Oxidatievlekken na solderen van alpaca / koper

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Oxidatievlekken na solderen van alpaca / koper

Bericht door Diane »

Als ik alpaca heb verhit / gesoldeerd verschijnen er van die mooie rode oxidatievlekken. Het maakt niet uit hoeveel of hoevaak ik daar vloeimiddel op smeer (ik gebruik hier FU40 van Wieland voor). Ik schuur me een ongeluk om die vlekken weg te krijgen en nu bij een opgesoldeerde versiering krijg ik de vlekken zelfs helemaal niet weg, gewoonweg omdat ik er met schuurpapier of glasborsteltje niet bijkom.
Iemand een tip om de vlekken te voorkomen of makkelijk(er) weg te krijgen? Zou helemaal fijn zijn!
Groet, Diane
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Sorry werk al 25 jaar niet meer met alpacca. Wat ik nog van vroeger weet is dat de rode vlekken veroorzaakt worden door koperoxiduul danwel het oplossen van de bijmetalen.
Persoonlijk had ik de beste resultaten met naderhand verzilveren.

Ik neem aan dat je vitrex gebruikt. Dat is nogal pittig op nikkel en zo. probeer eens aluin. Dat duurt wat langer maar heeft deze bij-effecten niet.
Vitriool ook minder maar daar moet je gewoon niet mee werken.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Volgens mij (werk ook al zeker 10 jaar niet meer met alpaca) kan je dat voorkomen door je laag vloeimiddel goed te onderhouden tijdens het solderen. :idea:
Het afwerken van zo'n oxide is echt een ramp, zeker als het om verdiepte en moeilijk te berijken stukken zijn.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Thx. Ik ga het proberen met aluin. Op de cursus hebben we dezelfde problemen, dus het is de moeite waard om allerlei methoden uit te proberen. Vond in de Oppi nog wat formules. Ik laat het jullie weten! Nieuwe suggesties blijven natuurlijk welkom!
Plaats reactie