kleur van geelgoud 18 krt

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Stéfan »

hallo,

ik had een vraag, ik moet voor morgen goud hebben voor een opdracht voor school om om te smelten, en dus ben ik de afgelopen tijd in de familie rond wezen vragen of die nog oud goud hadden liggen toevallig. En mijn oma had nog oorbelletjes en een stukje van een gedraaide-schakel-collier ( ooit stuk gegaan en niet meer gerepareerd ) de oorbelletjes hebben een heel raar stempel namelijk 14K i.p.v. de normale '585' stempel. maar nu heb ik ook nog een ringetje liggen waarvan ik zeker weet dat het 14 karaat is, en de kleur komt praktisch exact overeen, en de stempel is op een draadje van net een halve millimeter dik gezet, dus ze zouden er wel echt belachelijk veel moeite voor hebben gedaan om een inimini stempel te laten maken om een namaaksieraad echt te laten lijken. op het scharnierpunt van het oordraadje zit ook helemaal geen groene uitslag. Op de plekken waar het het hardste slijt zie je bij namaak altijd de groene koperaanslag op de plek waar het galvano laagje is weggesleten maar dat was hier niet het geval. Dus over die oorbellen twijfel ik niet zo, maar over het collier wel.

Het punt is dat het geen roodachtige glans heeft zoals het 14 karaat spul, maar juist veel geliger. en het is ook veel zachter als het 14 karaat. Ik dacht namelijk "dit is mijn kans om meteen te kijken hoe dat gedraaide nou werkt", dus ik probeerde de schakels open te buigen met mijn tang maar dat liet meteen goede deuken achter. zelfs als ik op de hele breedte van het collier kneep kwam er een deuk in, en als ik met dezelfde kracht in het 0.3 mm draadje van de oorbelletjes kneep met ongeveer dezelfde kracht kwam daar net een klein deukje in.

Nu weet ik dat 14 karaat veel harder is als bijvoorbeeld 18 karaat, en aangezien er in 18 karaat veel meer goud zit en dus een stuk minder koper kan dat de verklaring zijn van de veel gelere glans. en het is een collier, dat is altijd minder kwetsbaar en kan dus best van een hoger gehalte gemaakt zijn. Alleen twijfel ik om te zeggen dat het 18 is, want het was wel licht dof geworden, en tussen de schakels was het best zwart ( beetje poetsen gaf weer glans ). Het collier is van mijn overgrootmoeder geweest en het was kapot gegaan, het kan dus zo zijn dat het tientallen jaren gewoon in een doos heeft gelegen zonder aangeraakt te worden, en dan kan zelfs goud doffer gaan worden dacht ik. Alleen wat ik ook raar vind, er zit een klein plat ringetje aan een kant, zo'n ringetje waarop bij kettingen vaak het gehalte staat ( om een beetje een idee te geven ) alleen dat ringetje ziet er behoorlijk nep uit met een heel andere kleur als de rest van het materiaal. Ik snap dus niet wat dat ringetje er aan deed.

heb zoveel mogelijk informatie geprobeerd te geven en dat heeft een heel verhaal opgeleverd ( sorry b;) )

mijn eigenlijke vraag is dus, kan dit stuk collier bijvoorbeeld 18 karaat zijn? het lijkt mij erg zonde om zo veel werk te steken in een ketting van verguld koper bijvoorbeeld ( het enige andere wat net zo zacht kan zijn als dit ongeveer ) ik zou het echt super vinden als dit 18 is, want dat haalt meteen het gehalte van mijn gietwerk omhoog, want daar zit ook wat soldeer tussen namelijk.

hartelijk bedankt voor het lezen van mijn verhaal, ik hoor graag wat jullie denken
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Janna »

Hoi Stéfan,

Knijp je de schakel zo fijn en heb je snel deukjes, kan het heel goed een holle schakel zijn. Dit kan bij een collier of armband het geval zijn. Holle schakels zijn minder zwaar en dus zijn ze voordeliger in de winkel. :) Nadeel is de duurzaamheid zoals je merkt.

Zaag eens een schakeltje door op een plek waar die nog niet gedeukt is. Zo kun je erachter komen of het hol is of niet. (platknijpen zegt echter ook veel)

De kleur van goud zegt niet gelijk heel veel. Je hebt 14k rood, geel, wit, rosé en allerlei tussenkleuren die mogelijk zijn. Dit zelfde geldt voor 18k. Je zegt een rosé achtige kleur 14k te hebben. Hier zit meer koper in in de bijzet. Dit kun je dus moeilijk vergelijken met 18k geelgoud. Heb je 14 geelgoud en 18k geelgoud zou je het kunnen zien, maar niet met zekerheid alleen op de kleur afgaand.

Je hebt het goud morgen nodig op school, schrijf je. Hebben ze op school geen toets-set? Vast wel! Ik zou het zeker van te voren even toetsen. Of door een docent laten doen. Kun je gelijk meekijken hoe dat gaat. Je kunt bijv toetsen of iets 14k of 18k is. Je kunt ook 's ochtends even langs een goudsmid in Schoonhoven om het te laten toetsen. Dat kost niks hoor, doen ze in 2 minuutjes voor je. Er zijn ook Vakschool docenten met winkels/ateliers in Schoonhoven. En anders moet er toch een toetsset ergens op de vakschool liggen. :) (DIt bestaat uit een toetssteen met flesjes toetswater btw) Heb je dit nog nooit gedaan, kijk dan zeker even met een docent mee.

Sowieso raadzaam om alles wat je (samen) wilt smelten even te testen. Want keurmerkjes/stempels zeggen niet altijd alles. De officiële wel, maar bijv een stempel met alleen een getal zoals 14K of alleen 750 of 585, is niet genoeg. Smelt je het dan samen met echt goud, en is een deel ervan onder de 14k, is gelijk al je materiaal beneden gehalte. Zonde! Dus eerst testen voor je gaat smelten, als je dit als gewoonte maakt, gaat het altijd goed.

Succes hoor!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Willem Parel »

Toen ik je verhaal las Stefan had ik een heel lang verhaal in gedachten, maar gelukkig heeft Janna dat al grotendeels geschreven.
Bovenstaand advies sluit ik me graag volledig bij aan en misschien is het raadzaam om als eerste op je verlanglijstje een toetssetje met toetsster te zetten, kun je nog veel plezier aan beleven in de rest van je nog jonge carriëre... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Abo »

Ook ik kan er weinig aan toevoegen.

Ga nooit af op kleur of zachtheid van materiaal.
Wat die moeite betreft om toch te faken heb ik eens een video gezien waarin holle gouden figaro schakels gevuld waren met lood!
In elke schakel zat er een heel dun draadje met lood in. De schakels waren ongeveer 0.5mm dik aan de buitendiameter.
Als het genoeg geld opbrengt is geen enkele moeite teveel, merk je dat maar.

Waar ik je ook voor wil bewaren is van verschillende gehaltes bij mekaar te voegen.
Je brengt altijd het hoogste gehalte naar beneden en je moet het verkopen voor het laagste gehalte en evenzo merken.
Met andere woorden, je verliest goud in de zin van waarde. Het is meer als 14K maar minder dan 18K.
Een stempel plaatsen van 14K en beweren dat het 17K is (bij wijze van spreken) gaat niet op.

Een testset is wel goed. De zuren zijn echter tijdgebonden en verzwakken in sterkte na maanden afhankelijk van waar ze bewaart worden.

Hier laat ik het bij, anders wordt ook dit weer een flink verhaal. b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Erika »

Mooi voorbeeld van een hoog gehalte maar keihars is tandengoud.
Veelal een gehalte van 18 karaat of hoger, maar met een bijzetmetaal dat ervoor zorgt dat het keihard is.
Ik smelt een hoop goud om van klanten om wat nieuws te maken maar tandengoud doe ik niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Stéfan »

Abo schreef:Ook ik kan er weinig aan toevoegen.

Een testset is wel goed. De zuren zijn echter tijdgebonden en verzwakken in sterkte na maanden afhankelijk van waar ze bewaart worden.

Hier laat ik het bij, anders wordt ook dit weer een flink verhaal. b;)
bedankt, dat verklaart een hoop, namelijk de testvloeistof op school loste het veegje goud op de tessteen van mijn materiaal helemaal op, maar dat deed het bij het teststaafje 585 goud ook, maar dat kwam dus omdat de vloeistof niet goed meer was. bedankt
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Briolet »

Als de toetsvloeistof het goud oplost, is dat juist een teken dat hij nog sterk is. Bij veroudering neemt het aantastend vermogen juist af.

Het verouderen gebeurt door het verdampen van de zuren. Als je het flesje altijd direct na gebruik sluit, blijft het jaren goed. Je moet echter nooit het glazen staafje in natte toestand terug steken in het flesje. Aan dat staafje verdampen de zuren snel en dan breng je 'uitgewerkte' vloeistof terug in je flesje.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door @tjuh »

hoelang liet je de vloeistof inwerken? te lang inwerken lost ook alles op..

En briolet; bedankt voor de tip, deze had ik niet eerder meegekregen!
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Stéfan »

@tjuh schreef:hoelang liet je de vloeistof inwerken? te lang inwerken lost ook alles op..

En briolet; bedankt voor de tip, deze had ik niet eerder meegekregen!
gebeurde al na een seconde of 10 dacht ik,

toen nam mijn lerares het mee naar andere leraren om terug te komen met de conclusie dat het echt goud was.

maar het teststaafje goud, en mijn goud losten even snel op, het ene moment was het er en het andere moment was het weg.

alleen dat brengt me wel bij een andere vraag, er was eens een tijdelijk goudwissel kantoortje hier neergezet, en ik ging daar naartoe om een ringetje te laten testen, alleen wat zij deden was met een driehoeks naaldvijltje een paar keer flink heen en weer gaan op mijn ring en de testvloeistof recht op het metaal doen, dat vond ik een beetje apart want er was echt een hapje uit mijn ring ( halve millimter bij een halve millimeter ofzo, maar toch )

was dit gewoon een rare manier van testen of word dit vaker gedaan?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Abo »

Nee, dat wordt niet vaker gedaan.

Als men goed test wordt de test genomen op een plaats die niet zichtbaar is na de test.
Het vijlen/schuren doet men om de eventuele vergulde laag te verwijderen die dan een valse identificatie zou geven.
De bedoeling is op blank metaal te komen waarmee het juweel gemaakt is en dat te testen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Briolet »

Volgens mij kun je goud niet eens goed op het volle metaal testen met zuur.

Met de streep-methode zijn er ook twee methodes.

- Minder sterk zuur dat 14 kt vrijwel niet aantast. Als het dan blijft staan is het 14 kt of hoger. (13 kt zal dat zuur waarschijnlijk ook als goud aangeven)

- Sterker zuur dat 14 kt net oplost. Je moet dan met referentiestreepjes werken in dezelfde kleur goud. Je laat de druppel dan op beide streepjes vallen en wacht tot de aantasting begint. Op dat moment stop je het proces met een druppel water. Door nu goed naar de aantasting te kijken kun je zelfs zien als iets onder of overgelegeerd is. De kunst is dan echter een referentiestreep met de zelfde koper/zilver bijmenging te vinden.

Witgoud faalt echter voor een nauwkeurige bepaling omdat elke witgoud legering andere bijmengingen heeft. En ook RVS lost niet op in toetswater!. Gelukkig zie je bij RVS wel kleine belletjes ontstaan en wordt de vloeistof iets groenig.

Houd ook in het achterhoofd dat de zuurtoets niet voor elke legering even gevoelig is. Rond de 14 kt is hij het gevoeligst voor gehalte variaties. Boven de 18 kt of beneden de 8 kt is het veel lastiger om gehalte-afwijkingen vast te stellen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Erika »

Met digitale testers doen ze wel op het metaal zelf testen had ik begrepen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: kleur van geelgoud 18 krt

Bericht door Abo »

Ik heb zo'n digitale tester die je vrij nauwkeurig het aantal karaat weet te vertellen tot op 1/10 van een karaat.

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 9664156090

Het is goed spul maar de gel die je ervoor moet hebben is duur en heeft als nadeel dat het na verloop van tijd opdroogt.
Als je het dikwijls nodig hebt is dit een goede oplossing en heb je de gel opgebruikt voordat het opdroogt.
Je bent echter snel over de 300€ kwijt als je het wil kopen.

Er is ook nog een XRF gun waarmee je alle gebruikte metalen te lezen krijgt.
Het is snel, heel efficiënt, heel juist en heel duur 00OO

https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 0366136271
Plaats reactie