik heb zelf even gegoogled en vind dat de rand ook van massief zilver kan zijn: Zie hier met een mooi plaatje van de losse onderdelen. NB. Oorspronkelijk was het helemaal van gietijzer, maar jij hebt het over de 70 jaar oude versie.
pieces.jpg
pieces.jpg (61.72 KiB) 3957 keer bekeken
The rim is made of massive silver, the black middle piece is made of iron. After both parts are combined, the rim gets bleached and the iron blackened. The carrying ring has been soldered on prior to this process. The outer rim of the silver casing gets polished, while the pearly ripped outer rim remains white.
Er staat niet bij welk gehalte dat zilver heeft, maar neem voor het gemak aan dat het 3e gehalte is. (Dat is de 800/- die je eerder noemde). Dit wordt dan "gebleekt". Een ander woord voor onderdompeling in een zuurbad wat het oppervlak oplost, waardoor je direkt ook die mattering krijgt. Je kiest de omstandigheden dat vooral het koper uit de legering oplost en het zilver achterblijft. Het oppervlak wordt dan fijnzilver, wat veel witter is dan 3e gehalte zilver.
Vervolgens polijst je de rand weer. Dat witte fijnzilver oppervlak verdwijnt daar en het 3e gehalte zilver komt aan het oppervlak.

Het is een misverstand dat het zilver zelf is dat zwart aanloopt. Zilveroxide is dan wel zwart, maar het is vooral de koper uit de legering die zwart koperoxide vormt. Het fijnzilver zelf loopt veel minder snel aan. Als je het netjes in zuurvrij papier bewaard, blijft fijnzilver ook na 70 jaar redelijk wit. Ik heb hier zelfs 2e gehalte ringen, gewoon in een laatje liggen, die na 30 jaar nog redelijk wit zijn.
Wim Vangossum
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: maandag 04-03-2019, 19:11
Ervaring: Overig

Re: Verzilvering

Bericht door Wim Vangossum »

Bedankt voor de uitleg. Dit helpt mij weer wat verder. En collega verzamelaar van mij noemt ook een (giftige) werkmethode met zuur dat is genaamd 'blanc de Berlin". Ik vind echter van deze term niets terug op internet.


Het raamwerk is in ieder geval niet van zuiver zilver. Dit was alleen het gval in de hoogste klasse van dit kenteken namemijk het Ridderkruis dat rond de hals werd gedragen. Bij de lagere klassen I en II werden de raamwerken gestanst en geperst uit nikkel-zilver. Dat ging dan in een galvanisch bad om te verzilveren.


Ik heb oude foto's waarop te zien is dat ze de buitenste flanken polijsten (opwrijven) met een handwerktuig met een houten steel. Op het uiteinde zou een bloedsteen zitten (hematiet). Juist de stap daarvoor werken ze met roterende machinale borstels.
Plaats reactie