Messing / brons smelten.

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Messing / brons smelten.

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Ruud,

Ben benieuwd welk vloeimiddel je momenteel gebruikt.
Maar als je brons giet zou borax toch moeten voldoen net als de vloeimiddelen die je voor goud bebruikt.
Boorzuur zou het zeker moeten redden want je komt niet hoger dan 1100graden met brons. of heb ik het mis?
Misschien zilverzand als je veel hoger komt, maar dan zal je haast FeO moeten toevoegen om het smeltpunt te verlagen.
Bij het bronsgieten op de oude manier doet een reducerende kroes met as of roeren met een wilgentak (vers) of toevoegen van houtskool het erg goed.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Daniel
The best things in life are still made by hand
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Beetje superlate reactie... maar goed. Bij brons voeg je fosfor toe vlak voor het moment van smelten, dit maakt het brons wat vloeibaarder en beter gietbaar. Bij ons gaat er een brok in van misschien iets van 100 gram op een kroes van 100 kilo dus hoeveelheden zou je drastishc moeten aanpassen. :) Ik heb het niet in poedervorm maar de Hazelaar in Soest verkoopt zakjes. Hierin zit poeder. Anyway sorry dat ik het niet eerder las! :wink:
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

We hebben gister avond 3 germaanse fibulae en wat 7de eeuwse riembeslagen gegoten. 10% tinbrons, max 60 gram en met borax.
Het idee van fosfordampen in mijn atelier trekt me niet echt ondanks een redelijke afzuiging.
The best things in life are still made by hand
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Fosfor ruik ik nooit? :)
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Domme vraag waarschijnlijk, maar waar kopen jullie zilver om te gieten? Bij een Bijou of gewoon bij de bank zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik koop mijn zilver bij Bijou of ergens anders als het voordelig lijkt.
Het gieten doe ik met de snippers die overblijven.
Als je wilt gieten kan je bij Bijou ook gietsnippers kopen.
Overgebleven onverkoopbare stukjes. Soms erg interessant.
Voordeliger met soms erg bruikbare stukjes profiel.

Bij de bank koop je voornamelijk puur zilver en dat moet je dan legeren naar het gehalte dat je wilt. Meestal eerste gehalte.

Het ligt eraan wat je wilt gieten en wat voor een gehalte je voor ogen hebt. Soms kan je "schoon" oud zilver kopen bij juweliers.
Schoon betekent zonder soldeer en is meestal goed om iets te gieten. Vervuild zilver (met soldeer) is doorgaands ook goed te gieten maar niet plastisch te verwerken maar wel op het juiste gehalte.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Bedankt! Nuttige info, ik dacht al om naar een bank te gaan in de stad en daar zo'n plakketje zilver te kopen. :wink:
Zal van de week kijken bij Bijou. Ik ga nl weer een poging wagen om sluitingen op mijn bronzen broches te maken. Wil ze binnenkort laten zien bij mijn beelden. Nog tips voor een platte broche sluiting? Ik doe nu steeds baretten maar verdomd lastig te solderen. Die pin maak ik nog steeds helemaal zacht.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Misschien een losse haak en los scharnier solderen en daarna pas de pin klinken.
The best things in life are still made by hand
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Dat is me helemaal te klein. :) Ik neem er voorlopig genoegen mee. Ik heb ook geprobeerd om tin soldeer met wat zilver te mengen zodat het niet zo heet hoeft te worden. Het zijn grove sieraden. Handwerk duidelijk zichtbaar! Zal jullie pijn aan de ogen doen denk ik. :lol:

Was dus bij Bijou, zag toevallig allemaal spulletjes zoals polijststiftjes enzo. Ik weet niet of die veel gebruikt worden door jullie maar exact dezelfde doosjes, made in China waarschijnlijk, liggen ook bij een zaak waar ik regelmatig spullen haal, alleen een stuk goedkoper. Misschien reeds bekend hier maar tis de Buitelaar in Waddinxveen, goedkope freesjes, stiftjes, schijfjes en wat nog meer. Leuk adresje maar wordt je wel hebberig van.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

de meeste handstukken kunnen maar 1 maat aan 2,54 mm.
Dacht altijd dat het 2.32 was. Maar die heeft buitelaar ook wel.
Niet voor alles maar wel voor de diamantfrezen.

Das wat ik weet :P
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Mauszzz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 04-10-2007, 21:02
Ervaring: Overig

Bericht door Mauszzz »

Ik heb geen ervaring met diamantfreesjes e.d. wat ik gebruik is meestal x gekapt frees zeg maar gewoon HSS. Compressor is trouwens ook prima apparaat, van de week wezen halen met een collega. Ik heb zelf een hele zware maar nu een van 10 bar, ik geloof iets meer als 300 EU exc. Vergelijkbaar van een merk betaal je rond de 900 EU. Mooie Heftafels etc, straalcabines erg grappig allemaal maar inderdaad slecht voor je portemonnee. :) 9000 EU red ik overigens niet, zo bont heb ik het nog niet gemaakt. Lijkt wel reclamecampagne zo...
Plaats reactie