wrijfzetting solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

wrijfzetting solderen

Bericht door hellen »

Hallo Daniel en Ari

Laatst was ik met jullie op de chat en vertelde ik dat ik een ring had gemaakt met 3 stenen waarvan 2 een wrijfzetting. Nu was 1 steen eruit gevallen. Ari zei toen dat je er ook een klein beetje soldeer op kon doen. Dat heb ik geprobeerd maar het probleem is dat het pioentje de andere kant op gaat en daar wordt de opening niet mooier van.Ik denk dat de steen te koud blijft waardoor er geen soldeer in het randje loopt. Ik heb de ring ingesmeerd met Blanca. Wat kan ik nu nog doen?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Steen verwarmen?
Als ik b.v. pootjes opdik verwarm ik zeker ook de steen om dit probleem te voorkomen.
Ook bij een wrijfzetting geld dit. Als je eraan moet solderen verwarm dan niet de ring vanaf de kant waar je pioen moet vloeien, maar liever ook vanaf de andere kant. Dus ook je steen.
Soms helpt het ook zo nu en dan even de vlam onder je rusting te richten.
Soms wil het ook wel gebeuren dat je soldeer onder je steen kruipt waardoor je steen scheef komt te zitten. Dan kun je tijdens dat je soldeer vloeibaar is met je pookje de steen terug duwen. Meestal gaat dit redelijk. (tip van mijn vriendin!)
Dit alles moet je echter leren door veel te doen en te ervaren.

Succes ermee!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Hoi Hellen,

Het in solderen van een steen gaat het makkelijkst als je het soldeer rond de steen kunt laten lopen, dus niet aan 1 kant, maar rondom. De steen kun je van te voren het best even vast steken met wat greinen als deze los in de zetting zit , daarmee voorkom je dat de steen tijdens het solderen scheef in de zetting komt te zitten, hetgeen lastig is te corrigeren. Daarna weer strak afwerken en met een hoogglans bruneerstaal de zetting even natrekken.

succes

ari
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

solderen

Bericht door hellen »

Dat was ook mijn opzet om het soldeer rond de steen te laten lopen.
Maar het soldeer loopt uit de zetting omdat denk ik daar de meeste warmte komt. Ik heb ook de achterkant verwarmd maar dat was ook geen succes. Ik denk dat ik nog veel moet oefenen. Als ik nu eens een spitsere vlam neem? of loop ik dan het risico dat de steen alsnog breekt.

Hellen :)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Hallo Hellen,

Ik denk dat het wel los zal lopen met die steen, zolang je de steen maar goed in de blanka houdt. Gebruik zacht soldeer, ooit eens een brillant gemold ondanks de borax omdat de temperattuur toch te hoog was opgelopen met 18 karaat hard soldeer. Bij wat grotere stenen de vlam niet op 1 punt houden,

succes

ari
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

solderen

Bericht door hellen »

Zacht soldeer, natuurlijk niet aan gedacht, gebruik ik anders nooit.
Ik werk altijd eerst met hard en daarna alles met middel.

Hellen :)
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

solderen

Bericht door hellen »

Ik ga even een ring maken met allemaal wrijfzettingen en dan aan het solderen. Bedankt ari en Daniel voor de uitleg.

:)
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Arlee schreef:Hoi Hellen,

Het in solderen van een steen gaat het makkelijkst als je het soldeer rond de steen kunt laten lopen, dus niet aan 1 kant, maar rondom. De steen kun je van te voren het best even vast steken met wat greinen als deze los in de zetting zit , daarmee voorkom je dat de steen tijdens het solderen scheef in de zetting komt te zitten, hetgeen lastig is te corrigeren. Daarna weer strak afwerken en met een hoogglans bruneerstaal de zetting even natrekken.

succes

ari
Gebruik voor dat afwerken van de zetrand eens de achterzijde van een bolsteker. Scherp, mooi hoogglans !! Houdt prettig vast en geeft een perfect resultaat. 2 ? 3 keer rond en klaar. Niet in een keer rond proberen te gaan maar de ronde kast of andere waterdichte zetting in bijv 4 delen opdelen en rondwrijven. En de oneffenheden "snijd" je als het ware weg.

Mooi hoeveel schoolmaniertjes je tegenkomt, terwijl het zo veel mooier, sneller en eenvoudiger kan
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Heb als zetter al zo veel dingen voorbij zien komen, maar de bolsteker is prettig, snel, hooglans resuktaat, illusie dat de steen groter lijkt. Maar oefening baart kunst. Een bolsteker komt toch veel beter in de rand dan een elst en wrijft daardoor ook het laatste stukje dicht. Maar ja, ik zet daarvoor ook op een dag waarbij ik moet zetten ongeveer een 90 stenen per dag
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Grappig,
De elst die ik gebruik/maak is eigenlijk een bolsteker maar zonder te scherpe rand en overal gepolijst.
Ben het met dat betreft met je eens maar zonder een bolsteker af te zoeten en te polijsten krijg je toch vaker krassen in je steen tenzij jij alleen maar diamant zet en b.v. geen kwartsen of smaragd.
illusie dat de steen groter lijkt. Maar oefening baart kunst.
Deze zin begrijp ik niet helemaal. Dat de steen groter lijkt "is" toch de ilusie? Ik ben het er mee eens. en ik kan je "maar" niet helemaal volgen.


Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Nou, ik bedoel dat er gesuggereerd werd dat je met de elst de illussie-zetting beter kan maken en met de bolsteker niet. Vandaar de maar
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Hier wordt alles met de bolsteker nagewreven. Van diamant tot smaragsd. Scherpe kant voorzijde er net vanaf, zijkanten wel vlijmscherp. Voorwaarde is dat zetrand en rest kast al super hoogglans is voorbewerkt en strak is. Zetting na steker nalopen met groene rubber schijf en buffen . Klaar. Ook voor de beginner
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Plaats reactie