Wit koken

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Witstoken van zilver

Bericht door Latinitas »

Hoi,

Ik heb meerdere vraagjes over zilver legeringen / witstoken ervan. Laatst heb ik enkele dingen uit fijnzilver gegoten, maar ze waren toch te zacht. dat had ik dan ook al verwacht. Nu wil ik het met koper legeren om het sterker te maken, en het daarna witkoken om te voorkomen dat het zwart zal worden.

Mijn vragen hierbij zijn: welke legering (alleen met zilver en koper) kan ik het best gebruiken voor dingen waar wat kracht op komt te staan. Zoals bijvoorbeels gespen. Het is wel belangrijk dat het zo min mogelijk zilver bevat. (dus bijv liever 80% zilver als dat kan ipv 90% ofzo) Daarbij moet het resultaat nog wel mooi zijn na het witstoken. Dus niet zo weinig zilver erin dat dat niet meer gaat lukken. M.a.w. welk gehalte zilver (naast koper) kan ik het best gebruiken voor dingen waar wat spanning op komt te staan, maar wat nog wel witgekookt kan worden?

Voor het witkoken zelf: oxideren en in de vitrex en dat een keer of 3. Hoe oxideer ik mijn legering, gewoon even met de brander erop? Hoe zie je dat je genoeg geoxideert hebt?

dank alvast
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je kunt ook oude guldens en knaken pakken die zijn vrij hard.
En anders probeer je de bijzet van buysgaart die oxydeerd bijna niet.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Is alleen jammer dat het voor die wilhelmina munten alleen geldt. Die zijn allemaal al ingewisseld. Maar goed, ik weet dat die rond de 70% zilver zaten, dus dat kan ik zelf legeren. Is die 70% dan nog wel voldoende om wit te koken of kan het met nog wat minder zilver?

Hoe gaat dat oxideren verder, gewoon de vlam erover tot het donkerder kleurt?

groet
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Latinitas schreef:Is alleen jammer dat het voor die wilhelmina munten alleen geldt. Die zijn allemaal al ingewisseld. Maar goed, ik weet dat die rond de 70% zilver zaten, dus dat kan ik zelf legeren. Is die 70% dan nog wel voldoende om wit te koken of kan het met nog wat minder zilver?

Hoe gaat dat oxideren verder, gewoon de vlam erover tot het donkerder kleurt?

groet
Er zijn nog genoeg guldens en knaken te koop hoor op marktplaats :wink: en zeker als je ze om wilt smelten mogen
ze ook beschadigd zijn, dus keus genoeg

gr. louise
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

`T waren juliana munten met 72% zilver, heb me 2x vergist. Maar goed, liever legeer ik het toch zelf, hoewel ze worden aangeboden op marktplaats. Zelf legeren is even wat makkelijker voor me. Toch bedankt hoor :)

Dan blijven de 2 grote vragen nog:
-is rond de 70% goed genoeg om wit te koken?

-Hoe oxideer je je obiect

-Wordt het zilver zwart als je het witkookt? Ja natuurlijk wordt het oppervlak dan wel puug zilver omdat het koper weg gaat. Maar misschien is de laag toch nog erg dun zodat het snel beschadigd en alsnog zwart wordt? Vandaar dus :P
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Grappigge vraag.
Ik zelf zou voor 800 zilver gaan. Lekker hard en goed wit te koken.
Goed witkoken gaat alleen echt goed in vitriool, zwavelzuur dus. ( accuzuur).
Om te polijsten moet je bruneren, trommelen gaat ook redelijk, maar niet meer dan redelijk.
Idd oxiderend warmstoken. Dwz met een bolle zachte lucht/zuurstof rijke vlam. en langdurig op temperatuur houden. Houtskoolvuurtje gaat het best bij grote objecten. (Idee; in de barbeque??, werkt het best, en weinig risico dat het smelt)
Al doen de karbonades erboven wel vetvleken ontstaan :wink:

Om te bruneren zweer ik bij hematiet stenen, met zeepsop natuurlijk.

Wil je zilver extra hard hebben neem dan 1/2 koper, 1/2 nikkel als bijzet. Er is een risico van rood worden in de vitriool maar dat zou na de 2e keer gloeien weg moeten zijn.

Voorzichtig met vitriool. Eerst water dan zuur. En oude kleding want het vreet er z? doorheen.
( na de eerst was beurd :roll: )

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Latinitas schreef:`
Dan blijven de 2 grote vragen nog:
-is rond de 70% goed genoeg om wit te koken?

-Hoe oxideer je je obiect

-Wordt het zilver zwart als je het witkookt? Ja natuurlijk wordt het oppervlak dan wel puug zilver omdat het koper weg gaat. Maar misschien is de laag toch nog erg dun zodat het snel beschadigd en alsnog zwart wordt? Vandaar dus :P
Naar mijn mening kun je alle zilverlegeringen witkoken. Je etst nl. het koper uit het oppervlak van de legering waardoor er een witte waas over het zilver komt. Dit is dus het ontbreken van koper.
Hoe:

Gloeien en dan koud in het warme zuur.

Wil je de zilverlegering zwart krijgen, smeer het maar in met zwavellever (Blitzbeits).
Het zilver wordt dan zwart.

Je laatste vraag????
Dan zou het zwartkoken genoemd worden.....toch....

Het zilver wordt zwart door het zwavelgehalte
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Super jongens, daar kan ik wat mee :) .

Hematiet stenen heb ik, maar hoe bruner je ermee. Die techniek is me onbekend. Ik weet wel dat ik m`n zilver voor het witkoken goed moed pollijsten en afwerken.

Welke concentratie H2SO4 is hiervoor het best. dan kan ik het evt verdunnen. Zuur in je water inderdaad, op school mochten we het andersom doen, werd nogal heet :P .

Zou zoiets ook werken als je geelgoud in salpeter gooit? Goud reageert er niet mee, maar het zilver wel met het nitraat. Dat lost lekker op in je vloeistof. Laagje puur goud erbuiten. Theoretisch dan.

met de laatste vraag bedoelde ik dat ik bang was dat het laagje puur zilver zo dun was dat het snel slijt. Dan komt de legering naar boven en die wordt wel zwart.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Mijn eerste ingeving was inderdaad munten want daar zit dus ook nikkel in.
En als je niet wilt dat het aanslaat dan zou ik toch voor die aanslagarme bijzet gaan van buysgaart en misschien is het dan een idee om er wat nikkel er bij te gooien om het iets harder te maken.

Het witten van zilver is inderdaad van de toplaag het koper weghalen maar dan blijft er toch puur zilver aan de bovenkant zitten, en zoals je weet puur zilver is zacht en zal niet lang blijven zitten.
De eerste krassen zal je direct goed kunnen zien want die glimmen je tegemoed.
En als het dan wel slijt dan zou het mooi zijn dat het niet aan slaat.

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met die nieuwe bijzet.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Wil je het echt lang schoon houden moet je gewoon verzilveren. En bruneren.
De neergeslagen fijnzilverlaag is v??l harder dan normaal fijnzilver. Ook slijtvaster dus.

Ook verzilverd slaat op den duur aan maar doet er 10 keer zo lang over.

Bruneren is met een hoogglans gepolijste steen / staal over het metaal wrijven, met redelijk wat kracht. Lijkt makkelijk maar moeilijk regelmatig grotere oppervlakken te doen. Trommelen is het zelfde idee.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Die bijzet ken ik niet, las er wel een stukje over op het forum. Wat is het precies? Mijn doel is iets gieten in 80% zilver 20% koper en er dan voor zorgen dat de buitenlaag puur wordt.

Zou het misschien een idee zijn dan eerst te gieten, dan af te werken, daarna wit te koken en als laatst een laag clear varnish erop? Het doel hiervan is is dat de vernis het laagje puur zilver beschermt tegen krassen / zwart worden. Maar werkt dat hier ook

Als dat zou werken kunnen we aan de gang. In welke concentratie kook ik af? Zo maar even kijken voor zwavelzuur dan.
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Latinitas,

De samenstelling van die aanslagarme bijzet is niet vrij. Dan zou Buysgaart geen klanten meer hebben.

Als je je werkstuk aan aantal keren heet in de vitriool gooit (10%zwavelzuur 90%H2O) heb je je fijnzilverlaagje aan het oppervlak.
Nu is het nadeel van Zwavellever (blitzbeits) dat het fijnzilver niet echt gitzwart maakt.

Vernis op je gesp kan altijd maar op de plaatsen waar het er af komt word het dan weer lelijk en in contrast met waar nog wel vernis zit zou ik kiezen voor iets vaker met de poestdoek eroverheen. Deden die Romeinen ook hoor, Rare jongens.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Top!! Dan ga ik zo zwavelzuur halen en het zooitje eens uitproberen. Lijkt me echt een supertechniek!!

Toevallig nog iemand die weet hoe dik dat laagje is / slijtvast? Ben er wel benieuwd naar. Niet dat ik er verder veel aan heb :P
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Afbeelding

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Wist dat je er info over had gegeven, maar vroeg me af of er misschien nog andere ervaringen met de slijtvastbaarheid waren :P .
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie