Witgoud soldeernaad te zien

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Silverlace »

Hoi,

Ik heb twee witgouden ringen gemaakt, 14 karaats met palladium.
En deze gesoldeerd met 14 karaats witgoud en palladium plaatsoldeer hard.

Nu blijf ik met afwerken de naden zien. Je ziet vooral het kleurverschil.
Ik heb geen idee waarom. De naden waren voor het solderen dicht.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en of en hoe ik dit op kan lossen?

Heel erg bedankt alvast!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Sinterklaas »

Zie je de naden alleen als kleur verschil of staan ze ook (iets) open? Kleur verschil is te verklaren door het verschil in legering van je goud en je soldeer. Als de naden open gaan staan. Wat je meestal na of tijdens het polijsten ziet. Dan is er wat anders aan de hand. Misschien is het soldeer dan niet goed in de naad gevloeid of is je naad toch iets te breed. Waar door je het tijdens het polijsten opentrekt.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Silverlace »

Het is echt alleen een kleurverschil. Dus als het dan een verschil in legering van metaal en soldeer zou zijn, snap ik het inderdaad niet.

Zowel het metaal als de soldeer is 14 karaats witgoud met palladium. Van Bijou Moderne.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Erika »

Is standaard bij witgoud.
Narhodinern is een optie
Soldeernaad zo klein mogelijk. 0.01 mm, maar dan nog is het y soldeer anders van kleur
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Sinterklaas »

Silverlace schreef:Het is echt alleen een kleurverschil. Dus als het dan een verschil in legering van metaal en soldeer zou zijn, snap ik het inderdaad niet.

Zowel het metaal als de soldeer is 14 karaats witgoud met palladium. Van Bijou Moderne.
In het goud zit 585 Fijngoud en de rest is bijzet. Waarvan een deel palladium.
Soldeer is ook 585 goud met de rest bijzet. Maar er zitten andere metalen in die niet of minder in de goudlegering zitten. Bijvoorbeeld zink, dat verlaagt het smeltpunt. Soldeer moet eerder smelten dan je goud. Dus het kleur verschil is te verklaren door dat er andere metalen in het soldeer zitten. Omdat je er mee moet kunnen solderen :)

Hoe zachter het soldeer hoe groter het kleur verschil ten opzichte van je goud (of zilver). Want zachter soldeer heeft dus minder plek in de legering om de kleur te geven. Omdat een groter deel van de legering er op gericht is om het smeltpunt te verlagen.

Zoals gezegd na rhodineren kun je doen dan is de ring 1 egale kleur. Maar jij ziet de naad omdat je er met je neus boven opzit. Leg de ring een paar dagen aan de kant en kijk er nog eens naar. Moet je dan 2x kijken voordat je de naad ziet? Misschien ziet iemand anders het helemaal niet.

In je eerste bericht zeg je "En deze gesoldeerd met 14 karaats witgoud en palladium plaatsoldeer hard."

Heb je het over 1 soort soldeer of ook een soldeer dat enkel Palladium is? Bijou nummer 25 6300 x
Laatst gewijzigd door Sinterklaas op woensdag 15-04-2020, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 10-01-2019, 11:56
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Witgoud soldeernaad te zien

Bericht door Silverlace »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik heb hier ontzettend veel aan!

Ik vind het heel fijn om het nu ook te snappen.
Wat een fantastisch forum

Thanks again! Fijne avond
Plaats reactie