Minimale hoeveelheid smelten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Minimale hoeveelheid smelten

Bericht door Silverlace »

Hallo!
Ik ga oefenen met mijn eigen draad gieten in goud en zilver.
Is er een minimale aantal gram wat je moet smelten om te kunnen gieten?
Ik wil op dit moment draad van 3 mm doorsnee gieten en ik heb wat restgoud liggen. Het hoeft niet lang te zijn maar ik vroeg me af of je om goed te kunnen gieten een minimale hoeveelheid moet smelten.

Heel erg bedankt voor het delen van kennis!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Minimale hoeveelheid smelten

Bericht door Sinterklaas »

Als je gewoon in je gietloop wilt gaan gieten. Dan heb je niet echt een minimale hoeveelheid nodig. Let wel te kleine frutsels blaasje soms weg met je vlam. En als je echt een heel klein beetje smelt dan moet je het ook nog kunnen bewerken. Maar 1 gram of meer is geen probleem. Wat ik ook nog wel eens doe is gewoon op mn soldeersteen een klein beetje goud smelten. En dan het gesmolten balletje (terwijl ik blijf verwarmen) met een pincet iets platter drukken. Dan krijg je meer een mini broodje. Dat kan je dan makkelijker door de octagoon wals halen. Of tot strip verwerken.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 82
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch

Re: Minimale hoeveelheid smelten

Bericht door smallart »

Geachte Silverlace,
Ik heb inmiddels best wat ervaring met het gebruik van gesmolten materiaal en het octagoon walsen daarvan om te komen tot draad. Als……. Ik je een advies mag geven, koop je materiaal dan nieuw.
Zelf getrokken draad dien je regelmatig goed uit te gloeien anders ontstaat er breuk of je krijgt vreselijk scherpe splinters. Om sjagrijn te vermijden koop ik mijn draad kant en klaar. Dan kun je al je energie geven aan het maken van je ontwerp.
geduld is een schone zaak
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Minimale hoeveelheid smelten

Bericht door Silverlace »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Hier kan ik echt wat mee

Voor nieuwe ontwerpen zal ik nu nieuw draad kopen en verder ga ik gewoon oefenen met het zilver en goud smelten.
berimu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 24-11-2014, 18:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Landgraaf

Re: Minimale hoeveelheid smelten

Bericht door berimu »

Ik maak mijn draad altijd zelf. Dat geeft me wat meer flexibiliteit in dikte en lengte van de draad. ( en geen wachttijd op mijn bestelling; en besparing op verzendkosten). Breken doet ie zelden. Wel voeg ik soms wat fijnzilver (999) toe om evt. soldeersel te compenseren. En ja, vaak uitgloeien!!

grt Ivo.
Plaats reactie