Grafietmallen maken....

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 567
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Grafietmallen maken....

Berichtdoor Eljas » woensdag 24-10-2007, 14:49

Rubriek: Uitleg Grafietmallen maken
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Eljas

Met speciale dank aan Nnicolini voor het leveren van het grafiet

Grafiet is een prima materiaal om gietmallen te maken. Het grafiet is gemakkelijk te bewerken en het materiaal de er vanaf komt werd smerend.
De mallen kunnen rechtstreeks in een oven geplaatst worden of met een open vlam worden verhit. De mallen zijn telkens weer opnieuw bruikbaar.

In dit voorbeeld is te zien hoe er van een plaat grafiet mallen worden gemaakt waarmee ringen gegoten kunnen worden.

Met een kraspen worden de vakken opgetekend. Door de vakken in diagonalen te verdelen heb je het middenpunt waaruit je de ringmaat kunt uitzetten. De vakjes boven elkaar vormen een set.

Afbeelding

Vanuit de centrale punten worden m.b.v. een kraspasser de gietkanalen uitgezet.

Afbeelding

Nu kunnen de blokjes gezaagd worden.

Afbeelding

Leg de setjes bij elkaar en nummer de mallen aan de zijkanten.

Afbeelding

Boor de centrale punten met een boor van 2 mm.

Afbeelding

Maak een blokje zoals op de een na laatste foto bovenaan is te zien. Het metalen pennetje past in het geboorde gaatje. Plaats dit blokje in het bankschroefje van de kolomboormachine en centreer de bolfrees van 3 mm uit op het pennetje. Draai de boormachine op de gewenste afstand (halve ringmaat) weg van het pennetje tot in de hoek op een van de diagonaallijnen. Frees hier een holling op 1,8 mm.

Afbeelding

Deze hollingen kunnen eventueel gebruikt worden voor het centreren tijdens het in elkaar zetten van de mal.

Afbeelding

Verwissel de bolfrees voor een schachtfrees en centreer opnieuw. Verdraai nu de boor nu een halve ringmaat vanaf het middenpunt.
Frees al draaiend aan het grafieten blokje de vorm van de ring. Gebruik de afstelschroef van de kolomboormachine om de gewenste diepte in te stellen.
Wanneer je 1 kant hebt gefreesd (bijv. 7 mm diep) draai je 1 van de 2 blokjes om en freest nogmaals aan de achterkant. Leg dan eerst een plaatje van 3 mm onder de afstelschroef. De vorm die hier nu in is gefreesd heeft een diepte van 3 mm. Door de helften anders samen te stellen kun je combinaties maken van 3, 7 en 10 mm brede schenen.

Afbeelding

Frees met een bolfrees de beluchtingkanalen.

Afbeelding

Tussenresultaat.

Afbeelding

Vijl met een halfronde vijl de aanvoerkanalen.

Afbeelding

Frees met een bolfrees het laatste stukje goed zodat er een mooie overgang ontstaat.

Afbeelding

Maak de blokjes mooi vlak bij voorkeur met een schuurplankje. Deze blokjes hoefde enkel maar licht nageschuurd te worden. Wanneer het oppervlak in het begin al te ruw is kun je dit werk beter meteen in het begin doen.

Afbeelding

Vijl de bovenkant van de mal naar binnen toe schuin weg. Dan is de mal lossend. Het lijkt alsof het niet klopt op de foto maar dit blokje is dus aan twee kanten ingefreesd. Aan de andere kant moet dus ook de bovenkant schuin gevijld worden.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats een boutje in het centrale punt.

Afbeelding

Bescherm de buitenkanten van de gietmal voor de zekerheid met twee revetjes en schoef de mal handvast met een vleugelmoer tegen elkaar. In dit geval is het niet nodig om de stalen kogeltjes te gebruiken voor het centreren. Het centreren gebeurd vanuit het midden.

Afbeelding

Gieten van het goud in de gietmal

Afbeelding

Mal aan de binnenkant met het gietsel. Op de foto kun je zien dat er meer luchtkanaaltjes zijn gemaakt. Tijdens het gieten wilde het goud niet snel genoeg doorlopen. Door meer luchtkanaaltjes te maken werd dit probleem ondervangen.

Afbeelding

Tot slot het eindresultaat uit de mal gehaald.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eljas op dinsdag 04-12-2007, 0:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2618
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Lapidee » woensdag 24-10-2007, 15:58

Ziet er goed uit.

Kun je er een foto bijzetten van de gieteling?

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 567
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » woensdag 24-10-2007, 21:30

Ruwas Sieraden schreef:Ziet er goed uit.

Kun je er een foto bijzetten van de gieteling?

Ruud


Ik heb twee keer gegoten. 1x met koude mal en 1x met warme mal. Beide keren liep het zilver niet goed door, maar bij de tweede poging ging het al beter. Ik zal de komende week nog wat gietingen doen om de juiste methode te vinden. Het kan ook nog aan de aantal beluchtingskanalen liggen, maar ik kom er op terug.

Eljas.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1130
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » vrijdag 26-10-2007, 12:49

Fraaie stap voor stap Eljas,
Wat slim, zo'n zelf te maken, ringen gietmal die je vaker kunt gebruiken. Ik ga het zeker uitproberen.
Zoek nog een adresje voor het grafiet, hou me aanbevolen.
Die boorstandaard voor de Xenox, bevalt die goed?
Heb zelf nog een micromotor die daar misschien wel inpast.

ari
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 567
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » vrijdag 26-10-2007, 21:05

Arlee schreef:Zoek nog een adresje voor het grafiet, hou me aanbevolen.
Die boorstandaard voor de Xenox, bevalt die goed?
ari


Voor grafiet zo je eens kunnen kijken bij bedrijven die electromotoren maken.
De boorstandaard bevalt prima, Ik heb voorheen altijd uit de hand geboord en dat doe ik eigenlijk nog steeds. Het werkt altijd sneller bij 1 stuks boringen. Maar zoals je ziet kun je meer met zo'n statief doen als alleen boren. Ook makkelijk om te bouwen naar klein draaibankje.

Zoals ik hierboven al heb aangegeven is het goed gieten in de mal nog niet goed gelukt. Waarschijnlijk te weinig beluchtingskanalen.
Het juist ermee gieten moet kunnen maar daar ben ik nog mee bezig.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast