Met Brusselse aarde gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
BarbaraZ
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 01-12-2020, 15:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Met Brusselse aarde gieten

Bericht door BarbaraZ »

Ik heb sinds kort mijn hobby goudsmeden weer opgepakt en heb een mal gemaakt die ik wil gieten met de Delftse gietmethode. Het lukt me maar niet om een mooie vorm te gieten, omdat de aarde langs de randen van mijn vormpje een beetje kruimelt. Mijn aarde is al ruim 5 jaar oud. Kan het zijn dat deze niet goed meer is? Of kan ik iets doen waardoor de aarde niet meer kruimelt?

Groet, Barbara
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Met Brusselse aarde gieten

Bericht door Erika »

Hoi en WElkom hier en in het mooi vak
Even eerst, brusselse aarde is een heel ander soort aarde dan de delftse aarde, ik ga er vanuit dat jij de delftse methode bedoelt. Dus oliezand, en niet het hele fijne okerzand wat je met water aanmaakt en dag moet drogen
Kijk een hiers naar tips en trucs
viewtopic.php?f=9&t=202
uit datzelfde topic hier alvast wat youtubes

Doe je het delftse aarde met een lineaal oid lekker afschrapen , mooi strak , voor je de volgende helt erin doet.
DAn moet je niet te snel en niet te langzaam gieten
En ligt het ook aan de vorm, een platte vorm is wel eens moeilijk
Ikzelf giet het meest in de gietflessen om de zwaartekracht ook wat te laten doen . Maar het ligt ook aan het model

De filmpjes uit de tweede link zijn top . succes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Met Brusselse aarde gieten

Bericht door Eljas »

Aanvullende info

De opstaande kantjes die na het half indrukken van het model langs de zijkant ontstaan kun je voorzichtig met de gladde achterkant van een stalen liniaal gladwrijven. Het zand aan de binnenkant van een ring kun je langs de ring af met een gladgevijkde kop van een grote spijker netjes plat drukken.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie