Palladium en witgoud ring

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Palladium en witgoud ring

Bericht door Janna »

Hoi allemaal,

Ik zoek mij het apenzuur naar informatie over het maken van een bi-colour ring van palladium en witgoud. Het gaat om een simpele ring bestaande uit twee aan elkaar gesoldeerde ringen met schuine verbindingslijn (als jullie snappen wat ik bedoel) en een steentje, wrijfzetting.

Misschien is het geen gebruikelijke combinatie, maar het lijkt mij mooi de witte kleur van palladium met de warmgrijze (eigen, niet gerhodineerde) kleur van witgoud te combineren. (het witgoud is 18K en van de klant zelf, ik weet nog niet wat voor legering ze heeft en dus de precieze kleur)

Is het aan elkaar solderen van deze twee materialen goed te doen? En zoja, is dan 18K witgoud/palladium-soldeer aan te raden of platinasoldeer?
Of nog anders? Ik lees over het bestaan van palladium soldeer op amerikaanse websites, maar ook bijv:
When soldering karat gold to palladium, fire-coat the assembly as you would with gold. Standard gold soldering flux and easy-flowing gold solders should also be used.
Bron: http://www.jckonline.com/article/289597 ... _Guide.php

Alvast super bedankt voor jullie mening en evt. tips.

En mocht de opdracht anders uitpakken, is het nog altijd interessante info, toch? :)
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Bericht door frans »

gewoon met 18K wit goud soldeer hard

zeker geen platina want dan smelt je je sieraadje
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Ok, tuurlijk! Ik ben in de war, omdat het hier werd aangeraden om evt. met platina soldeer te solderen:
http://www.ganoksin.com/borisat/nenam/p ... -guide.htm

Maar dat geldt natuurlijk niet voor de combinatie met goud... Had ik wel even kunnen bedenken! :)

Bedankt. :) Goed om te weten dat het gewoon kan.

Ik ben intussen geupdate door de klant en het moeten twee ringen worden met waarschijnlijk een combinatie van palladium, zirkonium en 18k witgoud. Voor mij nog wat puzzelen, maar leuk.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hoi Janna,

heb je het palladium al??

Jij zegt; witte kleur, maar palladium is heel mooi grijs. Net als witgoud trouwens.

Afbeelding

Dat grijze is palladium 950. Je hebt ook palladium 500, een andere legering. Deze is nog iets donkerder heb ik gehoord, maar heb ik niet nog niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Mooie ringen Tijmen !!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hee Tijmen,

Ik las dat palladium wittig grijs is, iets minder wit dan platina. Heb je in deze ringen palladium met gezwart zilver verwerkt? Of zie ik dat verkeerd? Super mooie ringen weer uiteraard. : )

Ik beschrijf witgoud altijd als warm-grijs. En verwachtte dat palladium daar wel mooi mee zou contrasteren, aangezien het overal wordt aangeprezen als het betaalbare alternatief voor platina. Maar volgens jou is er niet veel verschil? Of wel genoeg om te combineren? Ben altijd benieuwd naar iedereens mening. Ik moet het ergens gewoon even zien.

De opdracht is ondertussen trouwens veranderd in compleet iets anders, maar ik ben weer wat wijzer, verstandiger en heb wat adresjes en puzzelervaring opgedaan. ;) ](*,) O:)
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

De kleur van normaal (950) palladium is vergelijkbaar met 14k PD witgoud.

18 karaat witgoud is wat geler, behalve het nikkelwitgoud, das weer totaal anders.(al kan dat ook gelig zijn)

Er zijn heel veel verschillende legeringen,

Bij remondis edelmetaal hebben ze nu ipv het standaar 12% palladium witgoud, ook 19,5% witgoud. Ik heb het gezien, en dat is nog donkerder grijs. Voor mij is dat super, hoe grijzer, hoe meer contrast.

Deze ring is gewoon 950 Palladium, gecombineerd met 925 zilver(hoe bedoel je gezwart?? het is toch wit :P) en 20K Geelgoud.

Palladium een goedkoper alternatief voor platina? het is dan lid van de platina groep, maar misschien niet de contributie betaald?

Er is makkelijk mee te werken, en het is niet zo duur en zwaar als platina. En de kleur is ook heel anders.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Yes, dank je voor deze uitgebreide info!
Ik moet het ook gewoon een keertje zien ergens, dan weet je pas waar je het over hebt. :)

Gezwart zilver / palladium kwestie -> ik zag de kleuren andersom (zat nog steeds met een lichte palladiumkleur in mijn hoofd) :s Nu snap ik hoe grijs het is! Idd geen wit te noemen. Sjonge.... Lekkere praatjes dus op die trouwringen-websites....

Remondis had ik gauw gevonden op mijn zoektocht naar palladium. Wie weet verzin ik er nog eens een project mee. Leuk. En het 19,5% palladium witgoud klinkt ook wel interessant en stop ik in mijn achterhoofd. Is dat dan ook minder 'warm' van kleur dan gewoon palladium-witgoud? Ik vind zelf witgoud heel mooi van zichzelf, en houd niet van de kleur van rhodium, maar sommige klanten vinden de gele zweem niet mooi. Misschien kan ik die mensen de 19,5% variant voorstellen. Want ik vind rhodium eigenlijk ?cht heel erg lelijk. :oops:

Witgoud en palladium combineren wordt in ieder geval wel heel subtiel en dus niet zo'n goed idee. Met jouw 20k geelgoud is het iig super mooi!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Tijmen schreef: Palladium een goedkoper alternatief voor platina? het is dan lid van de platina groep, maar misschien niet de contributie betaald?
Een geldkwestie met familie is altijd lastig, hihi. :P :-#
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Thanks :)

Ik heb die 19,5%PD 14Karaat witgoud maar eventjes gezien, was een stukje octogoon, onafgewerkt, dus durf niet te zeggen of er nog een zweem inzit, moet je misschien even ben hen navragen. Maar het leek mooi donker, dus denk niet dat het nog aan goud doet denken.

Platina -witgoud
Platina- palladium kun je ook voorstellen voor een subtiel kleurcontrast?

Hier zie je de kleurverschillen van platina, 14 witgoud en zilver goed: http://andrewnycedesigns.com/mokume-gan ... ts/mok-ws6
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

Tijmen schreef:De kleur van normaal (950) palladium is vergelijkbaar met 14k PD witgoud......

Bij remondis edelmetaal hebben ze nu ipv het standaar 12% palladium witgoud, ook 19,5% witgoud. Ik heb het gezien, en dat is nog donkerder grijs.
Ik denk niet dat je dat in zijn algemeenheid kan stellen. Veel hangt ook nog af van de rest van de bijmenging. Wij gebruikten b.v. altijd 17.5% Pd zetwitgoud. Dat was goed wit. Dit is later veranderd in 10% Pd witgoud van dezelfde fabrikant en dat leek plots geel naast de oude legering. Van andere fabrikanten hebben we 4% Pd witgoud gehad die witter was dan die 10% Pd. Daarom vind ik de tekst 'Pd- witgoud' altijd vaag als de rest van de bijmenging niet genoemd wordt.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Daarom heb ik het over het 12 en 19,5% palladium van Remondis. Zij geven je ook een specificatie wat er verder in de legeringen zit exact. Erg prettig.
Plaats reactie