zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

Omdat er veel te vinden is op het forum maar overal en nergens lijkt het me handig een eigen topic te maken voor dit apparaat.

Ik heb m aangeslotenmaar ben nog een beetje in strijd met het regelen van de druk voor de vlammen, kom er niet goed uit of ik m nu hoger of lager moet zetten, of dat krimkous toch gewoon niet goed is om het gehaal aan het tuutje vast te maken.


Ik heb ook de Devilbliss



voor degenen die niet weten wat een zuurstofconcentrator is:
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als je apparaat 5 liter aan kan dan moet je hem op 4 liter zetten, dan krijg je de meeste zuurstof er uit namelijk 96%.
Zet je hem op 5 liter dan krijg je maar 80-85 % zuurstof.

Je moet regelmatig het filter schoon blazen of vernieuwen, die zit aan de buitenkant.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja dat heeft ie verteld en laten zien , van de filters maar hij wisrt ook niet hoe en wat kwa druk

En je wisselt niet bij van stand bij groter en kleiner maken van kopjes.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

bij mij blijft ie nu op 3 staan ondanks dat de knop open staat.... ik ga mn vastmaakding vervangen........krimpkous wrs te strak
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

met mn branderkopje 4 lukt het dus niet. De vlam dooft alsmaar. Ik krijg het niet goed voor elkaar. zwaar irritant....

ding zou op vier moeten staan, heb m losgehaald aangezet en op vier gezet en weer terggekoppeld..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als het apparaat een tijdje aanstaat en je zet de kraan van je brander open dan moet het kogeltje op ongeveer 4 blijven hangen.

Het apparaat geeft om de zoveel seconden een plof, als hij ploft mag je hem niet uit zetten. Je moet wachten tot hij de plof heeft afgemaakt.

Als het nog niet lukt moet je misschien moet je de slangen aan de binnenkant van het apparaat vervangen.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Vreemd ik heb ook de devilbiss en staat op 4 ltr/min ( zonder de brander eraan, of helemaal open zonder kopje) en hij ploft nooit, gebruik de kleine en smeltkop zonder er wat aan te veranderen. gewoon gaan. Maar idd heb ik in het begin ook even zitten klooien.
M'n gasdruk ( propaan) staat op 3,5 bar exact. Misschien is dat het. Hij doet trouwens ook gek in het begin als er nog lucht in de gasslang of zuurstof slang zit. Even laten doorstromen dus. ( eerst zuurstof zonder gas, dan gas zonder zuurstof( brandend) daarna zuurstof bijregelen.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ja je hebt in het begin dat je hem aanzet inderdaad lucht in de slang, die moet er even uit.

Over die plof, de ene maakt gewoon meer lawaai als de andere. Het gebeurt als er van cilinder gewisselt word en dat is om de halve minuut.

Misschien heeft hij zo lang stil gestaan dat je hem eerst even een half uurtje aan moet laten staan, en dan moet hij het toch wel een keer gaan doen. Als het apparaat op de zijkant heeft gelegen met vervoer of zo dan kun je het zowiezo vergeten.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hij doet t wel alleen met brander lijkt ie de 4 niet te halen, zeker niet met de kleine kop eraan.
hij heeft al een dik uur staan draaien, ik had m aangezet en vergeten uit te zetten tijdens de lunch en ondertussen is het lucht uit de slang er ook wel uit en leek het met de kleine brander ook wel goed te gaan, maar ja dat was om 5 uur......


De grotere koppen en gietkop ging wel goed al miste ik bij het gietkop wel wat kracht die ik anders wel had..

ploffen heb ik m niet horen doen zal s opletten

ik heb zo'n druk ding op mn gas staan, is die 2,5 of 3.5

Wat de vlam doet is reizen en dan uit, met reizen bedoel dat ie niet bij het tipje vlamt maar iets verder en dat gebeurt bij de kleine kop alsmaar....

we zien t wel, komt goed
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dan doet er een pot niet, er zitten 2 potten in daar zit allemaal korrels in en nu denk ik dat 1 pot het niet doet.

Als je hem kan laten na kijken of de zuurstof meten wat er uit komt, dan kom je waarschijnlijk op dat je de eerste 20 tot 30 seconden wel zuurstof hebt en de ander 20 of 30 seconden geen zuurstof hebt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

maar dan zou ie toch zonder brander eraan dan inzakken?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dan heb ik het verkeerd begrepen, sorry. :oops:

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dinsdag ben ik er weer bij dat apparaat, dan kijk ik verder, het ging om 5 uur goed, maar ja dat was 5 seconden en toen wilde ik naar huis :)

maandag mn logeerkamer leeghalen, komen woensdag een nieuw raam plaatsen, lang leve woningbouw :wink:
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Erica,

Problemen met je Concentrator.
Werk je brander wel goed. Ook daar kan een mankement zijn....

Wat betreft de zuurstofconcentrator. Er zitten twee cilinders in met korrels. Deze korrels filteren de lucht zodat er (bijna) zuivere zuurstof overblijft en deze wordt dan het apparaat uitgestuurd. Het ploffen dat je om de zovel tijd hoort is het omschakelen van cilinder 1 naar cilinder 2. Als cilinder 2 wordt gebruikt, wordt cilinder 1 gereinigd enz. enz. Als je deze omschakeling niet hoort, is het niet goed lijkt me. Let er wel op dat deze apparaten steeds geluidsarmer worden gemaakt.

De stand waar je de concentrator op insteld is bij mij stand 3. Daar kan ik alle branders mee gebruiken.
Over de berichtgeving dat in stand 2 minder % zuurstof af wordt gegeven dan in stand 3 , daar ben ik het niet mee eens.

Het zijn medische apparaten en die moeten in iedere stand een gecallibreerde hoeveelheid zuurstof door het slangetje aanvoeren. Gereviseerde apparaten halen deze norm (voor patienten) niet meer maar geven wel nog contstante zuurstofpercentages af. Bij het ene apparaat is dat 94 %, een ander 92 en weer een ander 96 %. Dat kan dus per apparaat verschillen maar het is apsoluut niet dat een en het zelfde apparaat in stand 2 84 % afgeeft en in stand 4 94 %. De stand geeft de liters uitstroom aan per eenheid. De uitstroom van het juiste percentage zuurstof, bijv. 93%.
Het apparaat zal in de loop der tijd steeds minder % zuurstof gaan afgeven. Maar daar gaan heel wat uren overheen. Onze branders zouden in theorie bij 60 a 70 % zuurstofafgifte nog steeds een vlam geven die zuiver verbrand en heet genoeg is. Voordat je op dat percentage zit ben je jaren verder.
De enige filter die je zelf ( na 1enkele jaren) zou moeten vervagen is die je makkelijk los kunt halen.
Klik de link nog maar eens aan.
Vaak is een reparatie aan het apparaat duurder dan een "nieuwe" gereviseerde de leverancierte kopen (125,-). Je hebt op deze inderdaad geen garantie maar volgens mij heb je hem nog maar heel kort en ik ken het bedrijf, ik denk dat ze je daar verder wel goed mee kunnen verder helpen hoe of wat. Neem anders je brander en gasfles mee daar naartoe...
Ik hoop wel dat het niet aan je brander ligt, controleer dat in ieder geval eerst.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe kom ik erachter of mn brander goed is, gezien dat die tot aan de wisseling van fles naar apparaat gewoon perfect werk leverde.


het apparaat is net nieuw en ik heb m van de week voor t eerst aangesloten........ dus ik bwn zoekende naar

ik heb alleen met kopje 3 en 4 problemen, 5 en de rest gaat wel oke, die floepen niet uit, maar 4 gebruik ik wel vaak dus die moet niet uitffloepen

we gaan dagje afstellen maar he

Jullie veranderen de stand niet per branderkop? Niet zoals met zuurstof de druk veranderen zoals in het boekje stasat aangeeven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie