UV hars versus Kristalhars

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

UV hars versus Kristalhars

Bericht door Cinsier »

Hallo,

Ik heb een vrij simpele vraag en t?ch kan ik het antwoord er maar niet op vinden.
Graag wil ik d.m.v. een malletje een cabochon steentje gieten en deze gebruiken in een ring. De spullen voor het maken van de siliconen mal heb ik inmiddels in huis. Ook heb ik van Gedeo de kristalhars (2 componenten) gekocht. Eigenlijk omdat ik gelezen had dat deze het meest geschikt was om te gieten in malletjes.
Alleen gaat het mengen van de 2 componenten me niet goed af en kom ik op dit forum alleen maar het gebruik van de UV hars tegen.
Ik dacht eigenlijk dat UV hars alleen geschikt was om een dun laagje op je werk aan te brengen, maar begin hier nu aan te twijfelen.
Bovendien zijn de cabochon steentjes die ik wil gaan maken best klein en is het waarschijnlijk overdreven om te denken dat je daar speciale hars voor nodig hebt om te gieten in mallen.
Want waar hebben we het over....diameter 1cm....

Mijn vraag is dus, wat kan ik het beste gebruiken. Wat blijft het langst mooi en wat hardt het beste uit.

Mocht dit al een bestaande topic zijn dan hoor ik het ook graag. Ik kan deze zelf echter niet vinden.

Alvast enorm bedankt degene die me kan helpen!
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Uv Hars moet je uitharden in een lamp en kan je in allerlei kleuren maken en verkrijgen. Als je een vorm van een cabochon wil maken, kan dit wel in een mal, maar je kunt niet in een keer een hele drop hars gieten en uitharden. Je moet zoiets in laagjes opbouwen.Zal een foto van een ring van mij bijsluiten en die heb ik al jaren aan mijn hand,

Afbeelding
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

voor grotere dingen heb 2 compomenten kristalhars.
Vorr het vullen van openingen in sieraden met kleur, zand of wat dan ook gebruik ik vaak uv hars.

Deze is makkelijker in gebruik, maar weer vrij duur vergeleken met epoxy hars.
"Cabochons met bijvoorbeel iets erin maak ik dan met die epoxyhars
10mm is nog best te doen denk ik toch.
(als men zegt klein dan denk ik aan 1, 1,5 mm :P)

Beiden soorten hars zul je in lagen moeten opbouwen
Uv omdat het anders niet goed uithard. Epoxy omdat deze warmte ontwikkeld bij het harden. Staat als het goed is in de gebruiksaanwijzing van deze.



http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... 73c0167df8
Over uv hars



http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=3476
Een lid dat veel hars gebruikt, Geen idee of dat nu nog is, maar je zou een pb of mail kunnen sturen met vragen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Bedankt Caty en Erika voor jullie antwoorden!

Caty, je ring ziet er prachtig uit! En het geeft me ook wat meer vertrouwen wat betreft de hardheid van het materiaal.

Erika, ik had nog nergens gelezen dat de 2 componenten hars ook inlagen opgebouwd moest worden Dus daar kom ik al een heel stuk verder mee.

Ik ga de kristal hars nog eens uitproberen!
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Mocht dat niet bevredigend zijn dan kun je altijd nog gaan voor Colorit.

http://www.gesswein.com/p-896-colorit-s ... =&perpage=


wel wat prijziger, om niet te zeggen, absurd prijziger en geen idee of het inmiddels achterhaald is.
Ik heb hier Colorit en zal binnenkort wat gaan vergelijken want ik ga binnenkort ook wat UV resins van Bijou Moderne uit proberen. Wat ik begreep is dat Colorit wel te polijsten is met de machine in tegenstelling tot de UV resins van BM. kost wat meer, maar dan heb je ook wat :D :D
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Bedankt voor je antwoord Ari!

Ik heb gisteren weer de 2 componenten hars van Gedeo geprobeerd en w??r is het niet echt goed gelukt. Zo'n hogere wiskunde is het toch niet om 2 delen van A en 1 deel van B door elkaar te mengen zou je denken...... :roll:
Het eindresultaat moet gewoon kei hard zijn, aangezien ik de cabochon ook voor een ring wil gebruiken. En dat is het gewoon niet (als ?k het doe).

Ik zit nu toch weer te denken om het nu met UV hars te proberen.
Van Colorit heb ik ook gehoord ja, ik ga dat eens even googlen!
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Hmmm, even mijn schaamte opzij zettend... :oops:

Ik had een tijdje geleden ook zoiets maar dan met 2 componenten lijm . Ik las hier op het forum ergens het advies, goed mengen en als je denkt dat het goed gemengd is dan nog een paar minuten doorgaan met mengen...

Sindsdien lukt het wel ... misschien iets om te proberen?
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Hallo Eva,

Bedankt voor je antwoord! Ik heb nog genoeg kristalhars over dus ik ga dat gewoon proberen! :D
arthur
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 77
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 18:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalst
Contacteer:

Bericht door arthur »

Ari , colorit kan gerust bij gevijld worden , fijn op schuren en polieren , allemaal geen probleem met colorit.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Arthur, vooral door jou prachtige juwelen heb ik ooit Colorit aangeschaft. Ik denk nu dat het product bij Bijou toch niet kan tippen aan de Colorit, alleen al doordat je dat niet machinaal kunt polijsten zegt naar mijn mening genoeg. Colorit is m.i. mede door het keramische bestanddeel een stuk duurzamer en komt daardoor toch iets dichter in de buurt van email.
Maar wie weet is er inmiddels een vergelijkbaar product op de markt. ik hou me aanbevolen voor tips.
Voor een ieder hier de site in Pforzheim Duitsland van Karl Fisher met alle producten incl. prijzen van Colorit.
zo'n 34 euro voor 5 gram, dus dat is te doen. :D

http://www.goldschmiedebedarf.de/search ... ry=colorit
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Bericht door Cinsier »

Hier ben ik weer! Ik ben inmiddels overgestapt op UV resin en dit valt me niet tegen! Het is perfect uitgehard.
Toch twijfel ik over een paar dingen.

Toen ik de hars onder de lamp uithaalde was deze super helder. Ik was hier positief verrast over omdat ik heb gelezen dat je hars nog dient te polijsten nadat het onder de uv lamp uit komt.
Omdat ik vond dat het bovenste laagje nog wat plakkerig was besloot ik de hars nog een half uur extra onder de uv lamp te plaatsen. Daarna vond ik nog steeds dat de hars wat plakkerig was en dus besloot ik deze te schuren met korrel 2000.
De hars plakt nu niet meer maar nu is de bovenkant natuurlijk mat geworden....logisch. Daarover zo een vervolg vraag :)

Had ik er eigenlijk gewoon vanaf moeten blijven en het desnoods n?g een half uur onder de lamp moeten doen?
Is het dus mogelijk dat je een sieraad afwerkt met uv hars, onder de lamp zet en dat deze daarna gewoon klaar is? OF dien je altijd een nabewerking te doen zoals schuren en/of polijsten?

Om mijn hars weer glimmende te krijgen vond ik de volgende 2 linkjes naar schuursets/pads:
http://www.modelbrouwers.nl/winkel/schu ... polijstset

http://www.modelbrouwers.nl/winkel/schu ... 10-x-10-cm

Heeft iemand hier ervaring mee en dien je het hierna ook alsnog te polijsten (zo ja, welke polijstpasta raden jullie me aan) of is dat overbodig?

Degene die me hiermee kan helpen bedank ik bij voorbaat enorm!
:)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik had recentelijk dezelfde ervaring, ik moest een medaillon met zwarte emaille bijwerken, de eerste keer ging het perfect en harde het vrijwel onzichtbaar uit.
De andere kant moest ook gedaan worden maar hierbij vormden zich meteen luchtbelletjes aan het oppervlak.
Ik heb het toch uit laten harden omdat ik ook dacht het te kunnen schuren en polijsten.
Dat schuren gaat nog wel maar dat polijsten viel wel tegen.
Ik heb echt heel heel heel fijne schuurfilm gebruikt die bij Bijou Moderne te krijgen is.
Dit is fijner dan het fijnste schuurpapier, daarna heb ik het handgepolijst met een leervijl, een viltvijl, een poetsdoek met flintoline, maar ondanks alles kwam de glans niet naar tevredenheid terug.
Ik denk opnieuw beginnen( oude laag verwijderen) en in laagjes en dunner opzetten zou bij mij de oplossing zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

hars

Bericht door Marja »

Niet bedoel als off topic maar als tip als een harsklusje niet werkt. Van merk Efco is er zgn koud emaille. O.a. te koop bij de Kwast (lage verzendkosten) Dat kun je op alle soorten metalen en zelfs hout en steen doen en dan bak je het in een gewone keukenoven op 160 graden. Dus geen risico van solderingen die weer los gaan omdat echt emaille bij hogere temperaturen pas smelt.

Marja
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Kan wel interessant zijn, ik ga eens kijken, dank voor de tip!

Het was slecht vindbaar op de site, dus hier even de link

https://www.dekwast.nl/artikel/9839
Laatst gewijzigd door Willem Parel op maandag 27-04-2015, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik heb (via ebay) een uv topcoat nagellak gekocht die niet plakt. nog geen idee qua duurzaamheid, maar deze gebruik ik als laatst als mijn andere laag toch nog plakt.

die poeders van hierboven heb ik ook nog liggen...nog niks mee gedaan helaas...
Plaats reactie