925 formule

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
juwelenbrenda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 10-10-2015, 19:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

925 formule

Bericht door juwelenbrenda »

Hallo iedereen!
Op school kreeg ik de volgende formule om Zilver te legeren.
( Gewicht Ag (gram) x 75 ) / 925 = Gewicht Cu (gram)

Nu wat als het zilvergehalte lager is dan 925? hoe pas je de formule dan toe om de legering terug op 925 te krijgen? HELP!
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: 925 formule

Bericht door Marja »

Ben ik ook naar opzoek. Ik heb van iemand restje 835 zilver gekregen en heb zelf nog mislukte zilverklei porjecten 999 zilver. Hoe kom ik tot mix die op 925 uitkomt en moet daar dan ook nog iets anders bij?

marja
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Eva »

Als je 835 zilver hebt, dan moet je zuiver zilver bijvoegen om een hoger gehalte te krijgen..

als je 100 gram 835 hebt, dan heb je dus 83,5 gram zilver en 16,5 gram koper (of iets anders).

Om dan naar 925 te komen ga je uit van die 16,5 gram iets anders.

16,5 gram is bij 925 dus 7,5 % dus 16,5/7,5 = 1% = 2,20 gram. Je totale gewicht moet dan dus 220 gram worden waarvan 16,5 gram iets anders is dus je hebt dan 220 -16,5 - 83,5 = 120 gram zuiver zilver nodig om van 100 gram 835 zilver naar 925 zilver te komen.

Al deze lettertjes zijn van in een formule te gieten, maar die weet ik dan weer even niet..
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: 925 formule

Bericht door peterspanje »

geen idee of dit echt klopt, maar het lijkt mij dat als je op kilo basis rekent dan mis je 85 gram pure zilver (in het geval van Marja) deel ik die 85 op 925 dan kom ik op 9,2%
dus het lijkt mij dat je 9,2% pure zilver moet toevoegen, dus mocht je 100 gram hebben van 835 gehalte net 9,2 gram kom je op een gehalte van 925.

Misschien kan een ander deze gedachte onderschrijven of in de prullemand gooien, check het in ieder geval even! :tandpasta:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... ngsrekenen

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... nen#p77748


hier staat ook uitleg over legeringsrekenen (1e topic ) en het ophogen van zilvergehaltes (2e topic)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door @tjuh »

brasser schreef:geen idee of dit echt klopt, maar het lijkt mij dat als je op kilo basis rekent dan mis je 85 gram pure zilver (in het geval van Marja) deel ik die 85 op 925 dan kom ik op 9,2%
dus het lijkt mij dat je 9,2% pure zilver moet toevoegen, dus mocht je 100 gram hebben van 835 gehalte net 9,2 gram kom je op een gehalte van 925.

Misschien kan een ander deze gedachte onderschrijven of in de prullemand gooien, check het in ieder geval even! :tandpasta:
[-X nee helaas, want dan verget je voor het gemak het overschot aan koper wat erin zit...die wordt niet eventjes minder. Vandaar ook dat we van het gewicht van de bijzet uitgaan.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 925 formule

Bericht door Abo »

Laat me al onmiddellijk vermelden dat mijn bijdrage er weinig tot niets aan bijdragen kan.

Wat ik van al dat rekenkundig geknobbel leer is dat er me teveel verschillende resultaten zijn.
Velen houden hun visie voor waar wat voor mij best in orde is, heb ik geen probleem mee, echt niet.
Dat er meer zilver bij moet met een hoger gehalte is duidelijk.

Waar ik wel vraagtekens achter wil plaatsen is hoe sommigen weten met welk zilvergehalte ze (denken te) werken en hoe ze dat berekenen.
Als je die getallen van een keuringscentrum krijgt ga ik er volledig mee akkoord, die zullen het wel bij het rechte eind hebben.
Met een testsetje wil ik die resultaten wel sterk betwisten.

Als ik zilver krijg met een bepaalde waarde dan behandel ik het ALTIJD met twijfel.
Geen geldig keuringstempel bekijk ik als een risico en dit zilver gaat in een pot om zelf te zuiveren via elektrolytische weg.
Het eindresultaat is nagenoeg (997 - 999) puur zilver. Een tweede behandeling is gewoonweg puur zilver.

Met dit zilver weet ik exact met wat ik in zee ga.
Enkele dagen geleden was er hier nog een artikel van zilver dat na smelting gele draden opleverde van onbekende afkomst.
Het bewijs dat ik goed bezig ben en de opzet van zo'n elektrolytische cel met sterk verdunt salpeterzuur is goedkoop en veilig te doen.
Vermits er op de tabel van Erika ook commentaar is en als onjuist beschreven wordt -don't shoot the messenger- laat ik het aan anderen om de kip te vinden met het gouden ei.

Succes!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: 925 formule

Bericht door peterspanje »

Abo, je hebt gelijk, terug naar zuiver zilver is het beste antwoord als je niet zeker bent van het gehalte.
Wel nieuwsgierig geworden naar jouw methode, ik heb het geprobeerd op te zoeken op het forum, kon het echter niet vinden
Kan je mij de weg wijzen of beschrijven hoe je het doet?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 925 formule

Bericht door Abo »

Sorry voor dit heel lang bericht !!

Al die dingen heb ik bij youtube gevonden.
Ik ben geen chemicus, heb het ook moeten leren met vallen en opstaan.
Heb letterlijk aan de huid ondervonden wat zilvernitraat doet :OB
Ondertussen gaat het praktisch zonder enige problemen nu ik weet hoe het mooi in mekaar zit.

De meest omslachtige vind ik de zilver chloride methode.
Daar heb je ook de meeste producten voor nodig die niet duur zijn.
Salpeterzuur heb je bij de drie methoden nodig. Bij alle drie methoden ontstaat er stikstofoxide! 00O
Zilvernitraat is fotogevoelig en laat zwarte plekken achter op ALLES....ook op je huid.
Die verdwijnen wel na enkele weken op je huid maar toch.
Bij deze heb je verder nog nodig:
-pyrexbeker
-natriumhydroxide
-witte suiker
-enkele liter gedestilleerd water.
-koffiefilterhouder en papieren filters.
-handschoenen, bril en goede verluchting
-plastiek lepel om te roeren
-enkele zuivere glazen potten van 1/2 tot 1l.
-maatbeker
Hier een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=xM-YsiFnJ1I

De volgende methode is stukken makkelijker.
In het kort.
Je zilver oplossen in verdunt salpeterzuur (20% oplossing)
Na het oplossen van het zilver een stuk koperdraad dat je in een spiraalvorm draait erin leggen. Koperbuis of plaat kan ook, speelt geen rol.
Het zilver valt letterlijk uit de oplossing en een deel van het koper vervangt dit zilver in de oplossing.
Het zilver zeven, spoelen, drogen en smelten....klaar. Dit is meer dan 990 zuiver zilver.
Giet de vloeistof niet weg!!! Strooi er wat keukenzout in en als deze zich in vlokken omzet zit er nog steeds zilver in.
Je ziet het dan in de vorm van zilverchloride.
In het filmpje vertrekken ze van zilvernitraat (puur zilver en salpeterzuur combinatie), daarom dat de vloeistof zo helder is in deze video.
De blauwe kleur van jouw zilver komt van het koper dat zich oplost tot kopernitraat.
Wil je het koper uit de oplossing halen doe je er een stuk zink in waar dan het zink het koper vervangt dat uit de oplossing valt. ik laat het koper voor wat het is en breng het goedje na neutralisatie met sodakristallen (wassoda) naar het containerpark. :applaus: Het is de moeite niet en je tijd ook niet waard.
Wil je het zink eruit doe je er aluminium in.
https://www.youtube.com/watch?v=7tKTEZgHB1M

De elektrolytische methode is het minste werk met de minste handling.
Nodig heb je:
-Een RVS kookpot (nadien geen soep meer in koken!!)
-Bij gebrek aan een RVS pot volstaat een pyrexbeker of glazen pot (er is geen hitte ontwikkeling in dit procedé).
-regelbare voeding waar het om gaat dat je de stroom en spanning kunt regelen. Met AA batterijen gaat het ook.
-kabels, klemmen etc om de spanning aan te leggen.
-een stoffen zakje waar het zilver ingaat.
-en plastiek zeefje waar je dat zakje kunt inhangen
-1 gram puur zilver op te lossen in 10 ml salpeterzuur (20% sterkte).
- de nodige hoeveelheid salpeterzuur van 20% om je pot of glazen beker te vullen (+/- 1/2 liter). Dit is dan je elektrolyt.
Het voordeel van een RVS pot is dat je de negatieve klem aan de pot kunt klemmen en je geen kathode nodig hebt. De pot neemt dan deze rol over.
Het zilver zet zich dan op de pot af. Hoe groter de kathode, hoe kleiner de kristallen.
In een glazen beker moet je dan wel een kathode aanbrengen.
Als de stroomsterkte te groot is vormt er zich een wattige structuur op je zilverkristallen.
Is hij nog groter worden ze beige van kleur, dan bruin.
Is hij veel te hoog worden je kristallen zwart en verbrandt je ze.
Door de stroom in het begin laag te houden krijg je wel kleinere structuren maar helder zuiver zilver.
Draag er zorg voor dat de kristallen geen brug vormen tussen je twee polen (anode en kathode).
Als de vloeistof van groen naar blauw gaat is het verzadigt van koper en kun je het best vervangen met vers.
Weeral, de vloeistof niet weggooien want er zit zilver in....dus het potje met zout om te checken en eventueel een stukje koper zoals beschreven in de vorige methode.

In de volgende video zie je de voorgaande methode nog eens samen met de elektrolytische methode in een simpele uitvoering maar met alle info betreffende spanning en stroomsterkte.
https://www.youtube.com/watch?v=kq1W-QdMsWQ

Er zijn nog meerdere video's op youtube te vinden.

Hopelijk brengt het wat want hier zit echt veel tijd in dit bericht!
Succes ermee b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: 925 formule

Bericht door peterspanje »

Fantastisch Abo, ik ga het een keer proberen, eerst maar eens de you tube filmpjes kijken! You tube is de beste uitvinding het blijft mij verbazen hoeveel mensen de tijd en energie nemen om hun kennis te delen. Nogmaals :thx: :thx: :thx: abo, en de beste wensen voor het nieuwe jaar! 8)
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Eljas »

Jammer Erica dat er niet in is gegaan op je geplaatste bericht. Maar goed. Blijkbaar toch allemaal naar tevredenheid beantwoord. :[
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: 925 formule

Bericht door Abo »

Wat had je dan eerder verwacht Eljas?
Het lijkt ernaar dat je in het algemeen teleurgesteld bent met de antwoorden.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Eljas »

Dat is zeker niet zo Abo. In het verleden was het vaak zo dat er een stortvloed van reacties kwamen op een forumbericht. Om dat te verminderen heb ik de gewoonte om rustig te kijken hoe er tips en antwoorden gegeven worden. Zelf antwoord ik meestal alleen als ik denk dat het iets toevoegt. Uiteraard doet iedereen het om hun eigen manier. Prima.
De vraag die hier voorbij kwam was vrij recent uitgebreid behandeld. Helemaal niet erg als dat nog eens herhaald wordt en er mogelijk weer extra aanvulling of raakvlakken belicht worden. Toen Erica aangaf incl. de link waar op het forum het staat merkte ik daar geen reactie op. Vandaar mijn reactie....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Erika »

Ik denk altijd maar zo: Ik geef iets mee als bagage en wat de ander ermee doet is aan hem/haar
Ik denk dat als je die link had gevolgd het duidelijk was, zelfs tot iets teveel in detail



Over zelf raffineren is in het verleden ook al flink gesproken. Ik weet niet of de topics er nog zijn, want soms werden teksten verwijderd en werkte de links niet meer, dus dan schonen we op hier. Maar daar werd wel flink in gewaarschuwd,. Werk in ieder geval met goede zuurkast, bescherming etc alvorens je dit gaat doen.
Anders lever je je zilver in bij een van de grotere bedrijven en laat je het uitbetalen in fijnzilver, zet het op een metaalrekening ..

Ik zal binnenkort weer even tijd hebben voor het forum op te frissen, en dan zal ook dit topic gesplitst worden opdat men in de toekomst makkelijker kan zoeken. Topic legeringsrekenen, Topic spelen met zuren, basen en zouten. etc Met de daarbij behorende gevaren benoemd etc
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: 925 formule

Bericht door Eljas »

:thumbsup:
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie