Houtsoorten

Alles over overige materialen
Nandaaah
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 150
Lid geworden op: woensdag 13-05-2009, 21:18
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Nandaaah »

Bedankt voor de antwoorden, nou maar hopen dat mijn vader snel een paar proefstukjes voor me heeft.. Ik ben helemaal enthousiast...
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

Ha die Nandaaah,
Heb je al enig idee om welke houtsoorten het zou gaan?
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

oke leen ik ga je lastig vallen dan, ik heb zoals ik laatst zei een aantal stukken hout gekregen, graag zou ik dan toch willen weten welke wel gelakt of niet gelakt moeten worden.

Als je het weet hoor, anders kom ik er proefondervindelijk wel uit.
Ik maag lijstje

Palm
Pallisander
Ebben
Coromandel
Palm
Letter
Noten

Deze weet ik even uit mn hoofd aan wat ik heb liggen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

beste Erika,
De afwerking van hout heeft in de eerste plaats te maken met welke eisen je stelt aan het uiteindelijke product. Moet het hoogglans zijn of mag het matglans zijn. Moet het tegen water kunnen of mag je er vanuit gaan dat het altijd droog blijft.

Omdat ik enige jaren terug alweer o.a houten sieraden gemaakt heb waarbij het bovenal ging om de samenstelling van het geheel, de vormentaal, lag het op het vlak van afwerking wel iets anders dan dat je een stukje hout in bijvoorbeeld een ring verwerkt. Bij een ring zal het stukje hout er uit moeten springen. Dit kan dus tot verschillen leiden in opvatting over wat mooi of acceptabel is.
Over hout in het algemeen valt te zeggen dat hoe fijner de nerf is des te beter het is te polijsten. Zo is letterhout natuurlijk veel fijner en harder dan noten en dus goed te polijsten. Ik zou trouwens het notenhout even apart leggen dat is denk ik een ander verhaal. Polijsten van hout is trouwens wel iets anders als polijsten van goud en zilver. Dit omdat de schuurmiddelen van het metaalpolijsten in de nerf blijven zitten en het hout ?vervuilen?. Het polijsten met schuurpapier levert een satijnglans op die naar keuze te versterken is met was. Dit heeft als prettige bijkomstigheid dat het hout iets waterafstotend is. En dan nu de houtsoorten die je noemt;

Palmhout is erg fijn van nerf en daarom mooi glad af te werken. Ik zou goed fijn schuren met 240, 400, 800 en uiteindelijk korrel 1000 als laatste Dat is maar net hoe glad je wilt. Je kunt doorgaan tot korrel 2000 als je wilt of die tijd er in wilt steken. Dan in de was zetten, laten intrekken en dan met een schone polijstschijf poetsen. Dit moet met beleid want hout is sterk warmtegevoelig. Komt er bij het poetsen teveel warmte vrij dan kunnen er haarscheurtjes ontstaan in het hout en die krijg je niet meer weg. Je kunt trouwens ook goed poetsen met een harde borstel en daar is vast een variant te vinden die in de hangmotor past.

Is het trouwens het echte gele palmhout of is het buxus Erika?
Ebben, coromandel, letterhout en palisander hebben ook dezelfde behandeling maar er wil nog wel verschil zitten tussen het een en ander. Hoe fijner de nerf hoe beter het resultaat en daar wil nogal verschil in zijn bij deze genoemde houtsoorten. Als er duidelijke vaten te zien zijn (in de lengte richting lopende kanaaltjes) heb je ruwweg twee mogelijkheden. Je zou kunnen overwegen ze te vullen met een twee komponentenlak maar dan moet de totaalafwerking uiteindelijk veranderen want dan ga je lakken. En de tweede is dat je moet accepteren dat het in het hout zit.
Mijn ervaring met vullen van dergelijke kanaaltjes is dat het veel werk is en weinig toevoegt. En waarom kies je voor hout als je het er als glas uit wil laten zien.

Je raadt het al, ik zou er niet voor kiezen om te lakken. Nu zullen er binnen het vak uv uithardende lakken zijn waarmee je een mooie laag op het hout kan leggen maar daar heb ik geen ervaring mee.

En dwingende reden om te lakken is natuurlijk dat het hout vochtgevoelig is en als je daar iets aan wilt doen zul je wel moeten lakken maar nogmaals daar heb ik geen ervaring mee. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat sieraden droog blijven en genoeg hebben aan eventueel een beetje was. Maar of je waterdicht bent met lak? Probleem bij lakken is wel dat het hout een materiaal is dat enige werking vertoont waardoor op den duur haarscheurtjes in de lak ontstaan en het vocht alsnog binnen kan dringen. Verder is een laklaag kwetsbaar, er komen gauw krassen in. Maar dat hangt weer van de toepassing af, een ring is meer kwetsbaar dan hout aan een halssieraad.

Het notenhout zou ikzelf in de meeste gevallen als te zacht aan de kant leggen en niet gebruiken. Maar het is hout dus het is mogelijk dat je een stukje hebt dat en mooi en hard is. En dan gelden de gewone afwerkmogelijkheden. Dit is eigenlijk de algemene richtlijn voor het hele houtverhaal. Hoe harder en fijner van nerf hoe gladder de afwerking. En er zal bij vocht in de meeste gevallen een beetje gepoetst moeten worden

Je ziet het al Erika dat er geen eenduidend antwoord is te geven. Alles hangt af wat het moet worden en welke eisen je stelt. Het is een beetje een rommelverhaal geworden merk ik maar ik plaats het toch maar. Ik denk dat Heleen hier ook wel zinnige dingen over kan schrijven. En verder is het een kwestie van vallen en opstaan.
Een hartelijke groet
leen
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heb even enters tussen je tekst aangebracht dat maakt het al overzichtelijker en makkelijker leesbaar

Wat is het verschil tussen echt palm en palm buxus? Ik heb nl geen idee, heb het gekregeen dus wat het allemaal precies is...


Maar mensen die ringen dragen met hout erin, wordt dus wel eens nat vanwege handen wassen, niet iedeereen doet het af nl.


weet ieamnd wat gewaxed hout doet tov gelakt bij vocht?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ja mooi verhaal Leen. Zelf lak ik ook niet graag. Voor het eerste schuurstadium gebruik ik wel mijn stenenslijpmachine met korrel 60, gaat razendsnel.


Nog ??n plaatje, omdat ik purperhart zo leuk vind. Ik moet alleen nog iets vinden waarmee het wat op kleur blijft. Heb jij een tip Leen? Maar goed, mn experimenteel monsterbord komt eraan.

AfbeeldingAfbeelding

ring: purperhart (peltogyne sp.) met zilver en ernaast weer een monster. Je ziet dat de kleuren nogal verschillend overkomen.

groet,
H
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

hout

Bericht door leen van dijk »

dank je wel voor het redigeren van mijn tekst.
nog een kleine toevoeging. Wat het vocht betreft in bijvoorbeeld een zetting van een ring is het natuurlijk ook de aansluiting goud - hout die waterdicht zal moeten zijn. Je moet dan mogelijk al aan een "gelijmde" zetting denken of is dat een heel slechte opmerking hier op het forum? Heleen hoe zit het toch met dat bolletrie dekseltje??? Dat is toch ook gezet?':?:'


wat palm en buxus betreft heb ik mij vergist, excuus.':oops:'
zie wikipedia!
vocht en nattigheid hoeven echter niet altijd een bezwaar te zijn want mijn palmhouten duimstok bleef intact en satijnzacht glimmend. de lak is er allang vanaf. Maar je moet geen hoogglans willen hebben.

een groet
leen
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Er kan inderdaad wat verwarring ontstaan in benaming mbt buxus en palmhout. Maar het komt erop neer dat we buxushout palmhout noemen maar het is geen hout van een palm. Dan hebben we het bv. over de suiker- of de kokospalm. Zie onder.

Afbeelding
buxus oftewel Buxus sempervirens (beetje smoezelig wrsch door aantasting)

AfbeeldingAfbeelding
suikerpalm- (Arenga pinnata) en kokospalmhout (Cocos nucifera L.)

Heel verschillende structuren dus, palmhout en palmhout. :roll:
H
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dan heb ik de palmhout buxus!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

purperhart in kleur

Bericht door leen van dijk »

Ha die Heleen.
ik heb een keer lak gebruikt met zo'n uv filter. Had wel het idee dat daarmee de kleur langer stand hield maar je moet er van houden want de kleur wordt er wel anders van.

Er wordt tegenwoordig nogal wat was gebruikt voor parketvloeren en mogelijk is er een met een uv filter?
Ik ga op zoek.

Zou dan ook voor afrikaans padoek gebruikt kunnen worden dan blijft die mooi oranje.
groeten
leen
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

@Erika: mooi dus!! ter aanvulling: `Het is goed te lijmen en laat zich mooi glad afwerken. Zeer goed te draaien en te snijden.
Gebruik: Houtgravures (in kops hout), decoratief snij- en draaiwerk, inlegwerk, weefspoelen, blaasinstrumenten, gereedschapstelen, linialen etc.` oftewel: leef je uit! :P


@Leen: ja die uv-filter lakken. Ik heb er wat navraag over gedaan (inderdaad met het oog op het Afr. padoek) maar de laklaag zelf schijnt toch nog meestal te vergelen. Bij een parketvloer valt dat niet zo op, maar bij een sieraad wel ben ik bang. Ik heb daarbij niet gehoord over was met een dergelijk filter, maar mocht je er tegenaan lopen dan wil ik er uiteraard meer van weten. Ik heb wel van een parketboer een paar flesjes spul gehad om te proberen, is nog niet gebeurd.

Groetens,
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Angelique schreef:Hier nog een houtliefhebber!
Mijn huidige werk in uitvoering, met pokhout:

Afbeelding

(helaas krijg ik om ??n of andere duistere reden de foto niet scherp :evil: )
misschien een standaardje kopen voor een paar euro? :wink:
of je zit met je toestel te dichtbij met je macro? heb ontdekt dat het mij ook overkwam, dus vandaar

Louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Re: purperhart in kleur

Bericht door louise »

leen van dijk schreef:Ha die Heleen.
ik heb een keer lak gebruikt met zo'n uv filter. Had wel het idee dat daarmee de kleur langer stand hield maar je moet er van houden want de kleur wordt er wel anders van.

Er wordt tegenwoordig nogal wat was gebruikt voor parketvloeren en mogelijk is er een met een uv filter?
Ik ga op zoek.

Zou dan ook voor afrikaans padoek gebruikt kunnen worden dan blijft die mooi oranje.
groeten
leen
Hebben jullie weleens je bruneerstaal gebruikt? gaat het mooi van glanzen en de houtnerf wrijf je helemaal dicht :D

Louise
een mens is nooit te oud om te leren
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

Bericht door leen van dijk »

Ja dat is helemaal waar. Je kunt in plaats van het bruneerstaal ook een stukje pokhout gebruiken. Ik had er een pokhouten wig voor die ik goed vast kon houden en dan met het dunnere gedeelte wreef ik over het te poetsen hout. Daar doe je eigenlijk hetzelfde mee en je brengt gelijk een laagje vet aan uit het pokhout.
Leuk he, er komen steeds meer tips
groeten
leen
het houdt je scherp
Plaats reactie