Diamant van As overleden persoon

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Michelle
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29-01-2013, 17:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Castricum,Netherlands
Contacteer:

Diamant van As overleden persoon

Bericht door Michelle »

Een klant wil graag een sieraad laten maken ter nagedachtenis aan zijn overleden vriend. Hij wil hierbij graag de as van zijn vriend geperst hebben tot een diamant.
Ik weet dat deze mogelijkheid bestaat en vraag mij af: waar kan ik zoiets laten doen? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Willem Parel »

Even Googlen op "diamant van as overledene" misschien vind je nog wel meer dan.

http://www.soulgem.be/index.htm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Abo »

Er zijn inderdaad verschillende bedrijven die zich hiermee bezigen houden.

Hier heb je er eentje in je eigen land en misschien wel rondom je omgeving.
http://www.natuursteengilde.nl/cremeren/diamanten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Erika »

http://www.lifegem.eu/pages/home.aspx

Ik weet dat dit bedrijf het ook al een 20tal jaren doet
In zundert. En dan zit je direct bij degenen die het maken en niet bij een uitvaartbegeleider die het ook door moet sturen, liever zo min mogelijk postmeneren die met je pakket hoeven te slepen .

Geloof dat het tot een een maand of 8 kan duren voor de steen klaar is
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Aspasia »

Ik heb eens gehoord dat de prijzen erg tegen vallen, je kunt meerdere stenen in verschillende grote's en kleuren laten maken.

Wat ik er nog van weet is (dacht ik) 2 grote en 4 kleine steentjes dat het € 5000,- kost. Maar dat weet ik niet zeker misschien zijn de prijzen nu wel goedkoper geworden.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef:Ik heb eens gehoord dat de prijzen erg tegen vallen, je kunt meerdere stenen in verschillende grote's en kleuren laten maken.

Wat ik er nog van weet is (dacht ik) 2 grote en 4 kleine steentjes dat het € 5000,- kost. Maar dat weet ik niet zeker misschien zijn de prijzen nu wel goedkoper geworden.

http://www.soulgem.be/prijzen.htm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Erika »

http://www.lifegem.eu/pages/Price.aspx

de belgische is stukje goedkoper

vanaf 2299 euro soulgem
vanaf 2549 euro Lifegem
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Aspasia »

Willem Parel schreef:
Aspasia schreef:Ik heb eens gehoord dat de prijzen erg tegen vallen, je kunt meerdere stenen in verschillende grote's en kleuren laten maken.

Wat ik er nog van weet is (dacht ik) 2 grote en 4 kleine steentjes dat het € 5000,- kost. Maar dat weet ik niet zeker misschien zijn de prijzen nu wel goedkoper geworden.

http://www.soulgem.be/prijzen.htm
Dan klopt die prijs van € 5000,- toch wel aardig, ik vind het nogal prijzig want er moet ook nog aan verdiend worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Briolet »

En dan vraag ik me altijd af of je wel een diamant krijgt van je dierbare en niet van de kist. Bij het crematorium nemen ze geen speciale maatregelen om de koolstof af te vangen. Dus komt de grondstof uit de as. Bij crematie wordt de kist vrijwel altijd meeverbrand en daar zit meer koolstof in dan in een mens. Dus de onverbrande koolstof die uit de as komt, zal voornamelijk uit de kist bestaan. Veel crematoria weigeren zelfs zonder kist te cremeren, hoewel dat wettelijk niet verplicht is. Als je een diamant van de as wilt maken, moet je al naar mijn mening, beginnen bij een crematorium waar het zonder kist kan.
Willem Parel schreef:Even Googlen op "diamant van as overledene" misschien vind je nog wel meer dan.

http://www.soulgem.be/index.htm
Heb je al naar de plaatjes van hun slijpvormen gekeken? Die ovale steen kan echt niet. Voor een optimale schittering van briljant moeten de paviljoen facetten een specifieke hoek hebben. Bij een ronde steen is dat geen probleem, maar bij een ovaal moet je voor de goede hoek een keuze maken tussen de facetten aan de korte of lange kant. Bij de kant met minder optimale hoek, zie je dan een donkerder vlek onder de tafel. Meestal zit die donkere zone op de uiteinden, maar dat mist bij deze ovale steen.

Kijk je nog beter en vergelijkt de individuele facetten van de ovale en ronde steen, dan gaat je opvallen dat dit dezelfde steen is. De ovale afbeelding is de gefotoshopte versie van de ronde steen. Op die manier is het plaatje perfecter dan een echte ovale steen zal zijn.

Idem briljant de radiant en de emerald. De een is ook de gefotoshopte versie van de andere. Toch slordig.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Abo »

Het menselijk lichaam wordt samen met kist, de betrokkene zijn kleren en alles wat hij aan heeft en in hem heeft verbrandt.
Met de wetenschap dat een menselijk lichaam uit 80% water bestaat blijft er van een man (+/- 70Kg) nog 14 kilo over.
Voor een vrouw zou dat wellicht minder kunnen zijn, voor een zwaarder persoon dan weer meer.

Ik weet nu niet juist hoeveel een gewone houten kist weegt maar ik schat dat die vlug om en bij de 30 kg weegt met bekleding erbij.
Trek daar het ijzer- of koperwerk van af kom je ergens op 27Kg uit (schat ik zo).
Dat is 27 kg vast materiaal of haast dubbel zoveel in vergelijking met het menselijk overschot.
Al deze as wordt dan nog eens vermalen tot fijn stof en chemisch bewerkt om er een diamant van te kunnen maken.

Eén derde van het verbrande materiaal is dan menselijk materiaal, dat wil ik hiermee duidelijk maken.
Dat wordt dan nog eens vermengt wordt met kunststof zoals nylon, verbrande knopen, verbrande kleren enz.
Van dat materiaal wordt er dan enkele grammen (2 tot 3 gram afhankelijk van hoe groot je de diamant wil hebben en kunt betalen) stof genomen en bewerkt

Ik denk dat je jezelf beter een mooi zieltje kunt maken door met de betrokkene op goede voet te leven, hem of haar lief te hebben en er voor te zijn als hij/zij je nodig heeft.
Herinneringen zijn niet voor niets goud waard. Personen waar je echt van houdt zitten altijd in je hart en begeleiden je je hele leven.

Door de eigenschappen van het menselijk lichaam zijn diamanten die hieruit gewonnen worden meestal altijd blauw.
Wat de eigenlijke oorzaak van de kleur is weet men niet juist maar men vermoedt dat het boron zou zijn.
De persoon in kwestie weet er niets van en heeft er niets aan.

Ik kan je gedachtegang heel goed volgen Briolet.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Briolet »

Abo schreef:meestal altijd blauw.
Verschrijving zeker?. Het is meestal of altijd. Beide in één zin kan niet. b:D

De blauwe kleur in diamant komt in zijn algemeenheid door het element Boron of door bestraling. Deze synthetische diamant zullen ze niet bestralen, dus moet de bron het element Boron zijn. Als ik naar de tabel met de samenstelling van het menselijk lichaam kijk, dan bevat het menselijk lichaam ca 18 mg Boron.

Er zit ook 16 kg koolstof in, maar die verbrand grotendeels. Als je naar de samenstelling kijkt zitten er maar voor ca 3% aan mineralen in die niet gemakkelijk verbranden of verdampen. Dat zou dan ca 2 kg aan as geven, wat redelijk overeenkomt met mijn ervaring met urnen. Veel koolstof kan er niet meer in zitten, maar al was het 1% van de as, dan is dat nog steeds 20 gram en dus meer dan genoeg om een diamant van te maken.

Ervan uitgaande dat de 18 mg boron wel grotendeels in de as terechtkomt en dan ook nog in je diamant, dan heb je direct al 0,1% boron in je diamant. Dat is ruim genoeg voor een mooi blauwe kleur.

Maar hoe mooi die diamant ook is, als je de as zelf hebt, is dat voor >95% afkomstig van de gestorvene, maar als je dat laatste restje koolstof eruit haalt, zal het grootste deel koolstof van de kist zijn. Een sieraad met wat asresten lijkt me daarom een veel emotioneler object dan zo'n synthetische steen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Abo »

Het is geen verschrijving b;)

Deze schrijfwijze noemt men in de Nederlandse taal een versterking van een bevestiging.
Meestal nooit of niet is een versterking van een ontkenning. :zwaai:
Michelle
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29-01-2013, 17:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Castricum,Netherlands
Contacteer:

Re: Diamant van As overleden persoon

Bericht door Michelle »

Hartelijk dank iedereen voor de uitgebreide reacties, scheikundelessen en spellingstips b;)
Het googelen heb ik al geprobeerd voor ik de vraag hier stelde, hier vond ik inderdaad vooral uitvaartbedrijven terwijl ik weet dat deze vooral als tussenpersoon dienen. Ik was benieuwd naar de bedrijven die dit zelf doen en of er ook goedkopere mogelijkheden zijn dan ik tot nu toe gevonden heb. Dit is helaas niet het geval. logisch ook, een arbeidsintensief proces vraagt nu eenmaal ook om een bijpassende prijs.
Dat de diamant na het persen meer uit kist dan uit as bestaat is mij reeds bekend, echter de klant vindt het een mooi idee en daar draait het uiteindelijk allemaal om.
De informatie is in ieder geval zeer behulpzaam, mijn dank hiervoor, ik kan weer even vooruit.
Plaats reactie