Veelvuldig gieten van 925 zilver. Gehalte verlies?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Veelvuldig gieten van 925 zilver. Gehalte verlies?

Bericht door thinge »

Ik ben al enige tijd bezig met het gieten van een bepaald model hanger volgens de Delftse gietmethode. Met 4mm tekst in een ovaal van 32mm. Omdat ik na zeer lange tijd het gieten weer heb opgepakt zoals ik in mijn introductie uitgebreid beschreven heb en daar heel veel problemen mee heb, heb ik het zelfde zilver misschien wel een 15 of 20 keer opnieuw gegoten, omdat het model erg lastig te gieten is. Ik ben nog steeds bezig met de maker van de modellen, een graveerbedrijf om het te perfectioneren.

Maar nu mijn vraag. Heeft iemand van jullie een idee wat dat veelvuldig gieten met het gehalte doet? Ik weet dat er altijd wel wat zilver verdampt, maar is mijn 925 nu nog wel 925? Ik weet dat ik het bij de Waarborg kan laten testen, maar misschien weet iemand van jullie het gewoon. Ik heb ook het draadje hier wel gelezen, maar dat gaf geen antwoord.

Weten jullie ook waar ik 999 granules zilver kan kopen. Ik zie alleen dat Cooksongold in Engeland het heeft. Bijou zie ik het niet niet en bij Drijfhout (ook Cookson) ook niet.

Dank voor het meedenken.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Veelvuldig gieten van 925 zilver. Gehalte verlies?

Bericht door Kraai »

Door het verhitten ontstaat er koperoxide welke oplost in het zuur tijden afkoken.
Als het koper iets verdwijnt op deze manier zal het zilver gehalte iets stijgen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Veelvuldig gieten van 925 zilver. Gehalte verlies?

Bericht door thinge »

Kraai schreef:Door het verhitten ontstaat er koperoxide welke oplost in het zuur tijden afkoken.
Als het koper iets verdwijnt op deze manier zal het zilver gehalte iets stijgen.
Dank voor het antwoord.......ik kook vaak niet af omdat ik het weer opnieuw ga gieten.........ik was/ben alleen ban dat na zo veelvuldig gieten met hetzelfde materiaal er zilver verdwijnt.....
Plaats reactie