gieten met stenen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
dooreenringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 11-04-2021, 16:35
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

gieten met stenen

Bericht door dooreenringetje »

Hoi allemaal,

Ik heb nog niet vaak iets op een forum geplaatst, dus hopelijk doe ik het op deze manier goed.

Voor een vriendin wil ik een ring maken zoals op de bijgevoegde foto. Ik denk dat ik hem moet gieten, en wrijfzettingen zou moeten maken. Is er hier al een post over, over een dergelijke ring, of weet iemand hoe dit moet? Ik heb 3 jaar cursus gevolgd in Schoonhoven, dus ik kan op zich wel basale dingen maar ben niet bijzonder kundig/ingewijd :).

Alvast heel hartelijk bedankt.

Groetjes, Aletta
Bijlagen
ring.png
ring.png (175.52 KiB) 3301 keer bekeken
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: gieten met stenen

Bericht door Daniel Houwer »

Lijkt erop dat ze de stenen in een wasmiddel hebben gezet, opgeboomt en gegoten. Degene die gebroken zijn missen ook zo te zien.
Daarna nog een paar wrijfzettingen en voila.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gieten met stenen

Bericht door Erika »

polly wales doet haar sieraden gieten, met steen en al. Dus wat Daniel Zegt
De stenen waar ze mee werkt zijn korund en diamant
https://www.youtube.com/watch?v=6t42uIutcTc
Je ziet stukjes van hoe het werkt in deze youtube

De confetti ring is een van de sieraden die ik graag zou willen hebben
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: gieten met stenen

Bericht door Evert J@n »

Ah, je wilt van de kelder naar de zolder springen begrijp ik? Dat wordt trainen!
Begin eenvoudig, zoek een mooi keizeltje, polijst dat een beetje met heel fijn schuurpapier, zoek een restje zilver en een ouwe inktvis en experimenteer!
[
Eigen werk Goudsmeden steen in sepiahangerIMG_1525.jpg
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten met stenen

Bericht door Herman »

Ja wat Evert J@n hier naar voren brengt dat onderschrijf ik helemaal .
Als je dat top juweel wilt gaan maken ga dan eerst eens wat oefenen , ga er eens wat over lezen ; probeer je te verplaatsen in het leven van iemand die wereld kampioen hoogspringer wilt worden zoals Evert J@n zegt .
En dan zal je merken hoe moeizaam de weg is die wij ( de ouderen ) zijn gegaan , en dat met de kennis hebbende dat wij nooit wereld kampioen konden worden .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: gieten met stenen

Bericht door Sinterklaas »

Let op dat je enkel maar de stenen kan gebruiken die tegen de hitte kunnen van het gesmolten metaal. Diamant, Zirconia, Robijn, Saffier bijvoorbeeld en zelfs dan is er de kans dat er wat stuk gaat.

Wrijfzetting is niet extreem moelijk. Als je een plaatje hebt of een ring om mee te oefenen. Dan krijg je er al snel handigheid in. Voordeel is dan ook dat je meer soorten stenen kan gebruiken. Je bent dan niet gebonden aan de stenen die enkel tegen de hitte kunnen.
Gebruikersavatar
dooreenringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zondag 11-04-2021, 16:35
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten met stenen

Bericht door dooreenringetje »

Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties en advies!
Ik heb wat zirconia' s besteld en ga inderdaad maar eens beginnen met oefenen met zilver. De wrijfzettingen heb ik al eens 1 keertje eerder gedaan, maar dat was in een ' platte' ring van een plaatje..
Niet gesprongen, altijd in de kelder zullen we maar zeggen. En mocht het lukken dan zal ik verslag doen :p
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: gieten met stenen

Bericht door Daniel Houwer »

Gewoon doen.
Als je een wasmodel met synthetische korund, natuurlijke korund of diamant vol stopt en je laat het vacuum gieten het je groot kans dat er een aantal stenen zullen breken maar dat is in het voorbeeld ook gebeurd.
Wat ik vooral zie in het voorbeeld is dat de stenen helemaal in de was gezeten hebben. Dan gaan ze in de holte die ontstaat als de was eruit gesmolten word rond slingeren en ik denk dat je dat niet wilt.
Dus als je stenen in de was zet moeten ze zowel aan de punt als aan de tafel vrij zijn zodat de inbed massa ze op hun plaats houd tijdens het was-uitsmelt traject.
Gaatjes doorboren dus.

Ik ben benieuwd.
The best things in life are still made by hand
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten met stenen

Bericht door Herman »

Mijn moeder kocht vroeger ter verhoging van de feest vreugde bij de buurt bakker 1 keer per jaar met Pasen een krenten rozijnen brood , dat brood zag er altijd heerlijk uit , maar als ik een snee op mijn bord had liggen en ik had er enkele half verbrande rozijnen uit de korst geplukt dan hield ik een kale boterham over .
Later constateerde ze dat bij een andere bakker de rozijnen en krenten door het gehele brood royaal aanwezig waren , dit brood hete dan ook een super krenten en rozijnen brood , maar het was ook 35 cent duurder .
Ik moet bekennen dat toen ik de betreffende ring zag direct dacht dat de maker van deze ring directe familie moet zijn aan van onze oude buurt bakker ; want die steentjes zijn niet zomaar toevallig daar op die plaats aan de buiten kant terecht gekomen bij het gieten , die steentjes zijn daar planmatig geplaatst .
Ik ben geen gieter ,maar ik stel mij voor dat in de gietmal van de ring een medium wordt geplaatst bv. een vezelachtig product van 14 k goud of zilver dat overal te koop is , waarin de kleurrijke steentjes worden vast gedrukt .
Als de mal gesloten wordt vormt de vezel en de steentjes een redelijk stevig geheel en zal er tijdens het gieten geen verschuivingen kunnen plaats vinden .
Als je na oefening het proces aardig onder de knie hebt ,dat je dan ook gebruik kan maken van koper en of brons vezel , je benaderd dan wel steeds meer het niveau van onze buurt bakker.
Wat ook een mogelijkheid biedt is een kern te maken van op basis van SiO2 ( zand ) te denken valt aan Silicagel en aan Aerosyl producten ; deze materialen kunnen goed verwerkt worden tot een soort binnen ring waar de steentjes
in gedrukt kunnen worden ,waarna er gegoten kan .
Al dit soort mogelijkheden hebben hun voor en na delen en daar kom je pas achter als je maar voldoende experimenteert en kennis op doet .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Re: gieten met stenen

Bericht door Daniel Houwer »

Ze worden gewoon in het wasmodel gezet Herman. Veel makkelijker kan het niet.
https://www.ishor.com/casting-with-the-stones
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: gieten met stenen

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten met stenen

Bericht door Herman »

Hartelijk dank voor alle info , niet dat ik nu direct een vrolijke gieter ga worden maar het aanvullen van ontbrekende kennis is bij mij nooit weg .
Het artikel van Daniel vond ik zeer interessant dus zocht ik even de Nederlandse vertaling op ,want dat schept toch vaak enige duidelijkheid ;
en inderdaad na het lezen van het hele artikel viel ik van verbazing bijna van mijn stoel , want je moet toch wel van heel goede huize komen wil je met deze uitstekend beschreven werkwijze uit de voeten komen.
Ik heb een PDF gemaakt maar ik denk niet dat deze is te openen
Edelmetaal raffinage duplo.pdf
(140.39 KiB) 155 keer gedownload
Daarom heb ik de losse pagina's ook geplaatst .
Edelmetaal raffinage -1.jpg
Edelmetaal raffinage -2.jpg
Edelmetaal raffinage -3.jpg
Edelmetaal raffinage -4.jpg
Edelmetaal raffinage -5.jpg
Edelmetaal raffinage -6.jpg
Voor mij is duidelijk dat er vele wegen naar Rome lopen , maar als ik een armband met stenen zou moeten gieten dat ik dan wel kies wel voor mijn eigen snel weg .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: gieten met stenen

Bericht door Briolet »

Daniel Houwer schreef:Als je een wasmodel met synthetische korund, natuurlijke korund of diamant vol stopt …

…Dus als je stenen in de was zet moeten ze zowel aan de punt als aan de tafel vrij zijn zodat de inbed massa ze op hun plaats houd tijdens het was-uitsmelt traject.
Dat tweede deel van je opmerking is essentiëel, maar als ik de ring op de foto zie, voldoet deze er niet aan. Kijk maar naar de binnenkant van de ring. Ik zie er niet een steen aan het oppervlak komen.

Overigens heb ik dezelfde foto en vraag al eerder op dit forum voorbij zien komen. Volgens mij hier En met een verweizing naar Polly Wales. En als ik die prijzen zie, zal het ook best een bewerkelijk proces zijn.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: gieten met stenen

Bericht door @tjuh »

...of een lucratief verdienmodel b;)

is het niet met een slingergiet installatie gedaan? Door de centrifugale kracht blijven de stenen wellicht meer verdeeld liggen terwijl het metaal erbij geslingerd wordt?

En ls je zoiets maar 1x wilt maken, waarom dan geen goudklei gebruiken?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten met stenen

Bericht door Herman »

Goud klei nog nooit van bestaan gehoord ,maar zal wel lijken op zilverklei ;iets simpels dan dat zal denk ik niet bestaan .
Top idee !
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie