Zilver op ijzer solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
sablou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 05-12-2007, 17:46
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Venlo

Zilver op ijzer solderen

Bericht door sablou »

Even als toelichting:
Bij het maken van western bitten (ja, die dingen die in een paardenmond gaan...) is het wenselijk om zilveren plaatjes op ijzeren ondergrond te solderen (voor sierbewerking).
Helaas geven mijn Amerikaanse naslagwerken, veel "Amerikaanse termen en producten" aan, waar ik hier niet veel mee kan.
Vandaar de volgende vragen:
- Welke stoffen (borax, etc. etc. of of) heb ik nodig, om zilver op ijzer te kunnen solderen?
- Wat zijn de stappen om enige resultaat te boeken?
Ik begrijp dat ik hier met 2 vragen eigenlijk 20 vragen stel, dus voor diegene die mij kunnen helpen een "uitdaging"........
Alvast heel erg bedankt.
MVG
Louis van Kerkhoff
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Sablou,

Solderen van zilver op bitten is het materiaal van de bitten van belang.
Als dit ijzer is is geloof ik Oxinon het goede vloeimiddel maar op rvs werkt dit redelijk lastig. Misschien is klinken ook een optie.

Wat je nodig hebt om dit tot een mooi en deugdelijk resultaat te brengen zijn
Goede (vrij grote) brander.
Soldeerplek.
Zilversoldeer.
Juiste vloeimiddel.
Schuur/polijst machine.
Afzuiging.
En vooral kennis en een berg ervaring.

Die termen en producten kan je best plaatsen want veel van ons zullen hierover wel het een en ander weten of te weten kunnen komen.

Toch is het niet zo dat omdat je een klein beetje zilver op "maar" ijzer soldeerd het makkelijker is dan zilver op goud. Eerder andersom. Misschien goed om in de buurt iemand te vinden die verstand van zaken heeft en daar eens navraag of een cursus te volgen.

Ik zou zelf moeten uitzoeken wat de beste manier zou zijn voor zilver op een bit. Dus waarschijnlijk toch handig je amerikaanse handleiding eens te (laten) vertalen naar hollandse termen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Ben benieuwd naar je Amerikaanse naslagwerken.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Louis.

Volgens mij bestaan bitten niet louter uit ijzer, hele verhandelingen heb ik gelezen over bitten met bepaalde samenstellingen, zodat het paard meer zou gaan kauwen erop ed. Ook zouden er lepels aan zitten, teneinde de ontspanning te bevorderen, welke dan weer uit diverse materialen bestaan. Aangezien voor verschillende materialen, verschillende toepassingen nodig zijn, zoals Dani?l ook al aangeeft, is het dus van wezenlijk belang dat je weet uit welk materiaal een bit bestaat.

Verder moet ik eerlijk toegeven, dat ik geen ervaring heb met het verwerken van zilver op iets anders dan goud of zilver, dus waarschijnlijk zijn de antwoorden van anderen van meer nut dan die van mij.
groetjes Sandra.
sablou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: woensdag 05-12-2007, 17:46
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Venlo

Bericht door sablou »

Er zijn tientalle metalen, die gebruikt worden voor paardenbitten.

Maar de bitten die hier bedoeld worden (en zoals ik die wil maken) zijn van "simpel" ijzer. Overigens is ijzer HET metaal waar paarden het liefst aan "likken". Vaak voorzien van wat koper (electrolitische werking), is ijzer DE metaalsoort die paarden het liefst "opnemen". De roest "smaakt lekker".

Hieronder een voorbeeld van een bit zoals ik dat zou willen maken.
Afbeelding
Dit bit is met veel tierelantijntjes (niet mijn smaak) maar het gaat om het voorbeeld. Deze bitten worden gebruikt door "Vaquero's", de traditionele USA cowboys.
Ik heb ??n van de zeldzame boekjes over hoe je deze bitten kan maken, daar staat ook in, hoe het zilver op ijzer te solderen (en ook te klinken). ECHTER is de beschrijving echt Amerikaans: de te gebruiken "vloeistoffen" etc. worden niet met naam, toenaam of merknaam genoemd.

Wat ik dus zoek is iemand die mij zoiets kan vertellen als :
1) Schuur het ijzer blank.
2) Smeer het ijzer in met BOSS aftershave (grapje).
3) Smeer het zilver in met AJAX bleekwater (...)
4) Verhit ijzer regelmatig (brander X, vlam "middel"), niet te heet...
5) Laat er vervolgens REMIA smeerkaas over vloeien, waarbij het gehele ijzer regelmatig bedekt moet zijn. Hou het ijzer heet !!!
6) Pak het zilver met een koperen tang en plaats het zilver (met de AJAX zijde) op de REMIA op het ijzer.
7) Verwarm nu het geheel zodanig dat de REMIA smeerkaas tussen ijzer en zilver geheel uitvloeid zonder dat alles weg loopt. Verwarm gehele oppervalkte gelijkmatig.
8.) Laat vervolgens afkoelen. NIET in koud water.....
9) Na afkoelen "schoon koken" in ALUIN poeder, opgelost in warm water (70 graden).

Sorry voor het lange, maf/grappige verhaal. Het gaat mij dus vooral om de producten / stoffen, die ik in een bepaalde gebruikwijze en volgorde moet toepassen.

Dat ik vervolgens nog (enige tijd) moet leren hoe e.e.a. in de praktijk toe te passen is me duidelijk. Maar met de verkeerde "handleiding" en - vooral - stoffen en middelen is het wel erg moeilijk.

Nogmaals hartelijk dank voor jull;ie meedenken en adviezen.
MVG
Louis van Kerkhoff
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hmm.

Lastig. Net even een proefje gedaan. Oxinon houd mijn ijzer wel mooi schoon, maar zoals zilver vloeit op koper of zilver gebeurd dat niet zo op ijzer.
Toch maar even opzoeken wat het net erover te zeggen heeft.

ga het nog wel uitzoeken want ik vind het wel interessant maar het is wel een drukke tijd van het jaar voor de goudsmid :P

Hopelijk heeft iemand anders kant en klare ervaring met deze vraag.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie