Butaan

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Koopmans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: zondag 08-04-2007, 17:13
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Boijl

Butaan

Bericht door Martin Koopmans »

Ik bezit een butagastankje van 5 l., dat voor kookdoeleinden in een caravan gebruikt is geweest. Zou ik hierop een soldeerbrander kunnen aansluiten? Het tankje is voorzien van een reduceerventiel.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Martin,

Je kan er prima een brander op aansluiten, maar dan moet het wel een butaan brander zijn.
Butaan en propaan hebben niet evenveel lucht nodig om goed te branden. Daarom hebben zelfaanzuigende branders voor beide gassen grotere of kleinere gaatjes in de kop.

Als je er een propaanbrander op aansluit kan je waarschijnlijk wel solderen, maar je krijgt niet een optimale vlam.

Succes
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Een gasfles met een reduceerventiel werkt niet met een brander die automatisch lucht aanzuigt (venturi).
Om een brander met een venturi goed te laten werken heb je een bepaalde snelheid van de doorstroming van je gas nodig die op zijn beurt weer de lucht aanzuigt. In dat geval moet er een drukregelaar op.
Een reduceerfventiel werkt alleen met branders waarbij je zelf door te blazen (met mond, blaasbalgje of compressortje) lucht toevoert.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Eljas,

Dan moet je mij uitleggen waarom ik zelfs zelfaanzuigende brander voor mijn smidsvuur kan laten branden.
Das zeg maar de grootste kop op de sievert, en dan net iets groter. :shock:
Heb toch al jaren een reduceer op mijn tank zitten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Eljas bedoeld die campinggas reduseer ventieltjes daniel 1.3 bar geloof ik. jij en ik gebruiken instelbare drukregelaars. van af 2 bar werken de zelfaanzuigende branders al redelijk , perfect van af 3 bar. ( wel een klein speelgoedvlammetje)

Butaan is niet erg geschikt. Zilver oxideert er veel te snel mee, dus groter risico dat je flux het niet redt.
Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik heb geen instelbare drukregelaar. Hij is gewoon afgestemd op wat ik erop wil laten branden.
Met een 50mb reduceer begin je idd weinig met zelfaanzuigende branders. Maar om alle reduceren af te schrijven voor zelfaanzuigers vind ik niet aardig voor deze lieve apparaatjes. :P
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie