Boortjes van 3 mm

Alles over overige materialen
Plaats reactie
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Boortjes van 3 mm

Bericht door Flora »

Weet iemand mss waar boortjes (voor in de hangmotor) van 3 mm te koop zijn? Bij Bijou Moderne gaan ze tot 2,5 mm en die van de bouwmarkt werken wel, maar lijken niet zo verfijnd te zijn als de boortjes van Bijou Moderne. Bij HBM hebben ze ze ook niet... :-(
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

voor in de hangmotor? dan heb je standaard maat wat past in je handstuk, dat is 2,43 geloof ik.
dus groter gaat niet, daar heb je dan kolomboormachien nodig.

Veiligheidtechnisch raad ik dat ook aan bij groter dan 2,5 mm. Maar waarom niet groter frezen met een bolfrees? of groter zagen?!
boortjes: kijk eens bij hobbyhandels, ijzerhandels kun grotere boren halen en nee het is niet zo fijn als klein, maar ja je werkt dan ook groot
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor je antwoord. Er passen wel boortjes van 3 mm in mijn hangmotor en ik kan me herinneren dat de leverancier ook gezegd heeft dat het mogelijk is. Met bolfrezen heb ik nog geen ervaring, dat kan ik mss eens gaan proberen. Zagen lijkt me wat te veel werk...

Een hobbywinkel, goed idee, dat kan ik gaan uitzoeken. En op mijn cursus hebben ze wel grotere boortjes van echt goede kwaliteit, ik ga daar ook eens vragen waar ze die vandaan hebben.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Setjes boren van 1 tot 6 mm per 0,1 oplopend van goede kwaliteit vind je bij HBM. Neem wel de duurste set 69.- geloof ik, daar zul je geen spijt van krijgen.

Maar ze kunnen het beste in een kolomboor.

Met de hangmoter idd bolfrezen.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ik heb bij Herman Buitelaar een handstuk zien liggen met een boorkop.

Heb er eigenlijk wel spijt van dat ik hem niet heb mee genomen, hij was 25 euro.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Klopt met snelspanner systeem .
In 2,35 en 3 mm systeem. Apart kopen dus.

Nauwkeurigheid is goed, niet zeer goed. Maar het handstuk is wel wat rumoerig. verkeerde olie/ of te weinig in de lagers?
Of slechte lagers.

Voor de prijs valt die me zeker niet tegen.
En zeer goede grip op de frees / boor.

Ligt prettig in de hand.

Algemeen ; super handstuk voor bescheiden gebruik, Maar voor de ervaren goudsmid waar dagelijks vele uren ermee gewerkt wordt zou ik kiezen voor een beter type. ( bv Faro).
Badeco... hoewel prof. niet doen. is in 10 minuten te heet om vast te houden, en wij zijn best wel wat gewend kwa hitte.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor de antwoorden.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Ok, jullie hadden gelijk, met een bolfrees krijg je een prima gaatje. Het gaat ook veel soepeler dan met een spiraalboortje, op de een of andere manier. Soms is het gaatje alleen wat rafelig, maar dat is bij te vijlen. Dus... nogmaals bedankt voor de adviezen :-)
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

@ ruud ...badeco warm ?? bij mij kan je knallen en pas als je op volle toeren heeeeeeeeeeel lang werk zal deze beetje warm worden en voordeel is dat je niet die irritante spanner aan de zijkant hebt zitten als bij faro

als een motor bij hard en veel gebruik te snel warm is probeer dan ergens nsk motor van een tandtechnische te kopen die failliet is :)

is een motor die nevel blaast en gelijk cool maakt ik heb er 1 gekocht voor 250 euro laatst en je weet niet wat je ziet parels etc alles is veel makkelijker en door de veel hogere toeren veel dingen ook mooier

http://www.nsk-nakanishi.co.jp/en/denta ... 50202.html
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Die ken ik. alleen passen de 2,35 boortjes er niet in.
Daarbij wel veel snelheid maar vrijwel nul kracht.

Mijn luchtdruk draait 67000 tpm. en die past wel 3 en 2,35 mm 2 mm en 1,5 .

M'n badeco is al erg oud maar al 10 jaar niet meer in gebruik omdat een faro veel sneller is in wisselen.
En het te snel heet worden is erg vervelend.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie