Messing gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » zondag 29-09-2019, 12:58

Hoi beste leden ik ben nieuw hierzo.Had wel es wat gelezen over onderwerpen die je krijgt als je iets opzoekt op google.Maar het kerk me toch handiger om gerichte vragen te kunnen stellen .Mijn vraag is nu .ik probeer messing te smelten van een oude kandelaar die ik gekocht had in de kringloop.Ik zag dat deze gegoten was dus leek het mij voor 1.50 een simpele en goedkope manier om aan gietmateriaal te komen .Nou ging de eerste keer best redelijk maar ik heb denk ik toch best moeite om de warmte erin te houden .En omdat de tweede keer met hetzelfde materiaal( overnieuw gieten ) moeilijker ging om het vloeibaarder te maken vermoed ik dat er zink uit de oplossing verdampt waardoor het smeltpunt en de vloeibaarheid veranderd.Ik ga nu proberen om hier wat zink aan toe te voegen om dit op te lossen .Hopelijk.Mijn vraag is eigenlijk.Breng je het smeltpunt naar beneden als je er een metaal aan toe voegd dat een minder hoog smeltpunt heeft .In dit geval dus zink .visa versa misch ook natuurlijk.Klinkt dit logies of ???Andere tips om het beter te gieten zijn ook welkom vrg vincent
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 366
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Briolet » zondag 29-09-2019, 14:10

Breng je het smeltpunt naar beneden als je er een metaal aan toe voegd dat een minder hoog smeltpunt heeft


Dat ligt helemaal aan de legering. Vaak wel, maar niet altijd. Dit hangt helemaal af van het fasendiagram en de plaats erin. Voor messing geldt het wel.

Fasendiagram-koper-zink.png


Voor het smeltpunt moet je de allerbovenste lijn volgen. Daaronder staan de kristal strukturen. Dit is een aflopend diagram, maar b.v. koper-zilver loopt aan beide zijden omhoog.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » zondag 29-09-2019, 23:43

Hoi briolet .Dank je voor je reactie .Ben ik weer wijzer geworden. b:D .Dus als ik het goed bekijk is het smeltpunt bij ongeveer 80% zink 800 graden .Maar ja dan is het waarschnl geen messing meer natuurlijk.Maar misch is het dan wel beter bestand tegen oxidatie.leuk hoor dat gieten b;) .Zijn er eigenlijk nog andere toevoegingen .Ik had geprobeerd zilver te gieten .Maar daar had ik een smelt poeder bij kunnen kopen met een doodshoofdje op het potje .Nou weet ik dus niet of dat alleen voor zilver is ,of dat ik dat ook bij messing kan gebruiken .Daar gebeurde volgens mij niet zo veel bij eignl.Eerder het tegenovergestelde eignl vrg vincent
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 366
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Briolet » maandag 30-09-2019, 13:27

Ja, dan kom je op 800 graden uit.

En zoals je terecht opmerkt is het dan geen messing meer. Messing bevat 5 tot 45% zink, dus de linker helft van het diagram. Ik ben geen messing kenner, maar het zal wel aan de kristalstruktuur liggen. Het diagram laat ook zien dat het aan de rechterkant heel anders uitkristalliseert. Ik vind het toch al een grote range, maar blijkbaar is het die alpha struktuur die het messing maakt.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Messing gieten

Berichtdoor Herman » maandag 30-09-2019, 13:56

kandelaar ,geel kleurig dat doet al gouw aan messing denken en als ik aan messing denk dan weet ik dat er gemakkelijk zo'n 200 verschillende kwaliteiten op de markt zijn te verkrijgen ;en als ik daarbij ook nog eens de bronzen op ga tellen dan zijn het heel veel verschillende soorten met allemaal verschillende eigenschappen en dus ook verschillende recepturen .
In dit geval van de kandelaar kunnen we een paar zaken duidelijk stellen als we dit product bekijken van uit de positie van de producent .
A , Het mengsel moet erg goed vloeien om de lange weg bij het gieten probleemloos te kunnen laten verlopen .
B, Er mogen geen lucht bellen of andere vormen van gietfouten ontstaan .
C, Het gegoten product moet enigzinds schok bestendig zijn .
D , Eisen ten aanzien van verdere mechanische bewerkingen zijn er niet .
E , De kleur van het product moet redelijk overeen komen met dat van 14 K goud , vanwege de uitstraling .
F , Het product moet goedkoop zijn .
Als we uitgaan van dit laatste punt dan is duidelijk dat er zo min mogelijk koper ( als duurste metaal ) in het recept wordt opgenomen , dus neemt
de hoeveelheid Zink toe ,maar omdat Zink de kleur van het product te licht doet overkomen zijn er grenzen aan de toelaatbaarheid .
Verder is van groot belang dat de smelt temperatuur van het gemeng zo laag als mogelijk is , want warmte is energie en energie kost geld en een kandelaar
is nu eenmaal geen prijzig product .
Dus er moet iets bij gevoegd worden aan het mengsel dat ook weer goedkoop is , het smeltpunt verlaagd , de kleur niet beinvloed en niet stoort voor de
de eerder genoemde punten .
Ik zou zeggen doet er maar een schep Lood bij en een snufje Tin , een beetje kalium is ook niet zo gek , allemaal toevoegingen die in de praktijk worden
toegepast , maar die je nergens vermeld ziet staan , eenvoudig weg omdat de producent ze geheim houdt .
Dat het opnieuw smelten moeizamer verloopt dan de 1ste keer , dat kan gevoelsmatig juist zijn , maar ik zie dan liever een tijdsmeting om er waarde aan te
hechten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » dinsdag 01-10-2019, 1:37

Hoi herman .bedankt voor alle constateringen .er zitten een paar interesanten tussen. :| Het ging overgens minder om de tijd van het vloeibaar maken maar wel om de vloeibaarheid bij het gieten.Het leek de keren daarop minder goed uit te vloeien .Dus lood kalium of tin kan het smeltpunt verlagen.Kalium in welke vorm ?Lood is giftig dus daar wil ik liever zo min mogelijk mee werken .Hoewel het kookpunt eigenlijk vrij hoog is .vrg vin
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » dinsdag 01-10-2019, 10:12

Ja dat zou inderdaad kunnen briolet .
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 366
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Briolet » dinsdag 01-10-2019, 10:16

Je zou ook nog bij "Tombac" kunnen zoeken. Dit is een messing soort met minimaal 70% koper. (Met alleen zink erbij of met een 3e metaal) Dit is een groep messing legeringen die je vaker bij sieraden aantreft.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Messing gieten

Berichtdoor Herman » dinsdag 01-10-2019, 10:49

Beste Vincentius , Ik begrijp best dat je op zoek bent naar een uitdaging , ik heb dat ook mijn hele leven gehad en gedaan .
Maar ik proef uit je opmerkingen dat je je begeeft op een pad waar je weinig of geen kijk hebt op de eigenschappen van het product en wat de gevolgen
en de consequenties kunnen zijn van je handelen .
Ik ga dus niet verder met dit onderwerp ook niet omdat we hier op Zilvermaan naar mijn idee niet bezig houden met dit soort van producten .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » dinsdag 01-10-2019, 13:47

Hoi beste herman .dat is primma hoor de volgende keer ga ik weer verder met zilver gieten b:D
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » dinsdag 01-10-2019, 13:53

Toch bedankt voor je inbreng herman .ik heb er veel aan gehad b;)
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » dinsdag 01-10-2019, 13:56

Hoi briolet dank je voor de tip en site.Ik kon de legering al.Maar ik had deze eigenlijk alleen nog maar op de nederlandse wikepedia bekeken.En het is inderdaad zo dat er vaak op de engels geschreven pagina s meer info staat .Daar kwam ik toen ook als es achter toen ik met scheikunde bezig was.Maar ik was het even vergeten :(( .Dank je
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1198
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Messing gieten

Berichtdoor Cees » vrijdag 04-10-2019, 10:56

Messing smelten is niet zonder gevaar wegens de zinkdampen, dus mag je alleen maar doen in een heellllll goed geventileerde ruimte !!!!!
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » zaterdag 05-10-2019, 23:08

Hoi cees ik wist dat er zo iemand kwam als jouw b:D .iemand die kwam waarschuwen .
Ja ik weet al dat zinkdamoen slecht zijn .ik heb een gasmasker.Maar toch in ieder geval bedankt b;) voor hetzelfde geld eist ik het niet
Vincentcius
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: zondag 29-09-2019, 12:42
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Messing gieten

Berichtdoor Vincentcius » zaterdag 05-10-2019, 23:09

Wist

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten