[HELP]verloren was methode welk gips

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Dylan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 27-03-2021, 15:06
Ervaring: Amateur (geen cursist)

[HELP]verloren was methode welk gips

Bericht door Dylan »

beste forum, ik heb alles aangeschaft voor de verloren was methode en ben al aan de slag gegaan maar met model gips en dat blijft steeds barsten al bij de eerste burnout fase (dus het zit nog niet lang in de oven) in engeland gebruiken ze "plaster of paris" en als ik daar de vertaling van opzoek krijg ik "gips" dus ging ik ervan uit dat het eerste beste gips wel zou voldoen. blijkbaar niet en heb nog steeds geen goed gips kunnen vinden. heeft iemand toevallig een idee welk gips ik nodig heb? alvast bedankt :)
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: [HELP]verloren was methode welk gips

Bericht door Kraai »

zie inbedmassa bijou moderne
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: [HELP]verloren was methode welk gips

Bericht door Sinterklaas »

Je hebt speciaal gips nodig dat de hoge temperaturen aankan die je nodig hebt om te kunnen gieten.

Bijou verkoopt 1 merk.

investment powder = de juiste engelse benaming voor het gips dat we bij het gieten gebruiken.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: [HELP]verloren was methode welk gips

Bericht door @tjuh »

speciaal soort gips vanwege de hoge temperaturen? daar heb ik nog niet eerder over gehoord.
speciale gipssoorten mbt gladdere resultaten uiteraard wel.

Ik doe ook aan glasfusing (ook aardig hoge temperaturen 700-850) en daar ben ik onlangs overgestapt van normaal modelgips naar albast gips, en die geeft een gladdere afdruk, en de mal blijft langer goed (vaker te gebruiken dus). bij modelgips moest ik het gips wel mengen met zilverzand (om het gips te verstevigen) bij de albast variant heb ik het ook zonder gedaan en dat ging ook goed.

wellicht de mal iets langzamer opwarmen voor het uitstoken en gieten?
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: [HELP]verloren was methode welk gips

Bericht door Sinterklaas »

Wat ook belangrijk is. Niet te snel de cuvettes in de oven doen. 1 uur of langer laten staan dan harden ze al een beetje uit. En heb je minder kans op scheuren tijdens het uitbranden.

Een goede uitbrand curve is ook belangrijk. Eerst al het vocht er uit en dan pas heter het gips bakken.
Plaats reactie