Zwarte uitstraling op een juweel

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Sterre »

502D228E-BEFA-43E8-9E32-00E24BDDA26D.jpeg
Beste allemaal,

Weten jullie hoe ik die zwarte uitstraling op een juweel kan krijgen ?
Is er een speciale techniek hiervoor?

:thx:
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Evert J@n »

Goed reinigen/ontvetten, dan Met Blitz beits ( zwavellever) insmeren laten inwerken, na drogen de hoge delen weer enigszins oppoetsen( bv met een houtje met zacht leer). Ook samen met gekookt ei in een plastic zak doen zal helpen( het gaat om de vrijkomende zwaveldamp)
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Sterre »

Dankjewel voor de reactie.
Ik heb al een paar keer met Blitz beits gewerkt . Maar dan heb ik steeds mijn juwelen er helemaal ingelegd en ze daarna in mijn polijsttrommel gepolijst. Dan krijg je ze mooi zwart.Als ik goed begrijp moet ik gewoon na Blitz de juwelen opschuren om zo het effect te krijgen. Ik ga ermee aan de slag en probeer het even uit . Thx
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Herman »

De basis van het Zilver zwarten is de chemische reactie dat het Zilver aangaat met Sulfide en dan het zwarte Zilversulfide vormt AgS.
Om deze reactie te doen plaats vinden hoef je het zilver maar in te smeren met Blitz en een kwastje , de wacht tijd daarna en de temperatuur bepaald hoe zwart het zilver wordt ; wil je meer diepte bewerkstelligen dan moet je oppervlakkig wel gaan schuren en polijsten .
De truc met het ei werkt ook , een ei bevat veel zwavel maar dat doet niets met zilver , maar na het koken vormt het zwavel een beetje waterstofsulfide H2S en dat reageerd met Zilver ook weer tot zwart zilversulfide .
Wat veel beter werkt is een rot ei , dat stinkt hevig naar H2S ofwel waterstofsulfide een andere mogelijkheid dat ook werkt is een wind ( een scheet) opvangen in een plastic zak waarin het met water bevochtigde zilver voorwerp reeds in zit SVP deze truc niet toepassen in de buurt van een brander .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sterre
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: donderdag 28-04-2016, 9:29
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Sterre »

Dankjewel voor je reactie Herman. Ik ga hiermee zeker aan de slag . Gr
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door MiekeManders »

Interessante vragen en antwoorden over het oxideren van zilver.
Ik vraag me af hoe je het zwart kunt houden daar na.
Mijn ervaring is dat de ringetjes die ik zwart heb gemaakt vrij snel de zwarte uitstraling verliezen. Wordt wat grijzig.. Of mag het sieraad niet in aanraking komen met water (en wellicht wat zeep) bij het handen wassen?
Bedankt bij voorbaat voor he santwoord.
Mieke Manders
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Herman »

Beste Mieke

Eigenlijk is het zwarten een kunst greep met het doel een nieuw sieraad een oud aanzien te verschaffen , hiervoor wordt het contrast tussen de hogere en lagere delen versterkt
Bij dit zwartings proces worden alleen de zilveratomen die aan het oppervlak zitten omgezet tot zwart zilversulfide , als je daar even stevig overeen wrijft dan komt de onderliggende zilverlaag boven te liggen , zilver is zeer zacht en dat vindt je terug in de lage atomaire hechting .
Ringentjes die jij hebt gezwart zullen plaatselijk gaan glanzen waar veel slijtage optreed , grijs worden waar minder en zwart blijven
waar geen slijtage optreed , het blijf een verrassing .
Een betere techniek is mij niet bekend , een mooi voorbeeld van zwarten vind je op deze foto .
IMG_3327 kl.jpg
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Erika »

Je zou nog kunnen gaan voor zwart rhodium (of ruthenium ) Maar ook dat zal een laagje zijn en tzt slijten
Zwart goud zou je kunnen maken met legering van cobalt, als ik het goed heb, maar of dat een te bewerken goudlegering is....... en of dat in huis te legeren in ...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door MiekeManders »

Bedankt Herman en Erika voor jullie antwoord.
Voorlopig maar even accepteren.
Groetjes Mieke Manders
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Kom net kijken »

Ga naar zo’n vulkanisch thermaalbad, daar wordt altijd gewaarschuwd om geen zilver te dragen. Mijn moeder vergat haar zilvere oorbellen in zo’n bad in Israël uit te doen. Die zijn eeuwig zwart gebleven.

Kan iemand trouwens uitleggen waarom we die niet meer zilverkleurig konden krijgen?

Groetjes,
Chiara.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Herman »

Ik werk met een zilver glans dip van Hg , maar mijn vrouw vind dit te duur en die gebruikt een soda oplossing met Aluminium foly .
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Erika »

Even langs de goudsmid brengen.

ik vind zilverdip zelf minder prettig , de ervaring leert dat het zilver sneller verkleurd .
Ik gebruik Tickopur anti oxidant , trilbad en ik polijst met de machine zwarte dingen als nieuw. |
Ook krijtpoeder en een zachte doek of tandeborstel doet wonderen, zo doen de profs dat ook met oud zilver
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman en Erika,

Dank jullie wel voor die tips! Ga ik proberen!

Groetjes,
Chiara.
RicoV
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 05-11-2023, 7:43
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door RicoV »

Goedemorgen Allen,

Ik ben nieuw op het forum dus excuses als dit reeds een andere topic werd aangehaald : )

Ik ben student goudsmid, 2de jaar en maak momenteel al mn zilveren juwelen in hoogglans.

Mn volgende stuk zou ik graag zwart beitsen tot een nagenoeg egale zwarte look, zonder naderhand nog te polijsten.

Moet ik mijn stuk voorgaand aan het beitsen polijsten of is proper opschuren voldoende?

Hartelijk dank alvast.

Groetjes,

Rico
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zwarte uitstraling op een juweel

Bericht door Herman »

Hay RicoV ,
Je schreef ((( ik graag zwart beitsen tot een nagenoeg egale zwarte look, zonder naderhand nog te polijsten)) Hier is sprake van een vreemde vraagstelling ..
Het egaal zwarten van een zilveren oppervlak is het gevolg van een zg. zwartings procedure . de laagdikte van het zwarte zilver is enkel microns diep , als je na het zwarten gaat polysten dan verwijder je
terplaatse de microns zwartzilver en daar verschijnt dan weer het blinkende zilver oppervlak . Dus als je een egaal zwart oppervlak wilt creeren dan geen enkele techniek meer loslaten op het oppervlak .

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie