Harden van zilver in oven?

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Harden van zilver in oven?

Bericht door Tomva »

Kan zilver gehard worden in een (kleine emailleer) oven?
Zo ja op welke temperatuur moet dit gebeuren en hoe lang?
Ik heb het op dit moment nodig voor een dunne smeed armband zonder solderingen. Maar aangezien ik geen enkel topic kon vinden over het fenomeen ''harden in oven'' is het ook handig als iemand weet of een werkstuk met solderingen een andere behandeling (temperatuur) dient te ondergaan.
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

er moet een topic zijn hierover, even de zoekfunctie gebruiken, maar 100%zeker dat er tabel voor harden staat, iif voor goud
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

haha een smeed armband zonder solderingen is al gehard door het smeden \:D/

En ik kan me vergissen , maar ik dacht dat alleen 2 de gehalte zilver zinvol gehard worden.

in de volgende link word het tegendeel beweerd:

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=470

gr. Barry
never ending hobby
Gebruikersavatar
Tomva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 83
Lid geworden op: dinsdag 22-12-2009, 22:40
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Breda
Contacteer:

Bericht door Tomva »

Erika schreef:er moet een topic zijn hierover, even de zoekfunctie gebruiken, maar 100%zeker dat er tabel voor harden staat, iif voor goud
Dat is juist wat ik deed maar vond niet wat ik zocht, al moet ik zeggen maar 400 van 700 resultaten bekeken te hebben maarja als je ''harden/zilver/oven'' in je zoek opdracht hebt staan dan laat hij ook echt alles zien waar zilver in is genoemd.
barry schreef:haha een smeed armband zonder solderingen is al gehard door het smeden \:D/

En ik kan me vergissen , maar ik dacht dat alleen 2 de gehalte zilver zinvol gehard worden.

in de volgende link word het tegendeel beweerd:

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=470

gr. Barry
Het probleem was echter dat de armband al wel de goede vorm had maar niet de maat, door dit te vervormen kwam hij uiteindelijk wel goed maar dunner en net niet meer onder de juiste spanning. Plus zocht mijn stage begeleidster ook een manier voor het harden van een ingesoldeerde veer dus hoopte toch op een antwoord, en die vond ik uw link =D>

''Zilver-koperlegeringen kan men verharden door de legering eerst te gloeien (max. oplossing van de mengkristallen), dan af te schrikken (zorgt voor voldoende inwendige spanningen wat noodzakelijk is voor kiemvorming) en vervolgens opnieuw te verwarmen maar nu tot 300 graden C ( deeltjes gaan zich weer afschijden en kiemen vormen).
Hierna koelt men langzaam af aan de lucht. ''
Ik vond ook wel iets in het vaktheorieboek en ganoskin maar die twee weken iets van elkaar af.
Nu is echter alles duidelijk, danku.
\:D/
If you're good at anticipating the human mind... it leaves nothing to chance
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

hey ,

tip als je zoekt gebruik dan google, kom je ook gewoon uit bij zilvermaan en dan de juiste pagina.

termisch harden komt zelden of nooit voor in de praktijk, nu zullen hier natuurlijk collega's niet mee eens zijn, maar ik ken er een heleboel die het dus niet of nooit toepassen.

Dit komt omdat je meestal bij een ontwerp of fabrikage van een sieraad zo werkt dat je het niet nodig hebt. Je probeert het gewoon te vermijden omdat het ook veel extra werk met zich meebrengt.
een veertje van een armband hard je overigens meestal uit met je hamer of het moet al een heel speciaal model zijn. Daarnaast betaald een klant het werk van het harden van een veer?

In jou geval had je beter een stuk kunnen insolderen in je armband om op de maat te komen, was tenminste je armband stevig genoeg en je model ook goed behouden
mijn toenmalige stagebegeleider had in zo'n geval waarschijnlijk de sloop hamer erop gezet en gezegd dat ik maar opnieuw moest beginnen.....
:mrgreen:
never ending hobby
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Tomva schreef:
Erika schreef:er moet een topic zijn hierover, even de zoekfunctie gebruiken, maar 100%zeker dat er tabel voor harden staat, iif voor goud
Dat is juist wat ik deed maar vond niet wat ik zocht, al moet ik zeggen maar 400 van 700 resultaten bekeken te hebben maarja als je ''harden/zilver/oven'' in je zoek opdracht hebt staan dan laat hij ook echt alles zien waar zilver in is genoemd.
je moet ook op de goede manier zoeken: als ik zoek op zilver And harden krijg ik dit
http://www.zilvermaan.com/search.php?mode=results
dat zijn er geen 700

Topic over harden met tabellen.
ik denk dat in het oppi untracht boek ook vast iets moet staan hierover, helaas ben ik kotsend thuis..... dus kan niet kijken voor je vandaag.


uitleg over de zoekfuctie. Je kunt kiezen om te zoeken naar alle worden of combi's
ik zoek altijd met and of or dus de eerste balk en niet de tweede balk

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=3456


''harden/zilver/oven''
dat zal vast 700 stukken geven, want je vraagt dan wrs dat elk topic met een woord ering wordt geshowd.
Er staat onder die balken ook hoe je moet zoeken.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie