gieten en insluitsels

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Paul169
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 01-03-2020, 13:21
Ervaring: Overig

gieten en insluitsels

Bericht door Paul169 »

Ik giet in Delftse aarde of met mijn slingergietmachine vooral zilver maar soms ook goud . Ik heb het probleem van lucht bellen (heel klein) in mijn werk vaak gekluisterd op een plek maar soms ook zomaar midden in mijn werk stuk . Maak je iets moois komt daar vdorie een lucht belletje tevoorschijn . Wat kan ik daar aan doen ??
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Kraai »

Het vloeibare zilver kan zuurstof opnemen welke bij het stollen weer vrijkomt en gasbelletjes kan geven.
Een reducerend vlam kan verbetering geven.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Herman »

Ik denk dat er 3 mogelijkheden zijn die hier een rol kunnen spelen .
A ) de temperatuur bij het gieten is te laag ,
B ) er is een gebrek aan smeltpoeder .
C ) een combinatie van A en B
Ik zou dus in ieder geval bij de volgende gieting de temperatuur van de smelt wat hoger op voeren dan dat je anders doet .
Het zwakke punt bij het gieten is dat je niet weet hoe heet je massa is , het blijft dus altijd een gok ; dit in tegen stelling tot de hoeveelheid smeltpoeder die je zelf toevoegt .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Herman »

Ik heb gemerkt dat ik een belangrijk punt vergeten ben te vernoemen .
Het roeren , dit onderwerp krijgt nagenoeg nooit aandacht ,maar het valt mij op dat in alle youtube filmpjes
waarin het smelten aan de orde is er stevig geroerd wordt .
Hiervoor wordt dan gebruik gemaakt van een Titanium staaf .
Het mengen van de gesmolten zilvermassa gaat Niet vanzelf er is te weinig turbulentie, dus moet er iets aangedaan worden wil je een homogene massa krijgen .
Ik kan me nog herinneren dat toen ik 65 jaar geleden stage liep in een gieterij , de man die de smelt maakte met een zware staaf in
de massa roerde en met een trekker de slakken van het oppervlak verwijderde en hij bepaalde wanneer de massa aan de giet kwaliteit voldeed .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Paul169
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 01-03-2020, 13:21
Ervaring: Overig

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Paul169 »

Bedankt dat reduceren van de flam kan een item zijn en roeren doe ik ook niet allebei een goed idee . Ga dit snel een keer proberen . Ik moet dan wel een roerstaaf zien te versieren ergens . Ik denk dat een koolstofstaafje ook zal voldoen . En hard potlood stift extra dik bob bedenk ik nu . Bedankt voor de tips . als het resultaat geeft zal ik dat melden . b:D
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Evert J@n »

Ik denk niet dat je een potLOOD stift moet gebruiken. Je kunt wel met een grafiet/koolstof staaf roeren. Dat werkt reducerend.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Herman »

Mocht je interesse hebben in 20-25 cm lang 2mm rond Titanium staaf dan kan je die van mij krijgen , het liefst op halen in Eindhoven .

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Paul169
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zondag 01-03-2020, 13:21
Ervaring: Overig

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Paul169 »

o dat is fijn .Ik kom niet zoveel in Eindhoven . Ik ga even overleggen of we een transport die richting hebben Of dat ik er op een andere manier aan kan komen .
Bedankt voor het aanbod .
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: gieten en insluitsels

Bericht door Sinterklaas »

Evert J@n schreef:Ik denk niet dat je een potLOOD stift moet gebruiken. Je kunt wel met een grafiet/koolstof staaf roeren. Dat werkt reducerend.
Er zit al jaaaaaaaaren geen lood meer in potlood. Wel grafiet. Beter gewoon een goeie roerstaaf kopen. Grafiet neemt vuil op. Bij gebruik zal de grafiet staaf wel slijten en dunner worden.

Je kan ook een grafiet smeltkroes nemen. En dan roeren met wat je voorhanden hebt.
Plaats reactie